Postgraduate training of university teachers in intellectual property, current affairs and transformation

Authors

  • Reynaldo Manuel Tarrago-Ayra Universidad de Oriente
  • María Julia Rodríguez-Saif Universidad de Oriente
  • Elsa Iris Montenegro-Moracén Universidad de Oriente
  • Maribel Asín-Cala Universidad de Oriente

Keywords:

university teachers, professional performance, intellectual property

Abstract

Cuban higher education is focused on maintaining its modern, humanistic, universalized, scientific, technological, innovative university model, integrated into society and committed to building a prosperous and sustainable socialism. This article constitutes an enrichment to theory and practice, especially related to the postgraduate training of university teachers in intellectual property; in correspondence with technological advances, social needs and the challenges posed by the improvement of the substantive processes of Cuban Higher Education as a solution to the inadequacies in the updating and preparation of teachers; in relation to the protection of intangible assets of an intellectual nature and creative content that limit the development of their professional performance.

References

1. Álvarez de Zayas, C. (1999). La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación.

2. Bautista, J. M. (2010). Los materiales como mediadores. Recuperado de http://josemanuelbautista.net/2013/10/materiales como - mediadores-de -juego -y- aprendizaje.

3. Borrero, D. (2009). Modelo de gestión del proceso de Formación socio-tecnológica de posgrado del ingeniero en ejercicio profesional. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.

4. Cuba. (2019). Constitución de la República de Cuba. La Habana: Asamblea Nacional del Poder Popular.

5. De Lella, C. (2003). Formación de formadores. El modelo hermenéutico-reflexivo y la práctica profesional. Revista Decisión, (5).

6. Fuentes, H., Montoya, J., Fuentes, L., (2011). La Formación en la Educación Superior. Desde lo holístico, complejo y dialéctico de la construcción del conocimiento científico. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

7. García, E. (1995). Surgimiento y evolución de la política de Ciencia y tecnología en Cuba (1959-1995). [Cd-Room]. Seminario Taller Iberoamericano de Actualización en Gestión Tecnológica.

8. Gorodokin, I. (2009). La formación docente y su relación con la epistemología. Revista Iberoamericana de Educación, 37(5). Recuperado de: http://www.rieoei.org/1164.htm

9. Horruitiner S., P. (2009). La Universidad Cubana modelo de Formación Curso: Estrategias de Aprendizaje en la Nueva Universidad Cubana. La Habana: Editorial Universitaria del Ministerio de Educación Superior.

10. Mancebo, E. (2011). Políticas de profesionalización docente y de inclusión educativa en el Uruguay del siglo XXI: un nuevo modelo para armar. En Celiberti, L. (coord.) Puede y debe rendir más: una mirada feminista sobre las políticas de formación docente. Montevideo: ONU Mujeres, p. 111.

11. Mes. (s.a.). Reglamento del Consejo Científico. La Habana: Ministerio de Educación Superior.

12. Núñez J., J (2002). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Editorial Félix Varela. La Habana.

13. Ochoa, J.; Vélez, H. (2018). La formación del profesional de derecho en la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador: una mirada desde el desempeño profesional ambientalista. Opuntia Brava 10(1). Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/

14. Paz, I. (2005). El colectivo de año en la orientación educativa a los estudiantes de las carreras pedagógicas. (Tesis de doctorado). Instituto Superior Pedagógico “Frank País García”, Santiago de Cuba, Cuba.

15. PCC. (s.a.). VII Congreso del Partido Comunista de Cuba. La Habana: PCC.

16. Padrón G., R. (2015). Niveles de relación que se establecen en el proceso de formación inicial del maestro primario para el desarrollo de la habilidad profesional pedagógica para dirigir. Revista IPLAC, (1). Recuperado de http://www.revista.iplac.rimed.cu

17. Valle, L. (2010). Algunas Formas de Salida de los Resultados Científicos y Vías que se han Utilizado para su Obtención. Recuperado de scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192017000500016

18. Venet, R. (2003). Estrategia educativa para la formación ciudadana de los escolares del primer ciclo desde la relación escuela comunidad. (Tesis de doctorado). Instituto Superior Pedagógico” Frank País García”, Santiago de Cuba, Cuba.

Published

2019-09-25

How to Cite

, , , & . (2019). Postgraduate training of university teachers in intellectual property, current affairs and transformation. Maestro Y Sociedad, 16(4), 744–752. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5004

Issue

Section

Artículos