Educational strategy to improve the inclusion of students with mild intellectual disabilities in Basic Education
Keywords:
inclusion; intellectual disability; learning; cognitive development; teaching workAbstract
Introduction: The inclusion of students who present developmental diversities is a fundamental duty of professionals who teach education. The objective of this research was to design an educational strategy based on collaborative learning for the inclusion of students with mild intellectual disabilities in basic education. Materials and methods: A mixed approach was used, a descriptive type of study, the methods used were: theoretical such as analytical-synthetic and inductive-deductive, likewise the empirical methods used were observation, survey and interview, statistical methods were also used such as percentage analysis and Cronbach's Alpha, the design was non-experimental, the sample was 8 students with mild intellectual disability, 8 parents, 10 teachers, 1 director, with a total of 27 individuals corresponding to the Gran Colombia School of Basic Education in the canton of Portoviejo, and the techniques applied were observation form, interview guide and questionnaire with a LIKERT scale instrument. Results: Teachers report a lack of adequate resources and little support for professional preparation. The director admitted that curricular adaptations are implemented. However, it is partially prepared in teaching methodologies and educational resources, and presents significant deficiencies in accessibility. Parents stated that teachers make little use of adapted tools and resources, make curricular adaptations irregularly, and communication with parents about students' progress is insufficient. Discussion: The data collected indicate that, in some cases, students with mild intellectual disabilities participate frequently in school activities, while in other cases, these opportunities are more limited. Conclusions: This research provides the educational community with a strategy to contribute to the teaching work and to be a reference for inclusion in the face of diversity.
References
Alban, G. P. G., Arguello, A. E. V., y Molina, N. E. C. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Recimundo, 4(3), 163-173. https://www.pinterest.com/pin/323274079514502364/
Albán, J., & Naranjo, T. (2020). Inclusión educativa de estudiantes con discapacidad intelectual: un reto pedagógico para la educación formal. Digital Publisher CEIT, 5(4), 56-68. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7898156
Alcívar-López, Y. I., & Navarrete-Pita, Y. (2023). Estrategia metodológica para el fortalecimiento de las competencias digitales docentes. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 11(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2308-01322023000100005&script=sci_arttext&tlng=pt
Arteaga Alcívar, Y. A., & Begnini Domínguez, L. F. B. (2022). Inclusión educativa en Ecuador: Análisis de la educación superior para estudiantes con necesidades educativas en Ecuador. RECIMUNDO, 6(1), 308-318.
Arcos Proaño, N., Garrido-Arroyo, M. D. C., & Balladares Burgos, J. A. (2023). La Inclusión Educativa en Ecuador: una mirada desde las Políticas Educativas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. 7 (3). 6607-6623. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6656
Ávila Rea, H. H. (2021). Proceso de inclusión en estudiantes con discapacidad intelectual moderada de la Unidad Educativa San Patricio en el año lectivo 2020-202. Caso de estudio [Master's tesis. Universidad Politécnica Salesiana].
Clemente Sánchez, L. M., & Arias Huánuco, J. M. (2023). El método Montessori en infantes con discapacidad intelectual leve. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/3875
Dirección Nacional de Educación Especializada e Inclusiva. (2019). Lineamientos para el accionar de los Docentes Pedagogos de Apoyo a la Inclusión. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/12/lineamientos_docentes_pedagogos_de_apoyo_2019.pdf
Gárate, E. (2023). Discapacidades invisibles en la sala de clases: la concepción de discapacidad intelectual en escuelas municipales en Chile. Aula de Encuentro, 25(2), 246-281. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ADE/article/view/7156
García Alcívar, M. E., & Vegas Meléndez, H. (2019). La importancia de la formación integral en los procesos de inclusión de estudiantes con discapacidad cognitiva. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 4(2), 53-65. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S2550-65872019000200053&script=sci_arttext
García Cantó, E., Carrillo Lopez, P. J., & Rosa Guillamón, A. (2020). Medidas desde el área de Educación Física para atender a las discapacidades motóricas e intelectuales. e-Motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, (14), 82-104. https://www.uhu.es/publicaciones/ojs/index.php/e-moti-on/article/view/4694
Gutiérrez, M. R., Rojas, C. A. B., & Garzón, Y. P. M. (2021). De la deserción escolar al aseguramiento de derechos de las personas en condición de discapacidad. Una mirada de la responsabilidad educativa de un centro de vida sensorial. Revista de Educación Inclusiva, 14(1), 245-264. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/rei/article/view/624
Ministerio de Educación del Ecuador (MINEDUC). (2015). Ley Orgánica de Educación Intercultural. https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2017/02/Ley_Organica_de_Educacion_Intercultural_LOEI_codificado.pdf
López, C. Q., Vera, V. D. G., Montoya, K. A., Aguilar, L. Y. C., Fontalvo, C. L. G., & Villa, L. F. M. (2021). Aproximación al aprendizaje pedagógico en la discapacidad intelectual leve. Poiésis, (41), 157-173. https://revistas.ucatolicaluisamigo.edu.co/index.php/poiesis/article/view/4190
Lozano, H. R., Cuestas, C. A. R., & Reina, M. Q. (2023). Educación especial e inclusiva para la discapacidad intelectual, una perspectiva desde la Educación Física. Revista Perspectivas, 8(1), 127-142. https://revistas.ufps.edu.co/index.php/perspectivas/article/view/3801
Orellana-Romero, J. E., Zambrano-Acosta, J. M., & Navarrete-Pita, Y. (2023). Estrategia educativa para la prevención del consumo de drogas en jóvenes del Centro de Desarrollo Integral No. 314. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 11(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2308-01322023000200011&script=sci_arttext&tlng=pt
Palma, A. P. M., & Loor, F. Y. R. (2023). Estrategia educativa digital para la enseñanza de la asignatura de matemática. CIENCIAMATRIA, 9(1), 1030-1051. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9297325
Parra Peralta, P. (2023). Desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de básica secundaria con discapacidad intelectual leve de la localidad 10 de Bogotá por medio del juego como estrategia para la enseñanza de la multiplicación y división. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 1161-1178. https://www.ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/4469
Pérez, G. R., Marqués, L. L., Poleo, A. J., Rivera, A., & von Feigenblatt, O. F. (2023). El liderazgo educativo en los programas de educación especial: Una revisión de la literatura. In Anales de la Real Academia de Doctores (Vol. 8, No. 4, pp. 785-801). Real Academia de Doctores de España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9253776
Pérez, R. M., Núñez, A. E. M., Ginarte, A. N. P., Casas, J. J. H., Diaz, C. R. R., & Santana, M. L. (2020). Fundamentos de la estrategia educativa para el fortalecimiento de la identidad cultural cubana en el desempeño docente. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 11(2), 40-47. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/publicaciones.cgi?IDREVISTA=314
Quiroz Piscoya, S. F., & Terrones Ospino, E. G. (2024). Discapacidad en estudiantes y segregación educativa: usuarios del área de terapia física del Hospital Regional Lambayeque distrito de Chiclayo 2023. [Bachelor’s thesis. Universidad Señor de Sipán]. https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/12515
Sanmartín Orbe, P. E., & Almache Montenegro, E. D. (2024). La adaptabilidad en el derecho a la educación inclusiva de las personas con discapacidad en las instituciones educativas de la ciudad de Azogues. [Law degree thesis, Universidad Católica de Cuenca]. https://dspace.ucacue.edu.ec/items/dc902dc8-e183-432e-9c77-4331a7d3ba23
Sinisterra Vente, E., & Fernández Paradas, A. R. (2022). Carencias del profesorado de básica primara par la atención de estudiantes con discapacidad intelectual leve en la enseñanza del área de matemáticas. https://digibug.ugr.es/handle/10481/86533
Suarez Pizzarello, M. A. (2024). Programa de capacitación para fomentar el diseño curricular inclusivo de la carrera de diseño de modas en un instituto privado de Lima. [Master’s thesis, Universidad San Ignacio de Loyola]. https://repositorio.usil.edu.pe/entities/publication/fc3908d7-7cf1-41fb-af9b-1c946354ad92
Tárraga, R., Vélez Calvo, X., Sanz Cervera, P., Pastor Cerezuela, G., & Fernández-Andrés, M.I. (2021). Educación inclusiva en Ecuador: Perspectiva de directores, familias y evaluadores. Magis Revista Internacional de Investigación en Educación, 14, 1-21. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.eiep
Vargas Murillo, G. (2020). Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuad. Hosp. Clín, 15-15. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762020000100010#:~:text=En%20consideraci%C3%B3n%20a%20diferentes%20concepciones,estudiantes%20en%20el%20contexto%20acad%C3%A9mico
Vértiz Osores, R. I., Pérez-Saavedra, S., Faustino-Sánchez, M. A., Vértiz-Osores, J. J., & Alain, L. (2019). Tecnología de la Información y Comunicación en estudiantes del nivel primario en el marco de la educación inclusiva en un Centro de Educación Básica Especial. Propósitos y Representaciones, 7(1), 83-94. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S2307-79992019000100007&script=sci_arttext
Zúñiga, P. I. V., Cedeño, R. J. C., & Palacios, I. A. M. (2023). Metodología de la investigación científica: guía práctica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 9723-9762.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cristina Johanna Mera Delgado, Ana Rosa Macías Cedeño
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.