Perception of adolescents about the role of the teacher in the School of Conduct II Osvaldo Socarrás Martínez
Keywords:
perception of adolescents, role of the teacher, corrective-compensatory workAbstract
The work developed in the School of Conduct II Osvaldo Socarras Martínez of the province of Santiago de Cuba, had the intention of assessing the perception of resolved adolescents on the role of the teacher before the compensatory corrective work, and its expression in behavioral change, starting from the indicators: expectations and goals. It is a unique case study, qualitative and aided by the ethnomethodological method. As instruments for the collection of information, in-depth interviews, documentary analysis and non-participant observation of educational practices were used. The results obtained allow us to assess as positive, the perception of the adolescents that make up the case, about the possibilities of behavioral change, based on the educational influences of the teacher from their role, perception that is based on high expectations and goals that condition the behavioral change.
References
2. Betancourt, J.; et al. (2009). Consideraciones teóricas metodológicas de un modelo educativo de atención a los alumnos con trastornos afectivos conductuales. Resultados de su puesta en práctica. La Habana: sello editor Educación Cubana.
3. Cañada, L. (2014). Programa de Intervención educativa para potenciar el vínculo familia-escuela, en la escuela de conducta II, en Santiago de Cuba. (Tesis de maestría). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
4. Cruz, J. (2016). Intervención psicosocial para prevenir la violencia de género, en adolescentes con trastornos de conducta. (Examen estatal). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
5. Domínguez, L. (2003). Psicología del Desarrollo: Adolescencia y Juventud. La Habana: Editorial Félix Varela.
6. Duvalón, J. (2003). La perspectiva sociocomunicacional en el tratamiento escolar a los trastornos de la conducta categoría 1. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas, Santiago de Cuba, Cuba.
7. Fontes, O.; Mevis, F (2005). Los trastornos de la conducta. Una visión multidisciplinaria. La Habana: Editorial Félix Varela.
8. Fariñas, G. (2005). Psicología, Educación y Sociedad. Un estudio sobre el desarrollo humano. La Habana: Editorial Félix Varela.
9. Fariñas, G. (2001). Psicología Educativa. Selección de lecturas. La Habana Editorial Félix Varela.
10. Ibarra, L. (2005). Psicología y Educación: Una relación necesaria. La Habana, Editorial Félix Varela.
11. Olabuénaga, J. (2007). Metodología de la investigación cualitativa (4ª edición). España: Universidad de Deusto Bilbao.
12. Pérez, C. (2012). Representaciones Sociales de la Violencia de Género en Jefes de Sectores del Consejo Popular AgüeroMar Verde. (Trabajo de diploma). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
13. Pérez, L.; Alarcón, M.; Betancourt, J. (2008).
Concepción pedagógica de la atención integral a niños y adolescentes con trastornos de conducta. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
14. Reynaldo, R. (2016) Identidad social en adolescentes con conductas desviadas en la Escuela de Formación Integral. (Trabajo de Diploma). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
15. Rodríguez, J.; García, E. (2004). Metodología de la investigación cualitativa. La Habana: Editorial Félix Varela.
16. Vargas, L. (1994). Sobre el concepto de percepción. Recuperado de http://www2.sepdf.gob.mx/proesa/archivos/proyectos/guia_general/percepción.pdf
17. Vega, Y. (2011). Cadetes FAR y Universidad: Un estudio de la motivación hacia la profesión. (Trabajo de diploma). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.