Francisco Ibarra Martínez: a teacher of Marti’s ideas

Array

Authors

Keywords:

Francisco Ibarra Martínez, identity, History, teacher

Abstract

This article shows the relation between José Marti’s ideas, in an ethic- educational dimension, and the work of the teacher from Santiago de Cuba, Francisco Ibarra Martínez. The identity between José Marti’s conception of the teaching of History and its application in Ibarra’s work is highlighted, as well as the formative basis that support his pedagogical ideas of social character; his concern about the role of Education to transform the society, overcoming the so called crisis of the republican model; civic, honest and patriotic men and women. To assimilate, to apply and to innovate were constant ideas in his educational praxis supported by Marti’s ideas, which dignify him as one of the founders of the Cuban contemporary pedagogy.

References

1. Asín, M. (1999). Ideario pedagógico del maestro santiaguero Juan Bautista Sagarra Blez. (1806-1871). (Tesis de doctorado). UCP Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.
2. Buenavilla, R. (2002). Pensamiento pedagógico de destacados educadores latinoamericanos. (Tesis de maestría). Instituto Superior Pedagógico "Enrique José Varona", La Habana, Cuba. Recuperado de http//www.ucpejv.rimed.cu
3. Colectivo de autores. (2003). Donde las palmas son más altas. La relación de José Martí con los santiagueros. Santiago de Cuba: Editorial Oriente.
4. Crespo, O. (2012). El periodismo cívico de Francisco Ibarra. Revista Caserón, (8), p. 3.
5. Crespo, O. (2015). Francisco Ibarra Martínez: un maestro de Santiago. Revista Santiago, (135). Recuperado de https://santiago.uo.edu.cu/index.php
6. Crespo, O. (2018). Violencia cultural y resistencia cultural en el Caribe. Archipiélago Revista Cultural de Nuestra América, p. 65.
7. Crespo, O. (2019). El magisterio fundacional de Francisco Ibarra. Viña Joven, (66), p. 1.
8. Crespo, O., Senú, I. y Santiesteban, M. M. (2019). Francisco Ibarra Martínez: innovador de la Pedagogía cubana. Revista Opuntia Brava, 12, Libro Ciencia e Innovación Tecnológica.
9. Chávez, J. A. (1990). Acercamiento necesario al pensamiento pedagógico de José Martí. La Habana: Ministerio de Educación.
10. Declaración del Comité Pro Paz de Santiago de Cuba ante la Segunda Guerra Mundial. (1941), en Diario de Cuba, marzo, p. 2.
11. Gómez, M. (1895). Diario de Campaña. (s.p.e.).
12. Ibarra, J. (1991). Historia de la República. La Habana: Editorial Gente Nueva.
13. López, O. y Morales, A. (2003) Piedras Imperecederas: La Ruta Funeraria de José Martí. Editorial Oriente.
14. Miranda, A. (2005). Evolución histórica-educacional y pedagógica de la formación del maestro primario en Cuba desde 1898 hasta 1952. (Tesis de doctorado). UCP Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.
15. Orpí, C., Senú I., Céspedes, A. (2018). Aproximación a la vida y proyección pedagógica de María de los Ángeles Mercaderes Ferrer entre 1938 y 1958. Maestro y Sociedad, (Núemro especial 4). Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php
16. Portuondo, O. (1998).Reflexiones de Santiago. Santiago de Cuba: Editorial Oriente.
17. Sánchez T., M E. (1997). Contribución de Alfredo M. Aguayo al desarrollo de la Pedagogía en Cuba. (Tesis de doctorado). ISP "E.J. Varona", La Habana, Cuba.
18. Senú, I. (2016). Contribución de la obra pedagógica de la maestra cubana Lidia Esther Martí a la formación de los profesionales de la educación. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba, p.4.
19. Senú, I. (2017). Basamento histórico-metodológico de sistematización de la obra pedagógica de personalidades relevantes del siglo XX y XXI: una perspectiva desde la hermenéutica. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 5(1).
20. Rodríguez, L. P. (2018). La obra histórico-pedagógica de Fernando Portuondo del Prado (1903-1975). (Tesis de doctorado). Universidad de Matanzas, Matanzas, Cuba.
21. Torres-Cuevas, E. (2002). Historia de Cuba. La forja de la Nación cubana. (s.p.e.).
22. Villalón. G. (2013). Francisco Ibarra apud, en “Veinte educadores en la historia santiaguera”. (monografía inédita).
23. Zanetti, O. (2006). La República: notas sobre economía y sociedad. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.

Published

2020-10-12

How to Cite

, , & . (2020). Francisco Ibarra Martínez: a teacher of Marti’s ideas: Array. Maestro Y Sociedad, 37–50. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5261