Inclusive strategies as a new educational methodology
Inclusive strategies as a new educational methodology
Keywords:
special education, inclusive education, social approach, multiculturalism, diversityAbstract
Introduction: The objective of the research was to analyze the educational practice of 56 teachers in order to observe the inclusive methodological process in the institution where they work.
Materials and methods: The methods used were quantitative and qualitative, the research was descriptive, the technique used was the survey with an instrument of 10 questions analyzed by a group of experts to guarantee reliable results. The statistical method was used, for the processing of information received from the respondents, it was directed with the SPS25 software, of which the reliability was analyzed through Cronbach's Alpha, giving a reliability of .96.
Results: It was evident in the collected data the great acceptance in the collaborative, egalitarian work, likewise it was possible to verify the little direction of active techniques and specific planning in the inclusive methodology.
Discussion: Inclusive education should be prioritized, as this is a great challenge and at the same time enriches holistic training, from praxis and the training of both teachers and students, a new educational model will be created.
Conclusions: Teacher training should be aimed at continuous preparation and always focus on meeting quality standards in inclusive educational methodologies.
References
Arnaiz, P. (2000). Hacia una educación sin exclusión. En A. Miñambres y G. Jové (coords.), Atención a las necesidades educativas especiales: de la educación infantil a la universidad. (187-196). Ediciones de la Universidad de Lleida.
Blanco, R. y Duck, C. (2010). Educación inclusiva en América Latina y el Caribe. Ediciones Universidad de Salamanca, (17), 37-55.
Booth, T. (2000). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva, 1-13.
Booth, T. y Ainscow, M. (2002). Índice de Inclusión. Promoviendo el aprendizaje y la participación en las escuelas. Unesco, CSIE.
Clavijo Castillo, R. G. y Bautista Cerro, M. J. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Alteridad. Revista de Educación, 15(1), 113-124.
De Trabajo, G. (2019). Necesidades Educativas Especiales. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/05/Guia-de-estrategias-pedagogicas-para-atender-necesidades-educativas-especiales-en-el-aula.pdf
Garzón Castro, P. et al. (2016). Inclusión educativa. Actitudes y estrategias del profesorado. Revista Española de Discapacidad (REDIS), 4(2), 25-45. https://doi.org/https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5765598.pdf
Greenspan, S. (2006). El niño con necesidades especiales. Ed. Da Capo Press
León, M. J. (1991). El conocimiento sobre la integración escolar del profesorado ordinario como base de su práctica y formación. En M. Zabalza y J. Albert (eds.), Educación especial y formación de profesores. (169-182). Ed. Tórculo.
Ley Orgánica de Educación Intercultural (LOEI). (2011). Ecuador.
Murillo Parra, L. D., Ramos Estrada, D. Y., García Cedillo, I. M. y Castillo Sotelo, A. (2020). Estrategias educativas inclusivas y su relación con la autoeficacia de docentes en formación. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 1-25. Doi.10.15517/aie.v20i1.40060
Murillo Parra, L. I. y Ramos Estrada, P. (2019). Estrategias educativas inclusivas y su relación con la autoeficacia de docentes en formación. www.redalyc.org/journal/447/44764873007/html/
Ponce Solórzano, M. J. y Barcia Briones, M. F. (2020). El rol del docente en la educación inclusiva. Semantic Scholar. DOI:10.23857/DC.V6I3.1206Corpus ID: 225734485
Rivero, H. (2017). Las buenas prácticas en Educación Inclusiva y el rol del docente. Educ@ción en Contexto, III(Especial).
Serra, F. (2000). Proceso de inclusión de un niño con autismo en una actividad de vacaciones normalizada. Siglo Cero, 31(4), 27-36.
Solines, A. (2013). Estrategias pedagógicas para atender. Ed. Manthra Comunicación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/05/Guia-de-estrategias-pedagogicas-para-atender-necesidades-educativas-especiales-en-el-aula.pdf
Unesco. (1994). Declaración de Salamanca y marco de acción para las necesidades educativas especiales. http://www.unesco.org/education/pdf/ SALAMA_S.PDF
Unesco. (2021). La inclusión en la educación. https://www.unesco.org/es/education/inclusion
Vehmas, S. (2004). Análisis ético del concepto de discapacidad. Siglo Cero, 35(4), 50-68.
Vicepresidencia de la República del Ecuador y Ministerio de Educación (2010). Estrategias pedagógicas para atender a las necesidades educativas especiales en la educación regular. Editorial Ecuador.
Villacis Zambrano, L. M., Ferrín Delgado, E., Aragundi Demera, M. A. y Lemoine Quintero, F. A. (2020). Análisis de las causas que inciden en el bajo nivel de ingreso a la Educación Superior de los bachilleres del distrito Sucre–San Vicente: Array. Maestro y Sociedad, 17(1), 25-38. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5144
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Roberto Carlos Morales Hidalgo, Lilia Moncerrate Villacis Zambrano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.