Perception of adolescents about the role of the teacher in the School of Conduct II Osvaldo Socarrás Martínez

Authors

  • Karen Soler-Veloz Universidad de Oriente
  • Yalili Esther Merino-González Universidad de Oriente

Keywords:

perception of adolescents, role of the teacher, corrective-compensatory work

Abstract

The work developed in the School of Conduct II Osvaldo Socarras Martínez of the province of Santiago de Cuba, had the intention of assessing the perception of resolved adolescents on the role of the teacher before the compensatory corrective work, and its expression in behavioral change, starting from the indicators: expectations and goals. It is a unique case study, qualitative and aided by the ethnomethodological method. As instruments for the collection of information, in-depth interviews, documentary analysis and non-participant observation of educational practices were used. The results obtained allow us to assess as positive, the perception of the adolescents that make up the case, about the possibilities of behavioral change, based on the educational influences of the teacher from their role, perception that is based on high expectations and goals that condition the behavioral change.

References

1. Baute, L. (2016). Rol del docente en la orientación vocacional: un estudio desde la perspectiva de género. (Tesis de maestría). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

2. Betancourt, J.; et al. (2009). Consideraciones teóricas metodológicas de un modelo educativo de atención a los alumnos con trastornos afectivos conductuales. Resultados de su puesta en práctica. La Habana: sello editor Educación Cubana.

3. Cañada, L. (2014). Programa de Intervención educativa para potenciar el vínculo familia-escuela, en la escuela de conducta II, en Santiago de Cuba. (Tesis de maestría). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

4. Cruz, J. (2016). Intervención psicosocial para prevenir la violencia de género, en adolescentes con trastornos de conducta. (Examen estatal). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

5. Domínguez, L. (2003). Psicología del Desarrollo: Adolescencia y Juventud. La Habana: Editorial Félix Varela.

6. Duvalón, J. (2003). La perspectiva sociocomunicacional en el tratamiento escolar a los trastornos de la conducta categoría 1. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas, Santiago de Cuba, Cuba.

7. Fontes, O.; Mevis, F (2005). Los trastornos de la conducta. Una visión multidisciplinaria. La Habana: Editorial Félix Varela.

8. Fariñas, G. (2005). Psicología, Educación y Sociedad. Un estudio sobre el desarrollo humano. La Habana: Editorial Félix Varela.

9. Fariñas, G. (2001). Psicología Educativa. Selección de lecturas. La Habana Editorial Félix Varela.

10. Ibarra, L. (2005). Psicología y Educación: Una relación necesaria. La Habana, Editorial Félix Varela.

11. Olabuénaga, J. (2007). Metodología de la investigación cualitativa (4ª edición). España: Universidad de Deusto Bilbao.

12. Pérez, C. (2012). Representaciones Sociales de la Violencia de Género en Jefes de Sectores del Consejo Popular Agüero­Mar Verde. (Trabajo de diploma). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

13. Pérez, L.; Alarcón, M.; Betancourt, J. (2008).
Concepción pedagógica de la atención integral a niños y adolescentes con trastornos de conducta. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

14. Reynaldo, R. (2016) Identidad social en adolescentes con conductas desviadas en la Escuela de Formación Integral. (Trabajo de Diploma). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

15. Rodríguez, J.; García, E. (2004). Metodología de la investigación cualitativa. La Habana: Editorial Félix Varela.

16. Vargas, L. (1994). Sobre el concepto de percepción. Recuperado de http://www2.sepdf.gob.mx/proesa/archivos/proyectos/guia_general/percepción.pdf

17. Vega, Y. (2011). Cadetes FAR y Universidad: Un estudio de la motivación hacia la profesión. (Trabajo de diploma). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

Published

2018-10-01

How to Cite

, & . (2018). Perception of adolescents about the role of the teacher in the School of Conduct II Osvaldo Socarrás Martínez. Maestro Y Sociedad, 15(4), 577–588. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4356

Issue

Section

Artículos