Proposal for a didactic guide to introduce martia's thought in engineering courses

Authors

  • Dalia de Jesús Rodríguez Bencomo Universidad de Oriente, Cuba
  • Dania Del Toro Alvarez Universidad de Oriente, Cuba
  • Arelis Abalos Rodríguez Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

teaching guide, values; philosophy; José Martí; teaching guide

Abstract

Introduction: The complex and procedural nature of values training is recognized, as well as the challenges that are involved in working on these values in engineering students, due to the markedly technical nature of their curricular contents. Therefore, it is necessary to deploy a whole set of influences, as well as to support education from instruction. In this framework, Martí's thought is used as an element that compels and mobilizes this intention. The objective was: to offer a set of didactic actions that make possible the incorporation of Martí's thought into the teaching of the subject Philosophy and Society in engineering degrees, given the common elements that exist in the professional model of the same. Materials and methods: The methodological perspective of the present research has a qualitative orientation. Results: The main result is the elaboration of a didactic guide for this purpose. Discussion: The following are concretely proposed: the methods to be used to introduce Martí's thought into teaching, the different ways of doing so, as well as examples of the ways of doing so through Martí's bibliography in correspondence with the specific contents of the subject Philosophy and Society for engineering degrees. Conclusions: The analysis carried out allowed us to offer a set of actions that make up the didactic guide for the incorporation of Martí's thought into teaching, demonstrating a wide variety of options to achieve this objective. The proposal has a didactic and methodological basis. It constitutes one more resource to systematically influence the training of future professionals, allowing a favorable terrain for the genuine assimilation of the values corresponding to the society we build.

References

Addine, F. (2004). Principios para la dirección del Proceso Pedagógico. Impresión ligera. ISPEJV.

Arteaga, P. F. (2015). Propuesta didáctica de una educación para la vida. http://www.cubaeduca.cu/medias/pdf/5278.pdf

Báxter, E., (2003) ¿Cuándo y cómo educar en valores? Editorial Pueblo y Educación. La Habana CNCUL.

Collazo, E. (1975). “Cómo era Martí”, Obras Completas, t 27, p. 214, Editorial Nacional de Cuba.

Enebral, E. V. y Álvarez, F. M. (2014). Estudiar y enseñar a Martí. http://www.josemarti.cu/wp-content/uploads/2014/06/Estudiar_ensenar_Marti.pdf

Fabelo C., J. R. (2012). Los Valores y sus desafíos actuales. https://www.insumisos.com/lecturasinsumisas/Los%20valores%20y%20los%20desafios%20actuales.pdf

García, P. L. (1999). Destinatario José Martí, Casa Editora Abril, Centro de Estudios Martianos, 395 p. Cartas, 959, 210-136.

González A. M. et al.(2019). Retos de la subversión política ideológica para la formación del ingeniero en Bio-Informática. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 12(4), 31-42. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/425

Horrutinier, P. (2006). La Universidad Cubana: el Modelo de Formación. Editorial Félix Varela.

Martí, J: (1975a). “Emerson”, en Obras Completas; Editorial Ciencias Sociales, La Habana, t. 13 p. 26

Martí, J: (1975b). “Manual del veguero venezolano” Obras Completas, Editorial Ciencias Sociales, t.7, p. 248.

Martí, J. (1975c). "Clases orales", Obras Completas, Editorial Ciencias Sociales, t. 6, p. 233.

Martí, J. (1975d). “El poema del Niágara”, Obras Completas, Editorial Ciencias Sociales, t. 7, p. 232.

Martí, J. (1975e). “Pobres y ricos”, marzo de 1893, Obras Completas, Editorial Ciencias Sociales, t. 2, p. 251.

Martí, J. (1975f). “Cuaderno No 2”, Obras Completas, Editorial Ciencias Sociales, t. 21, p. 57.

Martí, J. (1975g). “Principios míos”, Obras Completas., Editorial Ciencias Sociales, t. 21, p. 55.

Martí, J. (2002). Poema “vida”, México, en: Ramiro Valdés Galarraga, Diccionario del Pensamiento martiano, Editorial Ciencias Sociales, 2002, p. 677.

Martí, J. (1975h). “Las leyes de la herencia”, Obras Completas, Editorial Ciencias Sociales, t. 13, p. 426 Martí, J. (1975i) “Fragmento, Cuaderno de apuntes No 1”, t. 21, Obras Completas, p. 41.

Martí, J. (1975j). “A Joaquín Macal”, Epistolario, Edición crítica, t. 1, p. 75.

Martí, J. (1975k). “Honduras y los extranjeros”, 15 de diciembre 1884, Obras Completas. Editorial Ciencias Sociales, t. 8, p. 35.

Martí, J. (1975L). “Juicios”, Obras Completas., Editorial Ciencias Sociales, t. 19, p. 362, 364.

Martí, J. (1975m). “Cuaderno No 2”, Obras Completas, Editorial Ciencias Sociales, t. 21, p. 57.

Martí, J. (1975n). “Carta a Manuel Mercado”, Editorial Ciencias Sociales, t 13, p. 23.

Martí, J. (1975pñ): “Emerson”, 19 de mayo, 1882, Obras Completas, Editorial Ciencias Sociales, t 13, p.23 Martí, J. (1975o). “Educación científica”, 1883, Obras Completas, Editorial Ciencias Sociales, t.8, p.278

Martí, J. (1975p). “La vuelta de los héroes de la Jeannette” Obras Completas, Editorial Ciencias Sociales, 1884, t. 10, p. 24.

Martí, J. (1975q). “De Montecristi a Cabo Haitiano”, Obras Completas, Editorial Ciencias Sociales, 1 9, p.183

Martí, J. (1975r). “De Cabo Haitiano a Dos Ríos”, Obras Completas., Editorial Ciencias Sociales, t. 19, p. 213 Martí, J. (1889). “Músicos, poetas y pintores” La edad de Oro, Editorial Letras cubanas, p. 57.

Martí, J. (1889). Tres héroes”, La edad de Oro p.3. Editorial Letras cubanas, 1889.

Martí, J. (1889). “Historia de la cuchara y el tenedor”, La edad de Oro Editorial Letras cubanas, 1889, p. 107.

Martí, J. (1975v). “Resoluciones tomadas por la emigración cubana de Tampa el día 28 de noviembre de 1891”, Obras Completas, Editorial Ciencias Sociales, t. 1, p. 272.

Martí, J. (1975w). “A Serafín Bello”, 16 de noviembre de 1889, Obras Completas. Editorial Ciencias Sociales, t.1, p. 254.

Martí, J. (1975x). “Manifiesto de Montecristi.”, 25 de marzo de 1895, Obras Completas. Editorial Ciencias Sociales, t. 4, p. 100.

Martí, J. (1975y). “Hombre del campo”, Obras Completas. Editorial Ciencias Sociales, t.19, p. 381.

Martí, J. (1975z). “Cosas de teatro”, 8 de junio de 1875, Obras Completas., Editorial Ciencias Sociales, 1975, t. 6, p. 227.

Martí, J. (1975z1). “Nueva York y el arte”, 17 de agosto de 1886, Obras Completas., Editorial Ciencias Sociales, 1975, t. 19, p. 303.

Martí, J. (1975z2). La Revista venezolana, 15 de julio de 1881, Obras Completas, Editorial Ciencias Sociales, 1975, t.7, pp. 209- 210.

Martí, J. (1975z3) “La poesía.", 11 de febrero 1876, Obras Completas, Editorial Ciencias Sociales, 1975, t. 6, p. 368;

Martí, J. (1975z4). “Discurso en el Liceo Cubano, Tampa”, 26 de noviembre de 1891, Obras Completas., Editorial Ciencias Sociales, 1975, t.4, p. 270.

Martí, J. (1975z5). “Guatemala”, 20 diciembre de 1877, Obras Completas., Editorial Ciencias Sociales, 1975, t. 7, p. 138

Martí, J. (2004). “Carta a Fermín Valdés Domínguez, Nueva York, 2 de julio de 1894, Epistolario, t.4, p.208. Martí, J. (1975z7). La edad de Oro, Editorial Letras cubanas, 1889, p. 57.

MES. (2016). http://cujae.edu.cu/electrica/carrera/ingenieria-electrica

MES. (2024). Programa analítico de la asignatura de Filosofía y Sociedad para la carrera de Ingeniera Eléctrica. http://cujae.edu.cu/electrica/carrera/ingenieria-electrica

MES. (2023). Modelo del profesional. http://cujae.edu.cu/electrica/carrera/ingenieriaelectrica

Perdomo, P. D. (2004). El modelo del profesional y el Curriculum en la formación del ingeniero del siglo XXI. Revista Ingeniería Mecánica, 1 7–10.

Sande, T. (2000). “Cesto de llamas”. Biografía de José Martí. Editorial de Ciencias Sociales.

Puentes, U. (2015). La Formación Permanente de los Ingenieros: retos y perspectivas. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 9(No. Especial CICE), 37-49.

Rodríguez, B. D. (2017). El pensamiento martiano en la asignatura filosofía y sociedad, para la carrera de ingeniería eléctrica, REFcale, Ecuador. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/1912/1100

Rodríguez M., V. (2002). El pensamiento martiano como fundamento de la educación cubana. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:DSaY0W_qv8EJ:www.monografias.com/trabajos94/pensamiento-martiano-como-fundamento-educacion

Sánchez, H. A. (2015). Plan de estudio de la carrera de Ingeniería eléctrica: Análisis de la Naturaleza de los valores ético morales. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202003000200004

Toledo, S. (1993). Cesto de llamas. Biografía de José Martí, Editorial de Ciencias Sociales.

Zacharie, D. B. (1980): El Martí que yo conocí, Editorial Pueblo y Educación.

Published

2025-02-11

How to Cite

Rodríguez Bencomo, D. de J., Del Toro Alvarez, D., & Abalos Rodríguez, A. (2025). Proposal for a didactic guide to introduce martia’s thought in engineering courses. Maestro Y Sociedad, 21(4), 2514–2522. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6714

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)