Reflection and critical spirit as premises for educational practice transformation

Array

Authors

Keywords:

reflection, critical spirit, professional self-improvement

Abstract

The article is intended to improve the treatment of pedagogical contents through the thematic referred to reflection and critical spirit for self professional with the aim of contributing to transformation of educational practice. Reflection and critical spirit are related to the elevation of educational quality, starting from the improvement of educational practice. These categories are considered methodological theoretical basis for alternatives to transform that practice. Metacognitive reflection stands out in its relationship with educator performance’ improvement. Valuations are offered of other categories such as cognitive independence, learning strategies and interdisciplinarity. It shows that educational practice can be improved by making good use of such categories.

References

1. Addine, F. (2013). La didáctica general y su enseñanza en la educación superior pedagógica. Aportes e impacto. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
2. Álvarez, M. (2003). Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
3. Briso, E., & Díaz, A. (2017). Tareas didácticas interdisciplinarias para favorecer la formación permanente del docente de las ciencias naturales en la educación de adultos. Revista Maestro Sociedad, 14(3), 367-380. Recuperado de http://maestroysociedad.uo.edu.cu
4. Castellanos, D., et al. (2002).Aprender y enseñar en la escuela: una concepción desarrolladora. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
5. Espinoza, E. (2018). La interdisciplinariedad en el proceso docente educativo del profesional en educación. Cienfuegos: Editorial Universo Sur.
6. Fiallo, J. (2001). La interdisciplinariedad en la escuela: de la utopía a la realidad. [Cd-Rom]. Evento Internacional Pedagogía 2001.
7. García, G., et al. (2004). Profesionalidad y práctica pedagógica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
8. González, A.M. y Reinoso, C. (2002). Nociones de sociología, psicología y pedagogía. Editorial Puello y Educación. La Habana.
9. Llano, L. & Gutiérrez Escobar, M. (2016). La interdisciplinariedad: una necesidad contemporánea para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje. Medisur, 14(3). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2016000300015
10. Ortiz, M. y Mariño, M. (2003). Problemas contemporáneos de la didáctica de la Educación Superior. Holguín: Universidad de Holguín.
11. Pabón, H., Rodríguez, V. & Vega Higuera, C. M. (2017). Estrategias didácticas para favorecer la interdisciplinariedad escolar de lenguaje y matemáticas en educación media. (Tesis de maestría). Universidad de la Salle, Bogotá, Colombia.
12. Perera, F. (2003). La práctica de la interdisciplinariedad en la formación de profesores. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
13. Perera, F. (2008). Enseñanza de las ciencias, ¿interdisciplinariedad o integración? Varona,(48-49), 43-49. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/3606/360636-904007/
14. Quintero, P. y Roba, B. (2015). La interdisciplinariedad: un reto para la formación del profesional de la salud. Revista Ciencias Médicas, 19(5). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500003
15. Rubio, I. et al. (2017). La interdisciplinariedad en la gestión pedagógica, una tarea de los profesores de la universidad actual. [Cd-Rom]. Universidad 2018.
16. Segovia, P., Pinos, P., & Murillo, I. (2017). La interdisciplinariedad para el perfeccionamiento del proceso de enseñanza aprendizaje en la carrera de Odontología. Revista Conrado, 13(57), 82-90. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
17. Suárez, N. et al. (2018). Interdisciplinariedad y proyectos integradores: un desafío para la Universidad Ecuatoriana. Revista Perspectiva Educacional, 57(3).

Published

2021-08-22

How to Cite

, , & . (2021). Reflection and critical spirit as premises for educational practice transformation: Array. Maestro Y Sociedad, 18(4), 1259–1270. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5412

Issue

Section

Artículos