Didactic strategy for the professional training of the Medical Imaging and Radiophysics Technologist from the Applied Mathematics subject
Array
Keywords:
teaching-learning process, Applied Mathematics, Technologist, professional trainingAbstract
In the teaching-learning process of Applied Mathematics as an alternative to raise the quality of the formation of the Medical Imaging and Radiophysics Technologist, the student plays a leading role in medical care. However, there are still limitations in mastering the contents and procedures that Applied Mathematics provides in their professional training, from a quantitative analysis. The purpose of the research was to develop a didactic strategy for professional training from the Applied Mathematics subject in the Bachelor's degree in Medical Imaging and Radiophysics of the Faculty of Nursing-Technology of Santiago de Cuba. Theoretical methods were used such as: historical-logical, systemic-structural and modeling; empirical: such as documentary review, observation and techniques: interview and survey. Elements of the professionalization of the teaching-learning process of Applied Mathematics were described, as well as its impact on the professional performance of students and teachers.
References
2. Abreu Alvarado, Y., Barrera Jiménez, A. D., Breijo Worosz, T., & Bonilla Vichot, I. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: Su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua Mendive. Revista de Educación, 16(4), 610-623. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1815-76962018000400610&lng=es&nrm=iso&tlng=es
3. Cotelo, Riol, M., & Romero, J. (2018). La profesionalización docente en género: Contribución al referente de género del profesorado universitario. Educación y Sociedad, 1 (1), 95-107.
4. Gorina, A., Sierra, G., Alonso, I. y Salgado, A. (2018). Profesionalización de profesores universitarios en la gestión de publicaciones en revistas científicas de las ciencias sociales. Batey: Revista Cubana de Antropología Sociocultural, 11(11), 134-155.
5. Olivares, P., Travieso, R., González, G. y Novo, R. (2021). La actuación profesional como dimensión de la profesionalización docente en la Educación Médica. Rev. Maestro y Sociedad, 18(3). 848-859. https://maestroysociedad.uo.edu.cu.
6. Salas R, Salas A. (2014). Educación médica contemporánea. Retos, procesos y metodologías. Colombia: Universidad de Santander.
7. Salas Perea RS, Salas Mainegra A, Salas Mainegra L. (2020). El profesor de la Educación Médica contemporánea. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000400020.
8. Enríquez Cavero JO, González Hernández G, Toledo Pimentel B, Otero Martínez J, Corrales Álvarez M. (2021).Caracterización de los componentes del proceso de enseñanza aprendizaje en estomatología. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000300011.
9. Santos Baranda J. (2005). Modelo pedagógico para el mejoramiento del desempeño pedagógico profesional de los profesores de Agronomía de los Institutos Politécnicos Agropecuarios [tesis]. Universidad Pedagógica "Enrique José Varona".
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.