Development of meaningful learning at the “Adolfo Fassio” school in Guayaquil

Array

Authors

Keywords:

approach, constructivism, meaningful learning

Abstract

The objective of this article is to establish a relationship between the constructivist approach and the meaningful learning of seventh grade students at the “Adolfo Fassio” school in Guayaquil from a quantitative approach. The main objective is to identify the relationship that exists between the constructivist approach and the Previous experiences for the significant learning of the seventh grade students of the “Adolfo Fassio” school in Guayaquil. To achieve the objective, surveys and questionnaires were used, as results it was possible to verify that there are notable differences between the students as long as those who always work The constructivist approach and in the same way, achieve significant learning, however, others do not.

References

1. Bautista, C. (2016). Análisis de la importancia de las Tic en el fortalecimiento del aprendizaje significativo en los niños del primer año de educación básica de la unidad educativa San José Benito Cottolengo en el año 2016. [Tesis de maestría. Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. https://repositorio.pucese.edu.ec/handle/123456789/927?mode=full
2. Castillo, W. I. (2016). Recursos didácticos manipulativos como estrategia metodológica y su Universidad de Cuenca. http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/pdf
3. Duarte, M., Montalvo, D. E., y Valdes, D. E. (2019). Estrategias disposicionales y aprendizajes significativos en el aula virtual. https://www.redalyc.org/journal/
4. Gonzales, G. D. (2018). Influencia de los materiales didácticos en el aprendizaje significativo del área de matemática en el enfoque pedagógico de los estudiantes del 4to grado de educación primaria del Centro Experimental de Aplicación de la Universidad Nacional de Educación – Chosica. [Tesis de doctorado. Universidad Nacional de Educación]. https://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/
5. Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. http://docs.wixstatic.com/ugd/.pdf
6. Mendoza, M. E. (2021). Influencia de las habilidades investigativas en el aprendizaje significativo de estudiantes de educación primaria, La Esperanza 2020. [Tesis de doctorado. Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/
7. MINEDUC. (2018). Educación en Ecuador. Resultados de PISA para el desarrollo. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. http://evaluaciones.evaluacion.gob.ec/BI/informe-general-pisa-2018/
8. Ortiz, D. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=441846096005
9. Roldán, F. V. (2021). Estrategia didáctica para promover un aprendizaje significativo en estudiantes de la UE Seis de Octubre de Ventanas, Ecuador, 2020. [Tesis de doctorado. Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/57533

Published

2022-01-12

How to Cite

, , , & . (2022). Development of meaningful learning at the “Adolfo Fassio” school in Guayaquil: Array. Maestro Y Sociedad, 19(1), 253–262. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5496

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)