Effectiveness of compensatory corrective work in Behavior Schools

Array

Authors

Keywords:

Corrective compensatory work, behavioral disorder, Educational Inclusion, Prevention

Abstract

The objective of this article is to analyze the effectiveness of compensatory corrective work carried out in schools of conduct and comprehensive training with adolescents with behavioral disorders, as a basis for an increasingly inclusive educational practice in general education, from preventive work with the school, agencies, educational agents and the multidisciplinary intervention of specialists. The referents were based on a single case study and on the ethnomethodological method under a qualitative methodology. They formed the determined adolescent study groups of the School of Conduct II Osvaldo Socarrás; educators from the Antonio Maceo Comprehensive Training School (EFI), both from Santiago de Cuba. It was concluded that educational work with adolescents with behavioral disorders does not generally augur the desired modification in behavior from its correction and compensation.

References

1. Becerril, R. (2016). Examen Estatal en opción al título de Licenciada en Psicología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.
2. Duvalón, J. (2015). El trabajo correctivo compensatorio a los problemas de conducta en las escuelas. Santiago de Cuba, Cuba.
3. Fariñas, G. (2005). Psicología, Educación y Sociedad. Un estudio sobre el desarrollo humano. La Habana: Félix Varela.
4. González, F., Mitjáns, A., Bezerra, M. (2016). Psicología en la Educación: implicaciones de la subjetividad en una perspectiva cultural-histórica. Revista Puertorriqueña de Psicología, 27(2), 260-274.
5. Ibarra, L. (2005). Psicología y Educación: Una relación necesaria. La Habana: Félix Varela.
6. Laborde, G. (2017). Representación social de la formación integral en educadores de la EFI “Antonio Maceo Grajales”. (Trabajo de diploma).. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
7. Soler, K. y Merino, Y. (2018). Percepción de adolescentes sobre el rol del maestro en la Escuela de Conducta II Osvaldo Socarrás Martínez. Maestro y Sociedad,15(4). Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/
8. Ministerio de Educación. (Curso 2016-2017). Procedimientos para el diseño, ejecución y control del trabajo preventivo en la Educación Primaria. Dirección Nacional de Primaria.
9. Perera, M. (2005). Sistematización crítica de la Teoría de las Representaciones Sociales. La Habana: (s.e.).
10. Rodríguez, J. y García, E. (2004). Metodología de la investigación cualitativa. La Habana: Félix Varela.

Published

2020-10-07

How to Cite

(2020). Effectiveness of compensatory corrective work in Behavior Schools: Array. Maestro Y Sociedad, 17(4), 863–877. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5254

Issue

Section

Artículos