Neurodidactics for the meaningful learning of higher education students in the Psychology program
Keywords:
neurodidactics, meaningful learning, neurodidactic strategies, educationAbstract
Introduction: This study analyzes the application of neurodidactics to promote meaningful learning in students of the Educational Psychology program at ULEAM Ext. Chone. Neurodidactics, as a discipline that integrates principles of neuroscience and didactics, seeks to enhance cognitive and affective processes to improve the retention and understanding of complex content. The research focused on determining the level of knowledge and application of neurodidactic strategies by the faculty. Materials and methods: A mixed-methods (qualitative-quantitative) non-experimental design was used, with non-probabilistic convenience sampling that included 111 students and 5 faculty members. Data collection techniques included Likert-type surveys administered to students and semi-structured interviews with faculty members, evaluating dimensions such as attention, memory, motivation, and emotional connection. Results: The results showed frequent application of neurodidactic strategies, such as graphic organizers, structured learning sequences, and activities that foster a positive emotional environment. Students perceived these practices favorably, highlighting their impact on motivation and information retention. Discussion: The findings align with the literature that emphasizes the importance of integrating emotional and cognitive aspects for deep learning. However, the need for more robust teacher training in neurodidactics was identified to overcome methodological limitations. Conclusions: The implementation of neurodidactic strategies strengthens the quality of the educational process by promoting meaningful learning. It is recommended to institutionalize teacher training programs and develop teaching materials based on neuroeducational principles to optimize academic results.
References
Agudelo, O. (2024). El impacto de la neuropsicopedagogía en la mejora del aprendizaje. Journal of Economic and Social Science Research, 4(2), 226-245. https://doi.org/10.55813/gaea/jessr/v4/n2/109
Alaniz, F., Durán, F., Quijano, B., Salas, T., Cisneros, J., & Guzmán, G. (2022). Memoria: Revisión conceptual. Boletín Científico De La Escuela Superior Atotonilco De Tula, 9(17), 45–52. https://doi.org/10.29057/esat.v9i17.8156
Alcarraz, B. (2024). EL Aprendizaje situado para desarrollar el pensamiento crítico en las estudiantes de Educación Superior Pedagógica. Revista Educación, 22(23), 25-37. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9257213
Analuisa, L. (2024). Estrategias Neurodidácticas y su incidencia en la Comprensión Lectora [Tesis de pregrado, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio UCE. https://www.dspace.uce.edu.ec/entities/publication/edcedbaf-4077-4bee-8de0-0c51e814b723
Arellano, P. (2023). La Neurodidáctica como Innovación Metodológica del Conocimiento. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 6110-6125. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5775
Bolaños, G., De la Torre, S., Lee, M., Plicet, D., & Arana, C. (2024). Relación entre el sueño y la regulación emocional: Una revisión narrativa. Revista Semilla Científica, 1(6), 369–385. https://doi.org/10.37594/sc.v1i6.1633
Bonilla, M. (2024). Importancia de las estrategias didácticas basadas en neuroeducación para mejorar el aprendizaje significativo en la asignatura de matemáticas. MQRInvestigar, 8(3), 297–321. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.3.2024.297-321
Cárdenas-Contreras, G. (2021). El Mapa Conceptual como Estrategia Pedagógica en el Aprendizaje de Conceptos Disciplinares de Economía. Revista Docentes 2.0, 11(1), 74–79. https://doi.org/10.37843/rted.v11i1.194
Carranco, N., Martínez, L., Márquez, J., & Realpe, L. (2021). Propuesta de desarrollo de una metodología para la enseñanza-aprendizaje de la lectoescritura con estudiantes sordos mediante la Neuro didáctica. Espacios, 42(07), 91-108. https://www.revistaespacios.com/a21v42n07/a21v42n07p07.pdf
Casasola, W. (2022). La neurodidáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje¿ un nuevo paradigma en educación? Revista Científica Arbitrada de la Fundación MenteClara, 7, 1-21. https://doi.org/10.32351/rca.v7.268
Espinoza, J., Cisneros, J., & Valverde, A. (2022). Neurodidáctica, alternativa de innovación aplicada a estudiantes de educación superior, en el periodo del 2017-2021. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 6(24), 1162–1175. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i24.405
García, G. (2023). Implicación del factor neuropsicológico de regulación y control en la comprensión lectora de niños de primaria [Tesis de maestría, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla]. Repositorio Institucional BUAP. https://repositorioinstitucional.buap.mx/items/8390d6c8-9e25-41d9-8ec2-2010f9d801c9
González, J., Núñez, C., & Guaraca, S. (2021). Estrategia neurodidáctica consolidar comprensión del aprendizaje en el despertar cognitivo. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 9(3), 77-84. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8273251
Goset, J., & Zumelzu, E. (2021). Aplicación de la neurodidáctica en el diseño de una mejora docente. InterCambios: Dilemas y Transiciones de la Educación Superior, 8(2), 51-57. http://doi.org/10.29156/INTER.8.2.5
Katt, O. (2020). Del neuromito a la neurodidáctica en la gestión de aprendizaje. Opuntia Brava, 12(1), 48–62. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/952
Lucio-Ramos, Y. (2025). Evaluación de modelos pedagógicos basados en neurodidáctica en facultades de educación. Journal of Economic and Social Science Research, 5(1), 107-118. https://doi.org/10.55813/gaea/jessr/v5/n1/163
Ramos, M., Vega, C., Rojas, B., & Pilar, W. (2025). Estrategias metacognitivas en el aprendizaje: Revisión sistemática. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 9(37), 1514–1525. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v9i37.997
Reina, N., & Sosa, G. (2023). Estrategias neuroeducativas de motivación en las actividades universitarias de retroalimentación. Revista Científica Internacional, 6(1), 73–86. https://doi.org/10.46734/revcientifica.v6i1.65
Reyes, B., Alvarado, M., & Jama, V. (2025). Áreas específicas del cerebro para el desarrollo y aprendizaje de las matemáticas en la educación secundaria. Comuni@cción: Revista De Investigación En Comunicación Y Desarrollo, 16(2), 161-172.
Soto, M., Vasco, J., Ramos, R., & Soto, M. (2022). La neurociencia en la Educación Superior, perspectivas en la enseñanza, comportamiento y desarrollo de la creatividad. Revista Imaginario Social, 5(1), 23-45. https://revista-imaginariosocial.com/index.php/es/article/view/66
Vélez, J. (2024). Neurodidáctica y metacognición en la educación oficial colombiana: Hacia un aprendizaje significativo. Actualidades Pedagógicas, 1(83), 1-35. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss83.5176
Villanueva, M. (2022). Aplicación de actividades gráfico plásticas para mejorar la motricidad fina en niños de 5 años de la IEP Happy Kinders Kids, distrito de Comas, Lima, año 2022 [Tesis de pregrado, Universidad Católica Los Ángeles Chimbote]. Repositorio UDL. https://repositorio.uladech.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13032/28388/ACTIVIDADES_GRAFICO_PLASTICAS_COORDINACION_GESTUAL_VILLANUEVA_MELENDEZ_MONICA_LISSETE1.pdf
Zemelman, H. (2021). Pensar teórico y pensar epistémico: los retos de las ciencias sociales latinoamericanas. Espacio Abierto, 30(3), 234-244. https://www.redalyc.org/journal/122/12268654011/12268654011.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yesenia Elizabeth Alcívar Mendoza, Víctor Reynaldo Jama Zambrano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente