Identity symbols in the formation of university attitudes

Array

Authors

Keywords:

university symbols, formation of attitudes, Universidad de Oriente

Abstract

At present the formation of attitudes has won greater relevance taking into consideration cultural globalization. In this international context universities play an essential role in the intellectual, social and cultural transformations according to every society, with unlimited influence in the construction of identities, the processes of generational continuity, and citizenship. The purpose of this paper is the design of a strategic plan of educative communication to improve the formation of attitudes from the implementation of identity symbols. The hermeneutic-dialectic approach and the application of a qualitative and quantitative methodology permitted to deepen on how symbols form a code of social conduct in the university environment for the development of opinions and attitudes. As a result, patterns for the elaboration of an interactive strategic plan of appropriation of symbols at Universidad de Oriente are presented.  

References

1. Álvarez, B. (2005). Símbolos, valores, realidades y expectativas de nuestra identidad universitaria. Una mirada desde el arte y las humanidades. La Colmena, (45), 73-85. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=446344894011
2. Brull, M. (2020). El evento académico una modalidad pedagógica para integrar aprendizajes en espacios multiculturales. Revista Maestro y Sociedad, 17(3), 411-425. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu
3. Calviño. M. (2012). Actos de comunicación, desde el compromiso y la esperanza. La Habana: Editorial Logos.
4. Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe de la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Madrid: Editorial Santillana.
5. Felipe, C. (2015). Al abrigo del Alma Mater. Patrimonio cultural universitario: valores y experiencias de gestión desde la Universidad de La Habana. (Tesis de doctorado). Recuperado de https://www.hera.ugr.es
6. Figueroa de Katra, L. (2018). Formación en valores. Algunas reflexiones. Voces De La Educación, 3(6), pp. 218-224. Recuperado de http://www.hal.archives-ouvertes.fr
7. Fresno, C. (2017). La formación de valores. Retos del siglo XXI. La Habana: Editorial Universitaria.
8. Fonseca, A., y Brull González, M. (2020). Patrimonio cultural e identidad en las universidades. Revista Conrado, 16(74), 379-386. Recuperado de: https://universosur.ucf.edu.cu
9. López, J.A. (2011). La educación en valores a través de los mitos y las leyendas como recurso para la formación del profesorado: El Vellocino de Oro. (Tesis de doctorado). Recuperado de http://www.repositorio.uam.es
10. Sansó, M. (2003). Historia de la Universidad de Oriente: pasado, presente y futuro. Revista Santiago, (100), 192-202. Recuperado de https://santiago.uo.edu.cu
11. Universidad Arturo Michilena. (2012). Instructivo sobre el uso, difusión y preservación de la denominación, siglas, símbolos y emblema de la Universidad Arturo Michelena. Recuperado de http://www.uam.edu.uve
12. Universidad Autónoma del Estado de México. (2006). Reglamento de los símbolos de la Universidad Autónoma del Estado de México. Recuperado de http://www.web.uamex.mx
13. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. (2011). Reglamento sobre los símbolos representativos de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Recuperado de http://www.archivos.ujat.mx
14. Vidal. M. (2014). Formación en Valores. Conceptos éticos y tecnológicos, métodos y estrategias. Revista INFODIR, (18), 81-94. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/281442269
15. Vilera, A. (2012). Orientación al desempeño estudiantil universitario a partir del valor resiliencia. Revista Educación en Valores, 1(17), 10-27. Recuperado de http://servicio.bc.uc.edu.ve

Published

2021-03-28

How to Cite

, , , & . (2021). Identity symbols in the formation of university attitudes: Array. Maestro Y Sociedad, 18(2), 398–411. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5347

Issue

Section

Artículos