Use of technology for the teaching-learning of mathematics in students of educational units

Authors

  • Jaime Amado Rosero Rojas Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • Cristian Paul Topa Chuquitarco Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • Pedro Alexander Mestanza Segura Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • Leydi Verónica Ruiz Loor Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

Keywords:

Learning, Education, Knowledge, Mathematics, Technology

Abstract

The use of technology in the teaching-learning process through Information and Communication Technologies as tools for the educational process causes great changes and transformations in teachers and students at different levels of training. The present research work aims to analyze the incidence of ICT in the teaching-learning of mathematics in students of educational units, in the Quevedo Canton, Los Ríos Province in Ecuador. The research is framed in a qualitative-quantitative approach, through exploratory and descriptive, using the survey technique as a questionnaire as a data collection instrument, which allows collecting fundamental information, high school students and mathematics teachers from the educational units were taken as the reference population. The application of ICT in student learning has notably favored the existence of more significant learning, in addition to the fact that there has been a predisposition on the part of teachers to innovate in this area, through the use of technological resources, whose applications They have allowed students to assimilate new learning in a dynamic, novel and understandable way with satisfactory results.

References

Arias, P., Merino, M., & Peralvo, C. (2017). Análisis de la Teoría de Psico-genética de Jean Piaget: Un aporte a la discusión. Revista Científica Dominio de Las Ciencias, 3, 833–845. https://doi.org/10.23857/dc.v3i3.508

Bismarck, A., & Arana, M. (2017). Utilización de las TIC en el proceso de enseñanza - aprendizaje , una aproximación desde la comunicación Use of ICT in the teaching - learning process , an approach from communication. INNOVA Research Journal, 2(8), 294–306. file:///C:/Users/Usuario/Downloads/380-Texto del artículo-1267-3-10-20190522.pdf

Castillo-Retamal, F. (2021). Formación docente en TIC y su evidencia en tiempos de COVID-19. Revista Saberes Educativos, 6, 144. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60715

Castro Rodríguez, A. S., & Loor Cobeña, J. M. (2021). Aplicación de metodologías activas en el uso de las TIC en el proceso de enseñanza y aprendizaje de los docentes Bachillerato.

Chancusig, J., Flores, G., & Constante, M. (2017). Las TIC en la formación docente. Revista Boletín Redipe, 6(2), 174–198. https://bit.ly/3rwLsu3

Chonata Guilla, I. N. (2018). Programa de capacitación en las TICS para docentes de la Unidad Educativa PCEI Patate.

Fabre Cavanna, J. E., Barrios Palacios, Y. D., Rojas Vera, R. A., Zambrano Miranda, D., & Guerrero Ávila, Z. E. (2021). Conocimiento y frecuencia de uso de las TIC en docentes de la Educación Superior (Tecnocient). Editorial Tecnocientífica Americana. https://doi.org/10.51736/ETA2021TU6

Fernández, A. M., Reyes, M. J., & López, M. I. V. (2022). Tecnologías de la información y comunicación (TIC) en formación y docencia. FMC - Formación Médica Continuada En Atención Primaria, 29(3), 28–38. https://doi.org/10.1016/j.fmc.2022.03.004

Garcés, L., Montaluisa, Á., & Salas, E. (2018). El aprendizaje significativo y su relación con los estilos de aprendizaje. Revista Anales, 1(376), 231–248.

Garcilazo Jaimes, H. L. (2020). Uso de herramientas Tic y desempeño docente en Instituciones Educativas de nivel secundaria de la Región Ancash. 1–106. https://repositorio.unh.edu.pe/bitstream/handle/UNH/3665/TESIS-SEGESP-FED-2020-GARCILAZO JAIMES.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Guerra García, J. (2020). El constructivismo en la educación y el aporte de la teoría sociocultural de Vygotsky para comprender la construcción del conocimiento en el ser humano. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 21(1), 1–9. https://doi.org/10.46377/dilemas.v32i1.2033

Hernandez, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones, 5(1), 325. https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

Hernández, R. M., Orrego Cumpa, R., & Quiñones Rodríguez, S. (2018). Nuevas formas de aprender: La formación docente frente al uso de las TIC. Propósitos y Representaciones, 6(2), 671. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.248

Luna-Romero, Á. E., Vega, F. Y., & Carvajal, H. R. (2018). Formación docente en el uso de las TIC. Universidad, Ciencia y Tecnología, 02(2), 46–52. https://uctunexpo.autanabooks.com/index.php/uct/article/view/66

Ministerio de Educación (2016),Ecuador: Poloticas del sistema Educativo.

Mintel-Ecuador. (2019). Ecuador Digital: Sinergia entre educación y tecnología. https://www.telecomunicaciones. gob.ec/ecuador-digital-sinergia-entre-educacion-y-tecnologia/

Mirete Ruiz, A. B. (2010). Formación Docente En Tics. ¿Están Los Docentes Preparados Para la Revolución Tic? International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 35–44. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832327003.pdf

Morales Pacavita, O. S., & Leguizamón González, M. C. (2018). Teoría andragógica: aciertos y desaciertos en la formación docente en TIC. Praxis & Saber, 9(19), 161–181. https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n19.2018.7926

Ramos-Galarza, C. A. (2020). Alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3), 1–6. https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336

Rodríguez, A., & Pérez, A. O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista Escuela de Administración de Negocios, 82, 1–26. https://www.redalyc.org/pdf/206/20652069006.pdf

Vergara, O., Stayner, M., & Investigación, M. Y. T. D. E. (2017). Métodos y técnicas de investigación.

Zambrano, Q. y. (2021). Las TIC’s como teoría y herramienta transversal en la educación. Perspectivas y realidades. Polo Del Conocimiento, 6(1), 1156–1186.

Zuñiga, L., & Hurtado, R. (2019). Capacitación docente como estrategia para la incorporación de TIC en los procesos de enseñanza del Centro Educativo El Zarzal. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Published

2024-01-30

How to Cite

Rosero Rojas, J. A., Topa Chuquitarco, C. P., Mestanza Segura, P. A., & Ruiz Loor, L. V. (2024). Use of technology for the teaching-learning of mathematics in students of educational units. Maestro Y Sociedad, 305–313. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6331

Issue

Section

Número Especial

Most read articles by the same author(s)