Professionalization of the teaching of Chemistry for Bachelor in Civil Construction

Array

Authors

Keywords:

Chemistry, professionalization, Bachelor in Civil Construction

Abstract

At the University of Holguin the teaching of Chemistry in the first year of the career of Bachelor's degree in Education in the specialty Construction presents difficulties, due to the low motivation of the students for the subject, since they do not attribute all the importance it requires to their profession, which negatively affects their preparation. The present research shows a set of professionalized teaching activities proposed for students of this career with the purpose of awakening the interest of students in the learning of Chemistry, in addition to linking them to the rudiments of scientific research. These activities have been developed during two academic courses, having great acceptance by the students, evidencing the increased interest in the subject, the development of the critical capacity, discussion and defense of knowledge, the interdisciplinary link with topics of their profession and with the environmental curriculum strategy.

References

1. Antúnez-Coca J. (2020) La clase como método científico. Revista Maestro y Sociedad, 17(3). Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu
2. Chamizo, J. (2001). El curriculum oculto en la enseñanza de la química. Educación Química, 12(4), 194-198. Recuperado de http://www.joseantoniochamizo.com/pdf/1 24-cha.pdf
3. De la Fé-Isaac A, (2020) Medio de enseñanza interactivo de Química General y Analítica para estudiantes de Ingeniería en Agronomía. Revista Maestro y Sociedad, 17(3). Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu
4. García Ruiz, J., & Colunga Santos, S. (2004). Interdisciplinariedad para la formación profesional: desafío actual en la enseñanza politécnica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 23-31.
5. Figueredo-Trimiño, N. (2018). La enseñanza-aprendizaje de la Química General universitaria con el uso de tareas docentes profesionalizadas. Revista Maestro y Sociedad, 15(4). Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu
6. Izquierdo Aymerich, M. (2004). Un nuevo enfoque de la enseñanza de la Química: Contextualizar y modelizar. The Journal of the Argentine Chemical Society, 92(4/6), 115-136. Recuperado de www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sciarttext&pid=S0365
7. Lazo, L. (2012). Estrategia para la enseñanza y el aprendizaje de la Química general para estudiantes de primer año de universidad. Diálogos educativos, (23), 66-89. Recuperado de http://www.dialogoseducativos.cl/revistas/n23/lazo
8. Mora Aguilera, L. O. (2014). Sistema de saberes para el enfoque de profesionalización en el proceso de enseñanza- aprendizaje de la física en la carrera de ingeniería industrial. (Tesis de doctorado). Universidad de Holguín, Holguín, Cuba.
9. Tejeda R. (2015). Necesidad y utilidad de la profesionalización del docente universitario. Reflexiones sobre la Formación y el Trabajo Docente en Ecuador y América Latina. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/84698051.pdf
10. Zaragoza N. et al. (2016). Plan de Estudio E Carrera Licenciatura en Educación. Construcción. Centro Rector Universidad de Holguín. Ministerio de Educación Superior. República de Cuba.

Published

2021-02-21

How to Cite

, , & . (2021). Professionalization of the teaching of Chemistry for Bachelor in Civil Construction: Array. Maestro Y Sociedad, 18(1), 363–373. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5344

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)