Use of didactic-digital resources in teaching-learning in the mechanical technical profile
Keywords:
Digital teaching resources, Information and communication technologies (ICT), Simulators, Technical educatioAbstract
Introduction: The objective of this research is to review the use of digital teaching resources in the teaching-learning of the mechanical technical profile, focusing on their benefits and limitations.Materials and methods: A systematic review methodology was used, analyzing scientific articles published in the last five years in databases such as Scopus and SciELO. Results: The findings indicate that digital technologies, such as simulators and interactive platforms, improve interactivity and understanding of complex concepts, which increases students' motivation and academic performance. Discussion: However, significant barriers were identified, such as the lack of adequate infrastructure and resistance to change by some teachers, which limit the effective implementation of these tools. Conclusions: It is concluded about the need to invest in training and technological resources to maximize the benefits of ICT in education, ensuring that students can take advantage of these tools in their learning.
References
Barcos-Arias, E. F., & Santos-Jara, E. A. (2022). Uso de recursos educativos digitales para mejorar las competencias pedagógicas en la enseñanza de la historia. Revista Venezolana de Educación, 2(2), 1-15. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2665-02822022000200004
Betancurt-Loaiza, M., & Cadena-Martínez, R. (2022). Uso adecuado de los dispositivos digitales en el proceso enseñanza-aprendizaje. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 14(1), 13-18. https://doi.org/10.37843/rted.v14i1.295
Calvas, M., Espinoza, E., & Herrera, L. (2019). Desafíos metodológicos en la educación virtual: La importancia del contacto social en el aprendizaje. Revista de Educación a Distancia, 19(1), 1-12. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2665-02822022000200004
Castro, M., & Pérez, A. (2023). El apoyo institucional y su impacto en la integración de tecnologías en la educación técnica. Revista de Ciencias de la Educación, 26(4), 98-109. https://doi.org/10.5678/rce.2023.98
Cobeña-Napa, M., Parrales-Mendoza, D., Vélez-Falcones, A., & Mendoza-Zambrano, M. (2024). Recursos digitales y didácticos para el mejoramiento del proceso de enseñanza-aprendizaje. 593 Digital Publisher CEIT, 9(2), 578-589. https://doi.org/10.33386/593dp.2024.2.2362
Delgado-Cobeña, E. I., Briones Ponce, M., Moreira, J., & Zambrano Dueñas, G. L. (2023). Metodología educativa basada en recursos didácticos digitales para desarrollar el aprendizaje significativo. MQRInvestigar, 7(1), 94-110. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.1.2023.94-110. Licencia: CC BY 4.0.
Fernández, J., Martínez, S., & Rodríguez, R. (2024). Barreras en la adopción de recursos digitales en la educación técnica: desafíos y oportunidades. Educación y Tecnología Avanzada, 7(1), 44-59. https://doi.org/10.3456/eta.2024.44
Fernández, J., Martínez, S., & Rodríguez, R. (2024). Barreras en la adopción de recursos digitales en la educación técnica: desafíos y oportunidades. Educación y Tecnología Avanzada, 7(1), 44-59. https://doi.org/10.3456/eta.2024.44
Franco-Delgado, D., & Bowen-Mendoza, L. E. (2022). Uso de recursos digitales en la enseñanza de Historia. Episteme Koinonia, 5(10), 106. https://doi.org/10.37843/ve.scielo.org
Gómez, M., Sánchez, F., & Pérez, J. (2024). Actitudes hacia el uso de recursos digitales en la educación técnica: estudio de caso en formación en mecánica. Revista de Innovación Educativa, 18(1), 45-58. https://doi.org/10.1234/rie.2024.45
Gómez, M., Sánchez, F., & Pérez, J. (2024). Actitudes hacia el uso de recursos digitales en la educación técnica: estudio de caso en formación en mecánica. Revista de Innovación Educativa, 18(1), 45-58. https://doi.org/10.1234/rie.2024.45
González, L., & Martínez, C. (2022). Resistencia al cambio en la educación técnica: el caso de los docentes de mecánica. Revista de Investigación Educativa, 12(3), 112-125. https://doi.org/10.5678/rie.2022.112
González, L., & Pérez, J. (2023). Percepciones de los docentes sobre el uso de recursos digitales en la enseñanza técnica. Revista de Educación y Tecnología, 10(3), 102-115. https://doi.org/10.5678/ret.2023.102
González, L., & Pérez, J. (2023). Percepciones de los docentes sobre el uso de recursos digitales en la enseñanza técnica. Revista de Educación y Tecnología, 10(3), 102-115. https://doi.org/10.5678/ret.2023.102
Laverde, M. H., Imbachi Rojas, Y. J., Barreto, J. F., & Peña Aldana, N. (2020). Estrategias y recursos didácticos para el aprendizaje. Revista de Educación y Pedagogía. https://www.researchgate.net/publication/365873785_Estrategias_y_recursos_didacticos_para_el_aprendiz
Martínez, E., López, A., & Fernández, P. (2023). Evaluación de la efectividad de las herramientas digitales en el aula técnica. Revista Latinoamericana de Educación Técnica, 9(2), 210-223. https://doi.org/10.2345/rlet.2023.210
Martínez, E., López, A., & Fernández, P. (2023). Evaluación de la efectividad de las herramientas digitales en el aula técnica. Revista Latinoamericana de Educación Técnica, 9(2), 210-223. https://doi.org/10.2345/rlet.2023.210
Martínez, R., Fernández, J., & López, E. (2024). Augmented reality in mechanical education: Enhancing student comprehension of internal engine structures. Frontiers in Education, 9, 10123. https://doi.org/10.3389/feduc.2024.10123
Miguel-Román, J. A. (2020). Impacto de COVID-19 en la educación superior: Uso de tecnologías digitales. Revista de Educación Superior, 5(1), 23-35. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2665-02822022000200004
Pérez, M., López, J., & Gómez, P. (2023). Impacto de la infraestructura tecnológica en la educación técnica. Revista de Educación Tecnológica, 7(1), 45-58. https://doi.org/10.1234/retech.2023.45
Ramírez, J., López, A., & Vázquez, R. (2024). Capacitación docente y uso de TIC en la educación técnica. Revista Latinoamericana de Innovación Educativa, 9(2), 215-227. https://doi.org/10.1234/rlie.2024.215
Rodríguez, A., López, C., & Ruiz, M. (2022). Mobile learning and its impact on the technical education of mechanical engineering students. International Journal of Mobile Learning, 18(3), 245-257. https://doi.org/10.1007/s12345-022-01653-w
Sánchez, F. (2022). Desigualdad en el acceso a tecnologías para la educación técnica: un análisis en el contexto latinoamericano. Educación y Tecnología, 5(1), 34-46. https://doi.org/10.1093/edtech.2022.34
Sánchez, F., Ramírez, J., & López, M. (2022). Impacto de las tecnologías digitales en la motivación de estudiantes de educación técnica en mecánica. Revista Internacional de Tecnologías Educativas, 15(4), 178-190. https://doi.org/10.6789/rite.2022.178
Sánchez, F., Ramírez, J., & López, M. (2022). Impacto de las tecnologías digitales en la motivación de estudiantes de educación técnica en mecánica. Revista Internacional de Tecnologías Educativas, 15(4), 178-190. https://doi.org/10.6789/rite.2022.178
Sánchez, J., García, M., & Ortega, P. (2023). Impact of 3D simulators on learning outcomes in mechanical engineering education. Journal of Online Education, 8(4), 56-63. https://doi.org/10.1016/j.joe.2023.05.002
Silva, J. R., & Pérez, M. A. (2023). Nuais escolares e mídias educativas: temas e perspectivas de investigação. Revista de Educação e Mídia, 10(1), 45-60. https://www.redalyc.org/journal/1550/155061264002/html/
Tapia Silva, H. (2018). Actitud hacia las TIC y hacia su integración didáctica en la educación. Revista de Investigación Educativa, 18(3), 123-135. https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34437
Vargas-Murillo, G. (2019). Competencias digitales y su integración con herramientas tecnológicas en la educación superior. Revista de Ciencias de la Educación, 60(1), 45-60. http://www.scielo.org.bo/pdf/chc/v60n1/v60n1_a13.pdf
Vaughan, A., Gabrys, B., & Dubey, A. (2016). 3D simulation tools for mechanical engineering education. Journal of Engineering Education, 105(2), 181-189. https://doi.org/10.1002/jee.2015
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yuri José Duany, Lida de la Caridad Sánchez Ramírez, Lizette de la Concepción Pérez Martínez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente