Experiences of the application of cooperative learning for teaching Clinical Microbiology
Array
Keywords:
cooperative learning; teaching; clinical microbiologyAbstract
At present, higher education has as its essential mission the formation of highly qualified human resources who act as responsible and competent citizens. A descriptive study of longitudinal section and prospective data collection was carried out, in which 15 students of the 1st year of the medium technical career in Human Physiology and Immunoalergy of the Faculty of Nursing Technology of Santiago de Cuba participate in the 1st semester of the 2019 school year / 2020. With the objective of analyzing the results of the implementation of informal cooperative learning techniques in the teaching of the Clinical Microbiology subject. The implementation of cooperative learning techniques can constitute a methodological didactic tool in the learning process, which not only favors the acquisition of knowledge but also interpersonal relationships, elements that can be generalized in the development of classes in the faculty and others educational institutions of the country.
References
2. Pérez M., A., García M., T. y Girón H., O. (2017). Dinámica del aprendizaje interactivo en la gestión del conocimiento, la innovación científico-tecnológica en función del desarrollo local. Rev. Maestro y Sociedad, 14(3) 2017. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/2787
3. Pujolàs, P. (2004). Aprender juntos alumnos diferentes. Los equipos de aprendizaje cooperatiuvoen el aula. Barcelona: Eumo-Octaedro. Recuperado de http://cife-ei-caac.com/wp-content/uploads/2008/05/recurso_contenido.pdf
4. Azorín A., C M. (2018). El método de aprendizaje cooperativo y su aplicación en las aulas. Perfiles Educativos, XL(161). Recuperado de www.dialnet.unirioja.es
Burgal, CJ, Cintra, Antúnez, Coca J & Marino, Magdariaga, CI. (2019). Pertinencia del aprendizaje cooperativo en las carreras de Tecnología de la Salud. EDUMECENTRO, 11(2), 230-234. Recuperado de http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000200230&lng=es
6. Correa S., J., González P., S. & Hernández A., Á. (2017). La gestión energética local: elemento del desarrollo sostenible en Cuba. Revista Universidad y Sociedad, 9(2), 59-67. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000200007&lng=es&tlng=es
7. González, N. C. (2016). El Aprendizaje Cooperativo y la Flipped Classroom: una pareja ideal mediada por las TIC. Recuperado de https://www.aularia.org/Articulo.php?idart=250&idsec=13
8. Herrada, R. I. (2018). Experiencias de aprendizaje cooperativo en matemáticas. Espiral Cuadernos del Profesorado, 11(23), 99-108. Recuperado de http://ojs.ual.es/ojs/index.php/ESPIRAL/article/view/2131
9. Fontes, O. L. (2018). El aprendizaje cooperativo en la clase de inglés como lengua extranjera. Transformación 15(1), 63-73. Recuperado de http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552019000100063&lng=es&tlng=es.
10. Alarcón, E. S. (2018). Qué es y qué no es aprendizaje cooperativo. ENSAYOS, 33(1). Recuperado de ww.revista.uclm.es/index.php/ensayos
11. Estrada, M. M. (2016). El Aprendizaje Cooperativo y las Habilidades Socio-Emocionales: Una Experiencia Docente en la Asignatura Técnicas de Ventas. Formación universitaria, 9(6), 43-62. Recuperado de https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000600005
12. Basantes, A. A. (2019). Aprendizaje cooperativo, estudio diagnóstico desde la perspectiva de los docentes. Conrado, 15(67), 200-204. Recuperado de http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S199086442019000200200&lng=es&tlng=es13
13. Saavedra, M. C. (2018). Aprendizaje Cooperativo basado en la Investigación en la Educación Superior. REDU, 16(1). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6511329.
14. Basantes A., A. B. & Santiesteban S., I. (2019). Aprendizaje cooperativo, estudio diagnóstico desde la perspectiva de los docentes. Conrado, 15(67), 200-204. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
15. Izquierdo R., T., Asensio M., E., Escarbajal F., A. & Rodríguez M., J. (2019). El aprendizaje cooperativo en la formación de maestros de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 543-559. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.2.369731
16. Inzunza M., B., Márquez U., C., & Duk P., M. (2019). Evaluación del curso virtual de Genética Humana en estudiantes universitarios de ciencias de la salud. Educación Médica Superior, 33(3). Recuperado de http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1406/872
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.