Gamification and its impact on the teaching-learning of mathematics, Nicolás Infante Díaz Educational Unit

Authors

  • Janeth del Carmen Flores Carrillo Unidad Educativa Nicolás Infante Díaz, Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • Sulay María Sampedro Mackliff Unidad Educativa Las Naves Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • Jenniffer Vanessa Chavarría Barberán Unidad Educativa San Carlos, Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • María Leonor Campana Deca Unidad Educativa 11 de Octubre, Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador

Keywords:

Gamification, teaching-learning, mathematics, academic performance, methodological guide

Abstract

Introduction: In this research, the effect of gamification as a pedagogical strategy on academic performance will be analyzed, taking as an object of study the teaching staff of the Nicolás Infante Díaz Educational Unit, located in the San Camilo Parish belonging to the Quevedo canton, Los Ríos Province. Materials and methods: The diagnosis, exploration and formulation of the proposal will consider as a sample the teachers of the upper basic mathematics area, to whom the survey will be applied as a technique and the questionnaire as an instrument. According to the nature of the research, it is of a quantitative, qualitative, descriptive, purposeful, explanatory and documentary approach, contributing to the understanding of the study variables through theoretical, conceptual and legal foundations, the object of study is gamification as a strategy for teaching-learning mathematics for students of the upper basic school of the Nicolás Infante Díaz Educational Unit, of the Quevedo Canton, period 2021-2022. Results: Teacher training programs are designed taking into account the identified weaknesses. In the diagnosis of the research, priority was given to identifying the gamified teaching strategies necessary to improve the way students of the Nicolás Infante Díaz educational unit learn. Discussion: The theoretical foundations of gamification and its impact on mathematics learning are achieved by establishing and implementing exploration objectives and protocols in the context of gamification that allow the extraction of qualitative information, the classification of data and its adequate writing. Conclusions: The assessment of the effectiveness of gamification and its impact on the teaching of mathematics was carried out from a rubric that measures the level of compliance with the proposed indicators after each workshop, assessing the performance of teachers in training.

References

Alejaldre, L., & García, A. M. (2018). Gamificar La Enseñanza De Español. Mabidol University Internacional College Y Sicbuan International Studies University, College of International Educatión, 73–83. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/aepe/pdf/congreso_50/congreso_50_09.pdf

Asamblea Nacional del Ecuador, & CRE-CNA, C. de la R. del E. y C. de la niñez y adolecencia. (2008). Constitución de la Républica del Ecuador. Codigo de La Niñez y Adolescencia, 449, 1–45. https://bde.fin.ec/wp-content/uploads/2021/02/Constitucionultimodif25enero2021.pdf

Casas Bernas, N., Ballesteros Álvarez, D., &Etxeandia Romero, E. (2018). MathMystery Box: Gamificando el aprendizaje de las matematicas. Pensamiento Matemático, 8(2), 7.

CRE-CNA, C. de la R. del E. y C. de la niñez y adolecencia. (2014). Código de la Niñez y Adolescencia [Childhood and AdolescenceCode]. Código de La Niñez y Adolescencia, 2002, 1–45.

Delgado Campos, Belda; Quiroga Rojas, H. (2020). La gamificación como herramienta herramienta didáctica en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las matemáticas del grado sexto. LiquidCrystals, 21(1), 1–17.

Elles, L., & Gutiérrez, D. (2021). Fortalecimiento de las matemáticas usando la gamificación como estrategias de enseñanza – aprendizaje a través de Tecnologías de la Información y la Comunicación en educación básica secundaria Strengtheningmathematicsusinggamification as teachingstrat. Revista Interacción, 2(1), 7–16. http://revista.aipo.es/index.php/INTERACCION/article/view/30/42

Flores, M. (2014). Estrategias Didacticas Para Un Aprendizaje Constructivista en la enseñanza de las matemáticas en los niños y niñas de nivel. Perspectivas Docentes, 52, 43–58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6349169

Fuentes Fuentes, D. V. (2021). Gamificación como herramienta potenciadora del proceso de enseñanza-aprendizaje virtual de los estudiantes del bachillerato técnico en el área de matemáticas de la Unidad Educativa “27 de Noviembre”, Provincia del Guayas, Cantón Salitre, año lectivo 2020-. Universidad Estatal de Milagro, 2021(10), 121.

García-Guerrero, K. G. (2021). Gamificación y enseñanza-aprendizaje del razonamiento lógico matemático en estudiantes de Educación General Básica. VI, 219–239.

Godoy, M. E. (2019). La Gamificación desde una Reflexión Teórica como recurso estratégico en la Educación .Revista ESPACIOS, 40(15), 1–9. http://www.revistaespacios.com/a19v40n15/a19v40n15p25.pdf

Granja, D. O. (2018). EL CONSTRUCTIVISMO COMO TEORÍA Y METODO DE ENSEÑANZA. Sophia, 19(2), 93–110. https://doi.org/10.17163/soph.n19.2015.04

Hidalgo, E. P. (2019). Estrategias lúdicas para el desarrollo del razonamiento lógico matemático en el aprendizaje del nivel elemental en la E.G.B Sulima García Valarezo. 122. http://repositorio.uti.edu.ec/bitstream/123456789/1298/1/HIDALGO_ERIKA_ Tesis cd.pdf

Ley Orgánica de Educación Intercultural. (2017). La República Ley Orgánica De Educación Intercultural. Función Ejecutiva Presidencia De La República Ley Orgánica De Educación Intercultural, 34, 1–102. https://oig.cepal.org/sites/default/files/2011_leyeducacionintercultural_ecu.pdf

López, M. Y. L. (2019). La importancia de la gamificación. Insigne Visual - Revista Del Colegio de Diseño Gráfico - BUAP, 4(24), 49–58. http://www.apps.buap.mx/ojs3/index.php/insigne/article/view/1442

Luis, F., & Moncayo, G. (2017). Gamificación en las aulas universitarias.

Martínez-Navarro, G. (2017). Tecnologías y nuevas tendencias en educación: Aprender jugando. El caso de Kahoot [Technologies and new trends in education: Learning by playing. Kahoot’s case]. Opción, 33(83), 252–277.

MDE. (2019). Ecuador - Perfil de País. Siteal, 1, 1–13.

Molina García, P. F., & García Farfán, I. de los Á. (2019). El proceso de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. EducaçãoContemporânea – Volume 12 – Formação e Prática Docente, 5, 394–413. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1051/1538

Montes, I. (2018). La gamificación en el aula: aprender jugando, aprender con alegría. Hallazgos-Revista de Investigaciones, 269(Junio), 87–99.

Montoya, J., &Sagñay, Miguel. (2019). Metodología De Gamificación Para Estudiantes De Educación Básica Superior De La Unidad Educativa Intercultural Ambrosio Lasso, Cantón Guamote. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/8313/1/5.-TESIS MIGUEL SAGÑAY REA-DP-EDU-TEI.pdf

Naranjo, I., & Karina, E. (2018). La gamificación y su aplicación pedagógica en el área de matemáticas para el cuarto año de EGB, de la Unidad Educativa CEBCI, sección matutina, año lectivo 2017-2018. Universidad Politécnica Salesiana, 48. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/16335/1/UPS-CT007954.pdf

Parra, E., & Torres, M. (2018). La gamificación como recurso didáctico en la enseñanza del diseño. Eari. Educación Artística. Revista De Investigación, 9, 160. https://doi.org/10.7203/eari.9.11473

Payer, M. (2018). Teoría del constructivismo social de Lev Vygotsky. Revista de Venezuela, 1–4. https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:SB_OVgrF8OEJ:scholar.google.com/+constructivismo+social&hl=en&as_sdt=0,5

Pujos Quishpe, L. J. (2021). Estrategias didácticas y el aprendizaje de las operaciones fundamentales.

Ruiz, Y. (2020). Estios de aprendizaje en el aula. 1–7. https://feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd7234.pdf

San Andrés-Soledispa, E. J., Pazmiño-Campuzano, M. F., & San Andrés Laz, E. M. (2021). La gamificación como estrategia de motivación en la enseñanza de la asignatura de Matemática. Polo Del Conocimiento, 6(2), 670–685.

Tünnermann, C. (2019). El constructivismo y el aprendizaje de los estudiantes. Universidades, 48, 21–32. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37319199005

Valderrama, B. (2015). Los secretos de la gamificación: 10 motivos para jugar. Capital Humano: Revista Para La Integración y Desarrollo de Los Recursos Humanos, 18, 72–78. https://www.altacapacidad.com/wp-content/uploads/2020/07/Los-secretos-de-la-gamificacion.pdf

Zurita Del Pozo, R. J., Pinos Medrano, V. F., Henríquez Antepara, E. J., & Medrano Núñez, N. F. (2018). La Importancia de la Afectividad en el Proceso de la Enseñanza y Aprendizaje. La Importancia de La Afectividad En El Proceso de La Enseñanza y Aprendizaje. https://doi.org/10.29018/978-994

Published

2024-08-28

How to Cite

Flores Carrillo, J. del C., Sampedro Mackliff, S. M., Chavarría Barberán, J. V., & Campana Deca, M. L. (2024). Gamification and its impact on the teaching-learning of mathematics, Nicolás Infante Díaz Educational Unit. Maestro Y Sociedad, 21(3), 1260–1269. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6491

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)