Career guidance: a challenge for the professional training of the new generations in the Republic of Angola

Authors

  • Rosa das Dores Mutango-Ndala Luanda

Keywords:

professional orientation, Angolan education, professional training

Abstract

The purpose of this article is to reflect on the challenges that the prospects for economic and social development of the Republic of Angola impose on the professional orientation in the conditions of scientific and technological development. The result that is presented shows the experience in the Angolan education of the development of the professional orientation of the personality from an integrative tendency of the orientation as educational influences that make possible the professional self-determination from the use of different educational methods. The social impact of the professional orientation process is given in that the integration of the factors involved in the process favors the development of professional orientation from the hetero-education which should guarantee the gradual and systematic transmission of the historical-cultural experience of society in the professional context.

References

1. Álvarez de Zayas, C. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación.

2. Cueto M., R. N.; Barrera C., I.; Piñera C., Y. C. (2016). Un estudio pedagógico sobre la orientación profesional vocacional pedagógica con enfoque multifactorial. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article

3. Gainza G., M.; Lahera M., F.; García G., A. (2018). La orientación educativa como recurso de asistencia para el perfeccionamiento del aprendizaje en la educación preuniversitaria. Opuntia Brava, 8(2), 83-92. Recuperado a partir de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/253

4. González M., V. (1987). Niveles de integración de la motivación profesional. (Tesis de doctorado). UCP “Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

5. Ibarra, L. (1999). Una Mirada a la Orientación desde el enfoque histórico-cultural. La Habana: Facultad de Psicología, Universidad de La Habana.

6. Jimenez, M.; et al. (2011). Estrategia de Apoyo a la Orientación Vocacional. Santo Domingo: Ministerio de Educación.

7. Kapitiya, F. (2010). ABC de Metodología Científica: Noções prácticas de estudo e elaboração de trabalho académico. Benguela, Angola Gráfica Aguedense, Lda..

8. López M., A. M.; Mena L., J. A. (2016). La orientación profesional en la especialidad Gestión del Capital Humano. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/

9. Núñez, J. (1999). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar. La Habana: Editorial Félix Varela.

10. Rivera P., N.; Torres D., J; Cordero P., E. F. (2018). El proceso de orientación profesional hacia las especialidades militares una estrategia pedagógica. Mendive, 16(1), 51-64. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5678537

11. Sánchez C., P. P.; López R., M. M.; Alfoso M., Y. (2018). La orientación educativa en la actividad pedagógica profesional del docente universitario. Revista Conrado, 14(65), 50-57. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/815

12. Savilombo, A.; Guerra, L. (2012). Propuesta de un Programa Psicoeducativo para fortalecer la Orientación Profesional del Docente con Estudiantes de Técnico de Mecánica. (Tesis de maestría). Universidad “Central Marta Abreu” de Las Villas, Santa Clara, Cuba.

13. Valdés C., A. G.; Valdés C., A. M.; Fernández O., B. (2016). Estrategia pedagógica para elevar la formación vocacional y orientación profesional de los estudiantes de Enfermería en la Facultad "Gral. Calixto García", 2013-2014. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412016000200004&script=sci_arttext&tlng=en

14. Zassala, C. (2005). O Jovem Angolano e a Escolha Profissional. Luanda: Ediões Kulonga.

Published

2019-02-04

How to Cite

(2019). Career guidance: a challenge for the professional training of the new generations in the Republic of Angola. Maestro Y Sociedad, 16(1), 69–81. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4816

Issue

Section

Artículos