The teaching-learning process in Taekwondo sport from tactics and its components
Array
Keywords:
tactics, teaching, learning, TaekwondoAbstract
The teaching-learning process of Taekwondo as a system is made up of sub-processes whose harmonic interrelation lead, on the one hand, to the integral formation of the learning subjects, on the other hand, to the achievement of certain competitive results. This last aspiration is achieved through the treatment of the tactic, in which the didactic vision for the 11-12 years old athletes has been insufficient. The purpose of this article is to offer arguments that resize the tactic and its constitutive components with a level of contextualization in the aforementioned age category, for which the following methods are used: analysis-synthesis, inductive-deductive and functional structural systemic. Among its peculiarities, the existence of functional relationships with other components of the indicated system and its identity and complex character were revealed.
References
2. Cabañate Ortiz, D., Fernández Sánchez, R., Lara Sánchez, A. J., y Ruíz Rico, G. (2016). Mejora del comportamiento táctico ofensivo del deporte: situaciones de colaboración y progresión empleando una enseñanza comprensiva. Journal of Sport and Health Research, 8(1), 35-52. Recuperado de: http://www.journalshr.com/papers/Vol%208_N%201/V08_1_4.pdf
3. Cobo Olivero, C. (2011). El comportamiento humano. Cuadernos De Administración, 19(29), 113-130. DOI: https://doi.org/10.25100/cdea.v19i29.126
4. Conejero Suárez, M., Claver Rabaz, F., Fernández Echeverría, C., González Silva, J., y Moreno Arroyo, M. P. (2017). Diseño y validación de un instrumento de observación para valorar la toma de decisiones en la acción de recepción en voleibol. Cultura, Ciencia y Deporte, 12(34), 67-75. Recuperado de: www.redalyc.org/pdf/1630/163049997008.pdf
5. Corcho Busto, H. M., González Padrón, C. A., y Arrojo Sureda, A. (2017). Optimización del pensamiento táctico a partir de los juegos simplificados de fútbol en la iniciación deportiva. SportTK. Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 6(1), 81 -90. Recuperado de: http://revistas.um.es/sportk/article/view/280451
6. Crespo Contreras, R., y Mojena Rodríguez, L. A. (2016). Ejercicios para mejorar el pensamiento táctico a la ofensiva en las jugadoras de Baloncesto, categoría escolar. PODIUM, 11(3), 151 -157. Recuperado de: http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/670
7. De Caro, D. M. (2018). El comportamiento, motor de la evolución. Una síntesis de la etapa final de la producción piagetiana. Intersecciones. PSI. Recuperado de: http://intersecciones.psi.uba.ar/index.php?option=com_content&view=article&id=52:elcomportamiento-motor-de-la-evolucion-una-sintesis-de-la-etapa-final-en-la-produccion-piagetiana-&-catid=11:alumnos&Itemid=1
8. Fuentes González, H. C., Montoya Rivera, J., y Fuentes Seisdedos, L. (2011). La formación en la Educación Superior desde lo holístico, complejo y dialéctico de la construcción del conocimiento científico. Santiago de Cuba, Cuba: UO.
9. Gómez Castañeda, P. E. (2004). Taekwondo. Teoría y metodología de la preparación competitiva. Recuperado de: https://docplayer.es/10275763-Taekwondo-teoria-y-metodologia-de-la-preparacioncompetitiva.html
10. Gómez Castañeda, P. E. (2017). Orientaciones básicas para el entrenamiento técnico táctico del Taekwondo. Recuperado de: https://www.sobretaekwondo.com/orientacionesbasicas-entrenamiento-tecnico-tactico-del-taekwondo/
11. López Ros, V. y Sargatal, J. (2011). La táctica individual en los deportes de equipo. Girona, España: Universidad de Girona.
12. Lozano, D., Camerino, O. e Hileno, R. (2016). Análisis del comportamiento táctico ofensivo en momentos críticos de juego en el alto rendimiento en balonmano: Un estudio Mixed Methods. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(1), 151-160. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/2270/227044738014.pdf
13. Mahlo, F. (1985). La acción táctica en el juego. La Habana: Pueblo y Educación.
14. Matvéev, L. (1966). Fundamentos del entrenamiento deportivo. Moscú: Raduga.
15. Menescardi Royuela, C., Falco, C., Ros, C., Morales Sánchez, V. y Hernández Mendo, A. (2019). Technical Tactical Actions Used to Score in Taekwondo: An Analysis of Two Medalists in Two Olympic Championships. Frontiers in Psychology, 20, 1-13. DOI 10.3389/fpsyg.2019.02708
16. Menescardi Royuela, C., Moya Mata, J., Ros Ros, C., y Estevan, J. (2016). Análisis del tiempo de lucha y no lucha en taekwondistas cadetes. Sportis, 2(2), 164-176. DOI dx.doi.org/10.17979/sportis.2016.2.2.1423
17. O´Connor, D. y Larkin, P. (2015). 20 Decision making and tactical knowledge. An Australian perspective in the development of youth football player. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/291972373
18. Pedreira Alves, I. (2017). Explicaciones sobre el comportamiento y concepciones sobre enseñanza y aprendizaje en profesores universitarios de cursos de formación docente. (Tesis de doctorado). Universidad Autónoma de Madrid, Madrid, España.
19. Prudente, J., Sousa, D., Sequeira, P., López López, J. A. y Hernández Mendo, A. (2017). Analyzing the influence of playing time and partial score on the tactical behavior in the duel 2 vs. 2 in the offensive process in handball, using the polar coordinates technique. Anales de Psicología, 33(1), 515-529. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.3.271071
20. Ruíz Aguilera, A. (2016). Teoría y metodología de la Educación Física y el deporte escolar. La Habana: Pueblo y Educación.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.