Strengthening Educational Leadership in School Performance
Keywords:
Educational leadership, Academic performance, Strengthening strategiesAbstract
Introduction: This study investigates the impact of strengthening educational leadership on students' academic performance. Materials and methods: Through a mixed approach that combines quantitative and qualitative analyses, the strategies implemented in different educational institutions are evaluated to enhance leadership capabilities among managers and their influence on academic performance. Results: Findings indicate that schools with structured leadership development programs report significant improvements in their students' academic outcomes, compared to those without such initiatives. Discussion: The implications of these results for the design of educational policies are discussed and directions for future research are suggested. Conclusions: The study highlights the importance of continuous training adapted to the needs of the school context for educational leaders, underlining the relationship direct relationship between effective leadership and student academic success.
References
Améstica Soto P. P (2022) Decisiones de liderazgo para la recuperación de aprendizajes: Evidencia para reducir las brechas en escolares chilenos. https://repositorio.uc.cl/server/api/core/bitstreams/a29857eb-225f-4486-af6a-18068ca0fac0/content https://doi.org/10.7764/tesisUC/EDU/64508
Arias, K., & Wong, B. (2021). La influencia del líder educativo en la motivación de los docentes del distrito 1 de Guayaquil. 593 Digital Publisher CEIT, 6(1), 4-17.https:// doi.org/10.33386/593dp.2021.1.407
Avellan-Santana, L. A., Salvatierra-Carranza, M.A., Vera-Santana, A.R., & García-Vera, F. M. (2022). Liderazgo transformacional pedagógico para la educación ecuatoriana. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 5(9), 130-142. https://doi.org/10.35381/e.k.v5i9.1668
Bravo, C. D., Medina González, K. M., Daquilema Tumailli, V. M., Tipan Jaramillo, E. W. & Palacios Soledispa, D. L. (2023). Reflexiones sobre la influencia de liderazgo educativo en el rendimiento académico. Ciencia Latina, 7(6). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i6.9550
Cifuentes Medina, J. E., González-Pulido, J. W.& González-Pulido, A. (2000). Efectos del liderazgo escolar en el aprendizaje. Panorama, 14(26). https://doi.org/10.15765/pnrm.v14i26.1482
Galarza, M. (2018). Liderazgo docente y nivel de aprendizaje de estudiantes del VII ciclo en la Facultad de Educación, Universidad Peruana Los Andes 2018. [Tesis de Maestria. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle].
Hernández Espíndola, H. M., Ramírez López, F. M. & Carmona Martínez, J. M. (2023). Estrategias de liderazgo para la implementación exitosa de la enseñanza innovadora. Ciencia Latina, 7(5). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.7832
Hietanen, E. A.(2023). El liderazgo educativo: clave para una educación de calidad en México. ilo Education.https://www.iloeducation.com/es/post/el-liderazgo-educativo-clave-para-una-educacion-de-calidad
López Iglesias, Y. (2023). El líder educativo: ¿se nace o se hace? https://www.unir.net/educacion/revista/lider-educativo-se-nace-o-se-hace/
Moreno Treviño, J. O. & Cortez Soto, S. N. (2020). Rendimiento académico y habilidades de estudiantes en escuelas públicas y privadas: evidencia de los determinantes de las brechas en aprendizaje para México. Revista de Economía, 37(95). https://www.scielo.org.mx/pdf/remy/v37n95/2395-8715-remy-37-95-73.pdf
Ortega Naranjo W. F., Gualotoña Armas A. P.&Cuascota Pujota, A. M.(2020) Rendimiento académico basado en el liderazgo transformacional del docente universitario. RES NON VERBA, 9(1). https://www.researchgate.net/publication/339687833_Rendimiento_Academico_Basado_en_el_Liderago_Transformacional
Piñats Franco, W. (2023). El Rol del Liderazgo en la Motivación Docente: Cómo los líderes educativos pueden apoyar y motivar a sus equipos de docentes. https://www.linkedin.com/pulse/el-rol-del-liderazgo-en-la-motivaci%C3%B3n-docente-c%C3%B3mo-y-dewaldo/?originalSubdomain=es
Serrano-Elizalde, K., Jaramillo- Ramos, M., & Prieto-López, Y. (2022). El liderazgo transformacional y su incidencia en la gestión educativa de la escuela héroes del Cenepa. 593 Digital Publisher CEIT, 7(1-1), 258-273. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.1-1.1008
Uwi Tuits, A. (2023). Estrategias de liderazgo docente para mejorar el rendimiento académico de los niños del Centro Educativo Comunitario Intercultural Bilingüe de Educación Básica Yuwints. [Tesis de Maestría. Universidad Tecnológica Indoamérica]. https://repositorio.uti.edu.ec/handle/123456789/5323
Montecinos C., Dorén, M. & Rosende, A. M. (2019). Monitoreando la retroalimentación que entrego a mis profesores- Buenas prácticas de liderazgo pedagógico. Centro de Liderazgo para la Mejora Escolar. https://www.lidereseducativos.cl/wp-content/uploads/2019/06/Libro_Buenas-Practicas-de-Liderazgo-Pedagogico_06-19.pdf
Parra Robledo, R. (2019). Gestión del clima social escolar desde el liderazgo educativo. Revista Iberoamericana de Educación, 74(1), 119-132. https://rieoei.org/historico/documentos/7781.pdf
Vásquez Benites, J. A. et al. (2021). Trabajo remoto y liderazgo adaptativo en la gestión escolar en instituciones educativas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1431 p 14755
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juan José Figueroa Lino, José Leonardo Ávila Zambrano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.