Methodology for analyzing literary text y pregraduates training for Spanish- Literature future professors

Methodology for analyzing literary text y pregraduates training for Spanish- Literature future professors

Authors

  • Liette Gámez Rodríguez Universidad de Oriente, Cuba
  • Yoandra Fontanills Gimeno Universidad de Oriente, Cuba
  • María Luz Rodríguez Cosme Universidad de Oriente, Cuba
  • Omar Rosabal Landrón Escuela Pedagógica “Floro Pérez” de Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

methodology, analysis of literary texts, undergraduate training

Abstract

Introduction: The present work has the purpose of addressing a methodology for the analysis of literary texts in the Bachelor of Education Spanish-Literature career, which favors the solution of insufficiencies in the didactic procedures for the analysis of literary texts in the Bachelor of Education Spanish Literature career.
Materials and methods: Some theoretical and empirical methods were used, such as: historical-logical and inductive-deductive and structural-functional systemic.In addition, techniques such as surveys, interviews, documentary study, class observation, pedagogical tests, consultations with specialists and professional reflection workshops were used.
Results: A methodology based on a didactic orientation model for the analysis of the literary text is designed, which integrates the discursive-functional method and the planes of the literary text in the discursive-functional-compositional structuring procedure of the literary text. Discussion: The application of the stages of the methodology and the procedure favors the theoretical-didactic preparation of the pedagogical group and the integral formation of the students of the career.
Conclusions: The practical realization of the methodology, structured in three stages, favors the transformation of the initial state of the analysis of the literary text in the undergraduate training of the Spanish-Literature teacher.

References

Álvarez de Zayas, C.M. (1999). La escuela en la vida. Editorial Pueblo y Educación.

Castellanos, D. et.alt. (2001). Aprender y enseñar en la escuela. Una concepción desarrolladora. Editorial Pueblo y Educación.

Cisneros, S. (2009). Modelo didáctico de la comprensión de textos escritos desde una perspectiva lingüístico-pedagógica. Memorias del Congreso Internacional de Pedagogía 2009.

Del Valle, A. (2012). La investigación pedagógica. Otra mirada. Editorial Pueblo y Educación.

Figueroa-Corrales, E. (2020). La comprensión de textos desde una perspectiva audiovisual. Editorial Académica Española URL: https://www.eae-publishing.com/

Figueroa-Corrales, E. (2021). Lectura del texto cinematográfico en la sociedad hipermedial. Revista Didáctica, XXI(24). http://www.ampll.org.mx/eventos.html

Gell, A. (2003). La construcción de textos escritos: Su desarrollo en los escolares de tercer y cuarto grados de la escuela rural. [Tesis de doctorado. Instituto Superior Pedagógico Frank País García].

Horrutinier, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Pueblo y Educación.

Labarrere, G. y Valdivia, G. (1988). Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación.

Mañalich, R. (2007). La enseñanza del análisis literario: Una mirada plural. Editorial Pueblo y Educación.

Roméu, A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y de orientación sociocultural. Editorial Pueblo y Educación.

Published

2023-01-31

How to Cite

Gámez Rodríguez, L. ., Fontanills Gimeno, Y. ., Rodríguez Cosme, M. L. ., & Rosabal Landrón, O. . (2023). Methodology for analyzing literary text y pregraduates training for Spanish- Literature future professors: Methodology for analyzing literary text y pregraduates training for Spanish- Literature future professors. Maestro Y Sociedad, 20(1), 205–209. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5909

Issue

Section

Artículos