Professional improvement in the face of the early diagnosis of breast cancer in primary health care
Array
Keywords:
professional improvement, Cuban medicine, breast cancerAbstract
Cancer, being one of the major health problems in developed countries, the trend in recent years shows an increase in the incidence of cancer and a decrease in mortality in both sexes and for most tumors. Until recently, cancer care has focused primarily on highly technological interventions targeting the disease, with a view to improving survival. There is now an increasing emphasis on the preventive approach, early diagnosis, long-survivor care, and end-of-life care. In this new approach, primary care is called upon to play a crucial role because of its ability to provide comprehensive, person-centered, longitudinal and accessible care. In addition, the family doctor is trained and has been applying those interventions that have been shown to be effective on the lifestyles that play a key role in the development of cancer.
References
2. Añorga M., J. (2012). La Educación Avanzada y el mejoramiento profesional y humano. (Tesis). Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona", La Habana, Cuba.
3. Barbón P., O. G. y Añorga M., J. (2013). La Educación Avanzada como movimiento pedagógico de proyección social y carácter transformador. Revista Científico-Metodológica Varona digital. Ciencias de la Educación, (57).
4. Fernández O., B., Morales S., I. y Portal P., J. (2004). Sistema de influencias para la formación integral de los egresados de los centros de Educación Médica Superior. Recuperado de http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol18_2_04 /ems02204.htm
5. Fuentes G., H. y Álvarez V., I. (1998). Dinámica del proceso docente educativo de la Educación Superior. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
6. Fuentes G., H., Montoya R., J. y Fuentes S., L. (2010). La condición humana desde la visión socio-antropológico-cultural del ser humano. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
7. Hernández G., M. y Olmedo Z., A. (2014). Consenso manual sobre tratamiento del cáncer mamario. Rev. NalCancerol.
8. Konstantinov, F. (1976). Fundamentos de la filosofía marxista leninista. (Parte I). La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
9. Macías Ll., M. E. (2003). La Universidad Médica Cubana entre retos. RevHumMed, 3(3).
10. Núñez J., J. (1999). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar. La Habana: Editorial Félix Varela.
11. Placeres H., J. y Martínez A., J. (2014). El Programa del Médico y la Enfermera de la Familia a treinta años de su inicio. RevMedElectron, 36(2), 124–126. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242014000200001&lng=es
12. Prasad, V., Lenzer, J., y Newman, D. H. (2016). Why cancer screening has never been shown to “save lives”—and what we can do about it. Recuperado de http://ws003.juntadeandalucia.es:2519/content/352/bmj.h6080.abstract
13. Steinert, Y. et al. (2016). A systematic review of faculty development initiatives designed to enhance teaching effectiveness: A 10-year update: BEME Guide No. 40. MedTeach, 38(8), 769-786.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.