Didactic strategy for the professional training of the Medical Imaging and Radiophysics Technologist from the Applied Mathematics subject

Array

Authors

Keywords:

teaching-learning process, Applied Mathematics, Technologist, professional training

Abstract

In the teaching-learning process of Applied Mathematics as an alternative to raise the quality of the formation of the Medical Imaging and Radiophysics Technologist, the student plays a leading role in medical care. However, there are still limitations in mastering the contents and procedures that Applied Mathematics provides in their professional training, from a quantitative analysis. The purpose of the research was to develop a didactic strategy for professional training from the Applied Mathematics subject in the Bachelor's degree in Medical Imaging and Radiophysics of the Faculty of Nursing-Technology of Santiago de Cuba. Theoretical methods were used such as: historical-logical, systemic-structural and modeling; empirical: such as documentary review, observation and techniques: interview and survey. Elements of the professionalization of the teaching-learning process of Applied Mathematics were described, as well as its impact on the professional performance of students and teachers.

References

1. Añorga Morales J. (2012). La Educación Avanzada y el mejoramiento profesional y humano [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona".
2. Abreu Alvarado, Y., Barrera Jiménez, A. D., Breijo Worosz, T., & Bonilla Vichot, I. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: Su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua Mendive. Revista de Educación, 16(4), 610-623. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1815-76962018000400610&lng=es&nrm=iso&tlng=es
3. Cotelo, Riol, M., & Romero, J. (2018). La profesionalización docente en género: Contribución al referente de género del profesorado universitario. Educación y Sociedad, 1 (1), 95-107.
4. Gorina, A., Sierra, G., Alonso, I. y Salgado, A. (2018). Profesionalización de profesores universitarios en la gestión de publicaciones en revistas científicas de las ciencias sociales. Batey: Revista Cubana de Antropología Sociocultural, 11(11), 134-155.
5. Olivares, P., Travieso, R., González, G. y Novo, R. (2021). La actuación profesional como dimensión de la profesionalización docente en la Educación Médica. Rev. Maestro y Sociedad, 18(3). 848-859. https://maestroysociedad.uo.edu.cu.
6. Salas R, Salas A. (2014). Educación médica contemporánea. Retos, procesos y metodologías. Colombia: Universidad de Santander.
7. Salas Perea RS, Salas Mainegra A, Salas Mainegra L. (2020). El profesor de la Educación Médica contemporánea. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000400020.
8. Enríquez Cavero JO, González Hernández G, Toledo Pimentel B, Otero Martínez J, Corrales Álvarez M. (2021).Caracterización de los componentes del proceso de enseñanza aprendizaje en estomatología. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000300011.
9. Santos Baranda J. (2005). Modelo pedagógico para el mejoramiento del desempeño pedagógico profesional de los profesores de Agronomía de los Institutos Politécnicos Agropecuarios [tesis]. Universidad Pedagógica "Enrique José Varona".

Published

2022-04-28

How to Cite

, , , & . (2022). Didactic strategy for the professional training of the Medical Imaging and Radiophysics Technologist from the Applied Mathematics subject: Array. Maestro Y Sociedad, 19(2), 711–720. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5547

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)