Digital technological mediation for the pedagogical professional reaffirmation of the primary teacher in pedagogical schools

Authors

  • Sandra Almestro Rodríguez Dirección Provincial de Educación de Santiago de Cuba, Cuba
  • Oscar García Fernández Universidad de Oriente, Cuba
  • Mayelín Cabezas Salmon Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

primary teacher training, pedagogical school, digital technological media, pedagogical professional reaffirmation process

Abstract

The process of professional pedagogical reaffirmation in the training of primary teachers in pedagogical schools, is based on the theoretical and methodological aspects that students, teachers and family members should know about the chosen profession. From this perspective, the importance of digital technological means to improve the process of professional reaffirmation is recognized. What is required of the student in this formative context is to be able to reaffirm their moral values, their convictions, knowledge about the profession, aptitudes and abilities as future educators. Based on the problem identified, in relation to the process of professional reaffirmation of students from pedagogical schools, it was necessary to make a diagnosis of their current status in the training of primary teachers at the "Pepito Tey" pedagogical school, in the province of Santiago. from Cuba. The result that is socialized is part of the doctoral research belonging to the sectoral research project "FARO". The diagnosis applied, revealed the insufficiencies present to achieve with quality the process of professional reaffirmation in the training of the primary teacher in pedagogical schools. Among the main weaknesses are limitations in the optimal use of digital technology in the training process. For this, the methods of documentary study, observation, techniques for field work that allowed confirming the need for a pedagogical instrument that strengthens the process of professional reaffirmation of these students were applied, having as one of its ways the optimal use of digital technological media in the pedagogical school.

References

Aguayo Arriagada, C. G. (2019). El análisis didáctico en la formación inicial de maestros de Primaria. (Tesis doctoral). Granada Universidad de Sancti Spíritus.

Aquino Díaz, G. (2015). La orientación vocacional profesional pedagógica desde la clase de Introducción a la Didáctica general. Sancti Spíritus:

Área Moreira, M. (1991). El profesor y los medios de enseñanza. En M. Área Moreira, Los medios, los profesores y el currículo. Sendai Ediciones.

Área Moreira, M. (2002). Las Nuevas Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la Educación. En Tecnología Educativa. España.

Bell Speck, Y., Daudinot Gamboa, J., & Matos Columbié, Z. De la Caridad (2016). Una mirada necesaria a la reafirmación profesional en la Escuela Pedagógica José Marcelino Maceo Grajales. Revista EDUSOL, 16(55), 105-114. http://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/680 [ Links ]

Caballero Delgado, E, Torres Castellanos, E.R., Hernández Silveiro, V.H. (2016) .Normativas e indicaciones metodológicas y de organización para el desarrollo del trabajo en las escuelas pedagógicas. Volumen II. Cuba.

Cabero Almenara, J. (2007). La piedra angular para la incorporación de los medios audiovisuales informáticos y nuevas tecnologías en los contextos educativos: la formación y el perfeccionamiento del profesorado. En Revista EDUTEC Electrónica de Tecnología Educativa.

Cabero Almenara, J. (2015). La formación inicial de los profesores en medios audiovisuales. http://tecnologiaedu.us.es/cuestionario/bibliovir/6.pdf

Cabero, J. et al. (2002). Las TICs en la Universidad. Editorial MAD. Sevilla.

Cabezas Salmon, M. (2012) El uso de las TIC en la Educación Primaria: incidencia de la formación interdisciplinaria del maestro primario. http://www.buenastareas.com/ensayos/El-Uso-De-La-Tics-En/1574204.html

Cabezas Salmon, M. (2015). El proceso de formación del maestro primario en Cuba: experiencias y nuevas perspectivas. Revista Odiseo 12(22). http://odiseo.com.mx/articulos/proceso-formacion-delmaestro-primario-en-Cuba

Cervantes Montero, G. (2000). Diplomado: El software educativo como medio enriquecedor en la Educación Infantil. Santiago de Cuba.

Cervantes, G. (2006). Los medios didácticos digitalizados en el aprendizaje. Pedagogía 2007.

De la Rosa Villao, A. S., Guzmán Ramírez, A. C., & Marrero Salazar, F. R. (2018). Modelo de profesionalización pedagógica de los docentes universitarios para la gestión del proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 6(3). http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/1404/1722

Domínguez Urdanivia, Y., & Rojas Valladares, A. L. (2018). La práctica profesional como espacio para la formación investigativa del docente. Revista Conrado, 14(65).

Figueroa Corrales, E. (2014): La comprensión de textos desde una perspectiva audiovisual. [Tesis de Doctor. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”].

García Acevedo, Y., Colunga Santos, S., & García Ruíz, J. (2018). Acercamiento a los fundamentos epistémicos del proceso de formación profesional del profesor. Opuntia Brava, 8(2), 1-16. Recuperado a partir de https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article247

García Fernández, O. (2010). Concepción pedagógica de un entorno virtual de enseñanza aprendizaje desarrollador para la formación de profesores. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba.

González Rey, F. (1995). Motivación profesional hacia carreras pedagógicas. Congreso Internacional “Pedagogía”.

González, P. M. (2015). La reafirmación profesional pedagógica en la universidad, su impacto social. Multimedia. 19(21), 1-13. http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/501/822

Jordi, M. y Macías, B. (2014) La entrevista en profundidad como recurso pedagógico en los estudios de Trabajo Social y Educación Social. Potencialidades y retos para el aprendizaje teórico-práctico. Revista de Investigación en Educación, 12(1), 105-111.

Labañino Rizo, César (2005). El software educativo. En: Material Básico del Curso IV Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) en la institución educativa. Tabloide de la Maestría en Ciencias de la Educación, Módulo I, Parte II, p. 26-29. MINED, IPLAC.

Lukas, J.F. y Santiago K. (2009) Concepto, componentes y fases de la evaluación. En Evaluación educativa. Alianza editorial, 87-115.

Marquina, R. (2011). Modelo de desarrollo de software educativo basado en competencias. Caracas, Venezuela.

Mesa Vázquez, J. (2015). La Elaboración de Medios Didácticos Sustentados en las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la Formación Inicial del Profesional de la Educación. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba.

Montalvo Carbonell, J., Cabezas Salmon, M., & González Pieras, J. (2023). La dinámica de las tecnologías de la información y el conocimiento, en la Educación Física. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 18(1), e1420. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1420

Rodríguez Delgado, Y; Díaz Vera, E. (2022).La reafirmación Profesional en la escuela pedagógica de nivel medio superior ,una experiencia pedagógica .Revista Luz 21(1), 84-91.

Rodríguez, L. (2010). Concepción Didáctica del Software Educativo como instrumento mediador para un aprendizaje desarrollador. Tesis presentada en opción al grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santa Clara.

Soler, R. (2017). La formación audiovisual del estudiante de la carrera Licenciatura en Educación Primaria. (Tesis de Doctorado). “Universidad de Oriente”, Santiago de Cuba, Cuba.

Tamayo Aristigui, N. R., Portuondo Fernández, B., Ramírez del Castillo, L. M., & Pantoja Terranova Ruiz. R. J. (2019). La práctica preprofesional integradora. Universidad de Las Tunas.

Published

2023-11-14

How to Cite

Almestro Rodríguez, S., García Fernández, O., & Cabezas Salmon, M. (2023). Digital technological mediation for the pedagogical professional reaffirmation of the primary teacher in pedagogical schools. Maestro Y Sociedad, 142–149. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6267

Issue

Section

Número Especial

Most read articles by the same author(s)