Fundamentals of the overcoming strategy with an interdisciplinary approach to improve the professional performance of specialists in Coloproctology

Array

Authors

Keywords:

Cuban medicine, coloprotologist, specialty in coloproctology

Abstract

This article aims to: theoretically establish the references that support the process of improvement in Medical Education to improve the professional performance of specialists in Coloproctology in the early diagnosis of patients with anal cancer. In the foundations of the model, the principles of the philosophy of education are manifested, such as: the massive character and equity, the combination of study and work with democratic participation, open to diversity. The relationship between culture, education and identity is expressed for the integral formation of man. The theoretical foundation provided modeling the structure of the strategy with dynamic and staggered interaction of the actions in each of the stages in correspondence with the characteristics.

References

1. Lazo Pérez, M. A., Valcárcel Izquierdo, N., González, T. R. (2015). Modelo de superación con enfoque interdisciplinario en Tecnologías de la Salud. Rev Cubana de Tecnología de la Salud, (4), 1-12. Recuperado de https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubtecsal/cts-2015/cts154b.pdf
2. Valle Arrabal, L. C. (2012). Estrategia de superación para mejorar el desempeño profesional pedagógico del maestro en la atención educativa al niño con autismo. (Tesis de doctorado). Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño Cuba, La Habana, Cuba.
3. Ramos Suárez, V. (2017). Estrategia de superación en mamografía para el mejoramiento del desempeño profesional del tecnólogo en Imagenología. (Tesis de doctorado). Facultad de Tecnología de la Salud, La Habana. Recuperado de http://www.interfazbusqueda.sld.cu/?output=site&lang=es&from=0&sort=RELEVANCE&format=abstract&count=100&fb=ta_cluster%3A40&page=108&filter%5Bfulltext%5D%5B%5D=1&q=&index=tw&where=ALL
4. Lescaille Elías, N. (2017). Estrategia de superación para el mejoramiento del desempeño profesional del licenciado en Imagenología y Radiofísica Médica, en la técnica de ultrasonido diagnóstico. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Médicas, La Habana, Cuba. Recuperado de http://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=585
5. López Espinosa, G. J., Lemus Lago, E. R., Valcárcel Izquierdo, N., Torres Manresa, O. M. (2019). The professional upgrading in health as a modality of postgraduate education. EDUMECENTRO, 11(1), 202-217. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000100202&lng=es
6. Añorga Morales, J., et al. (2014). Glosario de términos de la Educación Avanzada. La Habana: CENESEDA.
7. Aveiga Macay, V. I., Rodríguez Alava, L. A., Segovia Meza, S. R. (2018). Superación profesional y formación académica. Rev Didasc@lia, IX(3), 205-216 Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6715783
8. Morales Villavicencio, C. et al. (2015). Epistemología de las Ciencias de la Educación Médica. Ecuador: Universidad Católica de Cuenca. Recuperado de https://biblio.uleam.edu.ec/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=11592
9. Cánova Herrándiz, A., Cruz Cabrera, L., Vecino Rondan, U. (2016). Apuntes sobre la superación profesional en instituciones de la Educación Superior. Educación y Sociedad, 14(3), 37-50. Recuperado de http://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/270/pdf_42
10. Asencio Cabot, E., Ibarra López, N., Medina Rodríguez, A. (2016). Superación profesional para promover las publicaciones en revistas científicas. Rev Universidad y Sociedad, 8(2), 79-88. Recuperado de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/372/367
11. Vela Valdés J, et al. (2018). Formación del capital humano para la salud en Cuba. Rev Panam Salud Pública, 42(33), 1-8. Recuperado de https://www.scielosp.org/pdf/rpsp/2018.v42/e33
12. Araujo Dos Santos, C. (2019). Formación integral en la praxis profesional: obsolescencia ética. (Tesis de Licenciatura). Universidad Abierta Interamericana, Buenos Aires. Recuperado de http://imgbiblio.vaneduc.edu.ar/fulltext/files/TC129512.pdf
13. Ramos Suárez, V., Lazo Pérez, M. A. (2016). Fundamentos teóricos que sustentan el proceso de superación y el desempeño profesional de los tecnólogos en Imagenología. Rev Cub Tecnol de la Salud, 7(1), 32-43. Recuperado de http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/657
14. González, J., Sánchez Vázquez, A., Vargas Lozano, G. (1986). Praxis y filosofía: ensayos en homenaje a Adolfo Sánchez Vázquez. México: Grijalbo.
15. Caro Saiz J, et al. (2020). Multidisciplinariedad, interdisciplinariedad, transdisciplinariedad. Recuperado de https://digital.csic.es/handle/10261/220557
16. Salas Perea, R. S., Salas Mainegra, A., Salas Mainegra, L. (2018). The Professor of Contemporary Medical Education. Educ Med Super, 32(4), 249-262. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000400020&lng=es.
17. Añorga Morales, J., Valcárcel Izquierdo, N., Che Soler, J. (2009). La parametrización en la investigación educativa. VARONA, (47), 25-32. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3606/360635567005.pdf

Published

2021-01-27

How to Cite

, , & . (2021). Fundamentals of the overcoming strategy with an interdisciplinary approach to improve the professional performance of specialists in Coloproctology: Array. Maestro Y Sociedad, 18(1), 132–145. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5322

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)