The preparation of the family for educational guidance: Challenge for the improvement of the Angolan teacher

Authors

  • Marília Augusta Soares-da Costa Luanda

Keywords:

educational orientation, overcoming the Angolan teacher, family

Abstract

In contemporary times, constant changes have occurred that have been the result of the progressive advancement of science and technology, and have responded to the processes of economic, political and ideological restructuring that occur globally. Hence, these changes constitute the main source of knowledge generation and, in turn, of development, fundamentally, in the economies of the late twentieth century and early twentieth century, a context in which, increasingly, the development of humanity, and where man concentrates concretely, in what he knows, in how he uses what he knows and in his capacity to learn new things. An experience of how to achieve in the training of teachers of the Angolan primary school family orientation to achieve adequate school-family relationships and achieve comprehensive training of new generations is presented.

References

1. Álvarez de Zayas, C. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación.

2. Cueto M., R. N.; Barrera C., I.; Piñera C., Y. C. (2016). Un estudio pedagógico sobre la orientación profesional vocacional pedagógica con enfoque multifactorial. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article

3. Gainza G., M.; Lahera M., F.; García G., A. (2018). La orientación educativa como recurso de asistencia para el perfeccionamiento del aprendizaje en la educación preuniversitaria. Opuntia Brava, 8(2), 83-92. Recuperado a partir de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/253

4. González M., V. (1987). Niveles de integración de la motivación profesional. (Tesis de doctorado). UCP “Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

5. Ibarra, L. (1999). Una Mirada a la Orientación desde el enfoque histórico-cultural. La Habana: Facultad de Psicología, Universidad de La Habana.

6. Jimenez, M.; et al. (2011). Estrategia de Apoyo a la Orientación Vocacional. Santo Domingo: Ministerio de Educación.

7. López M., A. M.; Mena L., J. A. (2016). La orientación profesional en la especialidad Gestión del Capital Humano. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/

8. Núñez, J. (1999). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar. La Habana: Editorial Félix Varela.

9. Rivera P., N.; Torres D., J; Cordero P., E. F. (2018). El proceso de orientación profesional hacia las especialidades militares una estrategia pedagógica. Mendive, 16(1), 51-64. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5678537

10. Sánchez C., P. P.; López R., M. M.; Alfoso M., Y. (2018). La orientación educativa en la actividad pedagógica profesional del docente universitario. Revista Conrado, 14(65), 50-57. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/815

11. Savilombo, A.; Guerra, L. (2012). Propuesta de un Programa Psicoeducativo para fortalecer la Orientación Profesional del Docente con Estudiantes de Técnico de Mecánica. (Tesis de maestría). Universidad “Central Marta Abreu” de Las Villas, Santa Clara, Cuba.

12. Valdés C., A. G.; Valdés C., A. M.; Fernández O., B. (2016). Estrategia pedagógica para elevar la formación vocacional y orientación profesional de los estudiantes de Enfermería en la Facultad "Gral. Calixto García", 2013-2014. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412016000200004&script=sci_arttext&tlng=en

13. Zassala, C. (2005). O Jovem Angolano e a Escolha Profissional. Luanda: Ediões Kulonga.

Published

2019-02-04

How to Cite

(2019). The preparation of the family for educational guidance: Challenge for the improvement of the Angolan teacher. Maestro Y Sociedad, 16(1), 97–110. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4818

Issue

Section

Artículos