Information and Communication Technologies in the teaching of General Chemistry in the Industrial Engineering career

Array

Authors

Keywords:

Chemistry, teaching, Information and Communication Technologies

Abstract

The integration of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching of Chemistry is a trend that is becoming increasingly popular in Cuban universities. The following work is intended to show the results of the educational experience that was carried out in the General Chemistry discipline for Industrial Engineering students first year during the 2018-2019 academic year, through the use of ICT for didactic purposes. Two of the three subgroups of practical classes were selected, with a total of 55 students, which formed teams for the development of seminars and practical of laboratory and a third group of 23 students like control. From the experience carried out, it was observed that the students who participated felt motivated by the discipline and the phenomena studied in it, leading them to achieve superior academic results compared to the students who did not participate in the educational experience.

References

1. Basulto Lemus, Y., Moreno Toirán, G., Lahens Calderón, D. y Bernal Medina, M. A. (2006). Las clases de química asistidas por software educativos: una perspectiva actual en las universidades pedagógicas. Revista Cubana de Química, XVIII(2), 160-166. Recuperado de http://cubanadequimica.uo.edu.cu
2. Casa Guerrero, M. R. y Torrente Peña, D. (2017). Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TICs) y su influencia en el trabajo político e ideológico: una propuesta en la enseñanza universitaria. Revista Maestro y Sociedad, 14(3), 405-418. Recuperado de http://maestroysociedad.uo.edu.cu
3. Cruzat Cruzat, R. (2005) ¿Qué relevancia tiene para el aprendizaje el uso de las TICs en la enseñanza de la Química? Recuperado de https://educrea.cl/biblioteca-docente/biblioteca-tics/
4. García Sánchez, M., Reyes Añorve, J. y Godínez Alarcón, G. (2017). Las TIC en la educación superior, innovaciones y retos. Revista Iberoamericana de Ciencias Sociales y Humanísticas, 6(12). DOI: 10.23913/ricsh.v6i12.135. ISSN: 2395-7972
5. Laro González, E. (2020). Innovar enseñando: la educación del futuro. Las tics como factor motivador en la enseñanza. Revista jurídica de investigación e innovación educativa. REJIE, (21), 11-23. Recuperado de http://www.revistas.uma.es/index.php/rejie
6. Lemus Medina, J. (2005). Empleo de las TIC en la enseñanza de la Química en las carreras de perfil Químico. (Trabajo de diploma). Universidad Central “Martha Abreu” de las Villas, Villa Clara, Cuba.
7. Lombardía Legrá, L., Morejon Labrada, S. y Navarrete Herrera, A. (2018). La enseñanza de los contenidos de Programación en C++ con el uso de las TIC en la carrera Ingeniería Informática. Revista Maestro y Sociedad, (Número Especial 3), 125-134. Recuperado de http://maestroysociedad.uo.edu.cu
8. MES. (2007). Ciencias Técnicas. Plan de Estudios D para la carrera de Ingeniería Industrial presencial. La Habana: Ministerio de Educación Superior.
9. Mora, J. G. (2004). La necesidad del cambio educativo para la sociedad del conocimiento. Revista Iberoamericana de educación, 35(2), 13-37.
10. Moraga S. (2017). El Contexto en la Enseñanza de la Química: Análisis de Secuencias de Enseñanza y Aprendizaje Diseñadas por Profesores de Ciencias en Formación. [Cd-Rom].
11. Moro Ortiz, A. M. (2018). Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la formación del farmacéutico. El caso de la Universidad de Oriente. Revista Maestro y Sociedad, 15(1), 161-168. Recuperado de http://maestroysociedad.uo.edu.cu
12. Ortiz Aguilar, W., Santos Díaz, L. B. y Rodríguez Revelo, E. (2020). Estrategias didácticas en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje universitarios. Opuntia Brava, 12(4).
13. Ricardo Barreto, C. et al. (2017). Las TIC en Educación Superior: Experiencias de innovación. Barranquilla: Editorial Universidad del Norte.
14. Rodríguez Gardó, L. L., Escobar Fernández, A. R., Cruz Alba, B. M. y Gardó Jiménez, O. (2017). Aplicación de las TIC, experiencia cubana en los cursos de postgrado para la educación inclusiva. RECUS, 2(1).
15. Seijo Echevarría, M., Peón Espinosa, A. M. y Varela de Moya, H. (2015). Integración de la Química General en la carrera de Ingeniería Civil. Rev. Cubana de Química, 27(3), 252-261. Recuperado de http://cubanadequimica.uo.edu.cu
16. Sevilla, B. S. (2013). Recursos audiovisuales y educación. Cuadernos de documentación multimedia, 24, 153-165.

Published

2021-03-28

How to Cite

, , & . (2021). Information and Communication Technologies in the teaching of General Chemistry in the Industrial Engineering career: Array. Maestro Y Sociedad, 18(2), 387–397. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5346

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)