Teaching technology in the third year of high school: an analysis from educational practice
Keywords:
ICTs, high school, teaching, teacher perception, technology integrationAbstract
Introduction: This study analyzes the level of integration of Information and Communication Technologies (ICTs) in the teaching and learning process of third-year high school students at the "Atahualpa" Educational Unit in Ecuador. Materials and methods: The research, with a mixed-methods approach and a non-experimental descriptive design, administered surveys to 20 students and 18 teachers, along with an interview with the principal. Results: The results show a marked discrepancy between the positive perception of ICTs and their actual use in the classroom: 75% of students reported that teachers never use technological tools, while 55.56% of teachers stated that they use them only occasionally. The main barriers identified include deficient technological infrastructure (rated as insufficient by 72.22% of the teaching staff), a lack of ongoing teacher training, and limited institutional support. Discussion: Existing resources are primarily used to automate traditional practices rather than to innovate pedagogically. Conclusions: It is imperative to implement comprehensive strategies that include investment in infrastructure, ongoing professional development for teachers, and institutional policies that promote the effective pedagogical use of ICTs to close the gap between educational policies and classroom practice.
References
Área, M. (2018). Tecnología educativa: La formación del profesorado en la era digital. Editorial Síntesis.
Área, M., & Adell, J. (2020). La competencia digital docente: Marco y desarrollo profesional. Editorial UOC.
Cabero, J. (2020). Tecnologías de la información y la comunicación para la enseñanza. Editorial Octaedro.
CEPAL. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Comisión Económica para América Latina y el Caribe.
CEPAL. (2022). Transformación digital educativa en América Latina y el Caribe: Retos y oportunidades. CEPAL.
Gros, B. (2016). Diseño de entornos virtuales de aprendizaje: Reflexiones desde la práctica. Editorial UOC.
INTEF. (2020). Marco de referencia de la competencia digital docente. Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado. https://intef.es/competencia-digital-docente/
Marín-Díaz, V., Reche, E., & Sánchez, M. (2019). Influencia de las TIC en la motivación del alumnado. Educatio Siglo XXI, 37(3), 259-282.
Marqués, P. (2019). Tecnologías aplicadas a la educación: Retos y oportunidades. Revista de Tecnología Educativa, 37(2), 15-25.
Ministerio de Educación de Ecuador. (2021). Plan Nacional de Integración de las TIC en el Sistema Educativo.
Moreno, J., Gómez, S., & García, A. (2019). Percepción del uso de las TIC en estudiantes de secundaria. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 95-112.
OEI. (2020). Las TIC en los sistemas educativos de Iberoamérica: Estado de la cuestión y perspectivas. Organización de Estados Iberoamericanos.
Ordóñez, L., Zambrano, R., & Rivas, A. (2021). Brechas tecnológicas en el sistema educativo ecuatoriano. Revista Latinoamericana de Educación, 20(1), 33–45.
Ramírez, C., & Martínez, F. (2022). Acompañamiento pedagógico en políticas de integración de TIC en América Latina. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 21(2), 45-63.
Rodríguez, E., & Cedeño, M. (2021). Uso de TIC en bachillerato: Un estudio de caso en Manabí. Educación y Sociedad, 28(3), 77–85.
Salinas, J. (2017). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Iberoamericana de Educación, 73(2), 115–132.
Selwyn, N. (2020). Should robots replace teachers? AI and the future of education. Polity Press.
UNESCO. (2023). Transformación digital para una educación inclusiva y de calidad. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
UNESCO & UNICEF. (2021). La educación digital inclusiva: Recomendaciones para la equidad en el acceso.
Vargas, M., & Salcedo, D. (2019). Diagnóstico de la integración de TIC en colegios ecuatorianos. Revista de Investigación Educativa del Ecuador, 6(1), 41–58.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luis Antonio Cedeño Sacón, Eliécer Francisco Castillo Bravo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente