Playful strategies to promote inclusion in students with special educational needs

Authors

  • Gema Carolina Valdiviezo Cuenca Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador
  • Gema Viviana Carvajal Zambrano Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador

Keywords:

Play as learning, Educational Inclusion, Playful Strategies

Abstract

He presents research focuses on the application of pedagogical strategies such as games that can be used for teaching and learning and the impact on the development and educational participation of students with special educational needs, at the elementary level of the "Gonzalo S. Córdova" Educational Unit, in the year 2022. The use of the bibliographic method allowed us to gather relevant information on the standards and guidelines promoted by the government for the promotion of competencies and inclusion of all students, applying strategies that can be used in teaching practice, and thus, achieve participation and initiate social development in the learning of students with special educational needs. In addition to using interviews with teachers to learn about their strengths and weaknesses on this topic and whether they promote inclusion in their classrooms, we also worked with observation guides and activities for students with special needs at the elementary level that allowed us to determine whether the work done in the classroom by the teacher gives the student the confidence to acquire skills and abilities in their knowledge development. The use of playful strategies for inclusion and the lack of knowledge of the adaptive curriculum in teachers prove to be a barrier to the development of skills in students, so training should be encouraged in the Education districts on how to work with students with special educational needs who are enrolled in regular institutions and thus reduce educational inequality.

References

Actividades para la atención a la diversidad en el aula. (s. f.). Thinkö. Con¡sultado 22 de agosto de 2022, https://thinkoeducation.com/blog/diversidad-en-el-aula/

Arnaiz-Sánchez, P., & Escarbajal Frutos, A. (2020). Aulas abiertas a la inclusión. Dykinson. https://elibro.net/es/ereader/uleam/175745?page=35

Benítez, F. F. (s. f.). Acuerdo Nro. MINEDUC-MINEDUC-2018-00055-A. 12.

Borregón, S., & Giménez, S. (2017). Inclusión y sistema educativo. https://elibro.net/es/ereader/uleam/153541?page=12

Calvo, G. (s. f.). LA FORMACIÓN DE DOCENTES PARA LA INCLUSIÓN EDUCATIVA. 22.

Campoverde, M. (s. f.). Concepto de inclusión educativa y social de los estudiantes con necesidades educativas especiales asociadas o no a la discapacidad construido desde la perspectiva de los docentes de la Unidad Educativa Fiscomisional “Mariana de Jesús” marzo – septiembre 2020. 115.

Chaves Salas, A. L. (2011). Implicaciones educativas de la teoría sociocultural de Vigotsky. Revista Educación, 25(2), 59. https://doi.org/10.15517/revedu.v25i2.3581

Cuadernillo 3_Legislación y políticas de educación inclusiva. (s. f.). 48.

Delgado, R. C. (s. f.). Reglamento general a la Ley Orgánica de Educación Intercultural. 116.

Duk, C., & Murillo, F. J. (2016). La Inclusión como Dilema. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 10(1), 11-14. https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000100001

Educación Inclusiva. (s. f.). http://www.inclusioneducativa.org/ise.php?id=5

Educación inclusiva: Cuáles son los 5 países del mundo que tienen leyes que la promueven (y dos están en América Latina)—BBC News Mundo. (s. f.). https://www.bbc.com/mundo/noticias-53146030

EduImpulsa. (2019, noviembre 19). La teoría sociocultural de Vigotsky. Eduimpulsa. https://eduimpulsa.com/la-teoria-sociocultural-de-vigotsky/

Elixabete, A. E., et al. (2021). Redes para la inclusión social y educativa. Grao.

Espada Chavarria, R. M., Gallego Condoy, M. B., & Gonzalez Montesino, R. H. (2019). Diseño Universal del Aprendizaje e Inclusión en la Educación Básica en Ecuador. Alteridad, 14(2), 207-218. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.05

Fernandez – Batanero, J.M.(2018).TIC y la discapacidad.Conocimiento del profesarado de educación especial. Aportaciones arbitradas . Revista Educativa Hekademos 24-19-29

Loor, S. D. B., Iturrioz, E. E. B., Landazabal, M. M. G., & Holguín, J. S. V. (2021). Situación de la Inclusión educativa e integración escolar de adolescentes con discapacidad motora de Manabí, Ecuador. Revista San Gregorio, 45, Article 45. https://doi.org/10.36097/rsan.v0i45.1462

Matilde, B. G. (2022). Tecnologías educativas para la inclusión. Editorial Unimagdalena.

Ministerio implementa programa de Inclusión Educativa – Ministerio de Educación. (s. f.). Consultado 8 de julio de 2022, de https://educacion.gob.ec/ministerio-implementa-programa-de-inclusion-educativa/

Moliner García, O. (2020). Acompañar la inclusión escolar. Dykinson. https://elibro.net/es/ereader/uleam/147222?page=20

Plancarte Cansino, P. A. (2010). El índice de inclusión como herramienta para la mejora escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 54, 145-166. https://doi.org/10.35362/rie540546

Potthast, B. (2021). Dinámicas de inclusión y exclusión en América Latina: Conceptos y prácticas de etnicidad, ciudadanía y pertenenci. BOD GmbH DE.

Priorizar la educación para todos los niños y niñas es el camino a la recuperación. (s. f.). Consultados 8 de julio de 2022, de https://www.unicef.org/ecuador/comunicados-prensa/priorizar-la-educaci%C3%B3n-para-todos-los-ni%C3%B1os-y-ni%C3%B1as-es-el-camino-la-recuperaci%C3%B3n

Respuesta rápida: ¿Qué es la educación inclusiva Según Vigotsky? (2021, octubre 26). Todo Sobre El Alumnado. https://unate.org/instituciones-educativas/respuesta-rapida-que-es-la-educacion-inclusiva-segun-vigotsky.html

Rojas, O. (2020). Estrategias lúdico- pedagógicas para la inclusión educativa en el nivel de transición del Colegio Chamgnat de Ibagué: reflexiones desde el método Regio Emilia. Corporación Universitaria.

Tutiven Fuentes, R. J., & Pincay Morales, M. I. (2020). Incidencia de las actividades lúdicas en los estudiantes con necesidades educativas especiales en el subnivel elemental. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/50531

UNESCO Biblioteca Digital. (s. f.). Educación inclusiva para personas con discapacidades: ¿estamos logrando avances? Documento de discusión, Foro Internacional sobre Inclusión y Equidad en la Educación «Todas y todos los estudiantes cuentan». https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000370386_spa

Published

2024-10-15

How to Cite

Valdiviezo Cuenca, G. C., & Carvajal Zambrano, G. V. (2024). Playful strategies to promote inclusion in students with special educational needs. Maestro Y Sociedad, 240–249. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6522

Most read articles by the same author(s)