The use of Marti's work in the teaching-learning process of history in professional training

Array

Authors

Keywords:

professional training, the teaching-learning process of history, Marti's work

Abstract

Professional training in the teaching-learning process of history must take into account the acquisition of knowledge that promotes creativity, flexibility and adaptation for the solution of practical problems in life, in which the active character of the student as center of the process and subject, promote the integration of cultural historical contents from a singular expression in relation to values and personal resources in their modes of professional performance, however the existence of limitations that are visualized in the search and systematization of knowledge is evident historical linked to the work of Marti. Therefore, it is declared as a problem: How to influence the integrative historical-cultural learning of higher education to deepen the work of Marti mart. Establishing the objective of establishing guidelines that deepen the legacy of Marti and its new context to influence professional training.

References

1. Abréu V., O. (2006). Modelo Didáctico para la Introducción del Enfoque Martiano acerca del Anexionismo en la formación del profesor de humanidades del preuniversitario. (Tesis de doctorado). ISP Félix Varela Morales, Cuba.
2. Ávalos, B. (2007). El desarrollo profesional continuo de los docentes: Lo que nos dice la experiencia internacional y de la región latinoamericana. Revista Pensamiento Educativo, 41(2), 77-99.
3. Bermeo, F. (2016). Aprendizaje Creativo Vivencial. Recuperado de https://www.prezi.com/dpkhr
4. Cerezo Sánchez, P. (2008). Construyendo campos para el aprendizaje creativo. Método del juego. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/21
5. CEM. (1997). Cuaderno Martiano II. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
6. Chacón A., N. (2015). Formación martiana. Algunas propuestas metodológicas para la labor educativa. Recuperado de http://decs.bvs.br/E/homepagee.html
7. Díaz P., H. (comp.). (2005). Metodología de la Enseñanza de la Historia. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
8. Escalona, I. (1999). La temática martiana en la historiografía santiaguera durante la republica neocolonial. [Cd-Rom]. XV Congreso Nacional de Historia.
9. Espinosa, R. (2012). Proyecto de Investigación. La argumentación histórica desde una perceptiva espacio-temporal en preuniversitario. Santiago de Cuba: ISP Frank País García.
10. Fuentes G., H. C. (2009). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
11. Hart, A. (1998). Dos siglos de historia cubana en torno al 98. Anuario. Centro de Estudios Martianos, (21), 171-186.
12. Le Riverend, J. (1985). Martí en la historia y Martí historiador. Anuario del Centro de Estudios Martianos, (8),175-185.
13. Leontiev, A. N. (1984). Actividad conciencia y personalidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
14. Martí, J. (1973). Obras Completas. (t. 1-27). La Habana: Editorial Ciencias Sociales.
15. Martí, J. (2003). La Edad de Oro. La Habana: Editorial Gente Nueva.
16. Mengana R., W. (2015). La historia local en el desarrollo de la cultura histórico-profesional pedagógica. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
17. Milian, L. (2011). A propósito de la formación cultural del profesor de humanidades. Recuperado de http://www.monografias.com∕
18. Montoya R., J. (2005). La contextualización de las culturas en los currículos de las carreras pedagógicas. (Tesis de doctorado). ISP Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.
19. Pérez, H. (2015). Sobre los Estados Unidos y temas martianos. Santiago de Cuba: Editorial Oriente.
20. Pogolotti, G. (2014). Visión martiana de la cultura. Recuperado de http://www.kaosenlared.net/visión-martiana-de-la-cultura
21. Sigas, O. (2015). La cultura histórica profesional desde una perspectiva humanística y martiana en la formación inicial de docentes en la UCP Frank País García. Implementación de herramientas didácticas. (Resultados del proyecto de investigación). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
22. Toledo S., L. (1982). Ideología y práctica en José Martí: seis aproximaciones. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
23. Vitier, C. (2003). Sobre el humanismo de José Martí. [Cd-Rom].

Published

2020-10-21

How to Cite

, , & . (2020). The use of Marti’s work in the teaching-learning process of history in professional training: Array. Maestro Y Sociedad, 188–200. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5274

Most read articles by the same author(s)