The communicative competences from the inclusive in the socio-educational of the professional of higher education

Authors

  • Jaime Michels Mighty Universidad de Oriente, Cuba
  • Rosa Odalis Quesada Marzán Universidad de Oriente, Cuba
  • Roberto Hernández Zayas Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

professionals, higher education, inclusive, competence, socio-educational

Abstract

Introduction: Contemporary higher education requires professionals capable of establishing communicative practices with a socio-educational and inclusive approach, responding to the demands of a dynamic and complex society. This article reflects on the need to improve the communicative competencies of higher education professionals from an inclusive perspective, integrating logical, epistemological, and methodological functions for comprehensive training. Materials and methods: The research was based on theoretical methods, including analysis-synthesis, induction-deduction, and dialectical hermeneutics, applied to a thorough analysis of the problem within the context of Cuban higher education. Results: The study reveals the need to systematize dialectical relationships from an inclusive communicative approach, highlighting the importance of interdisciplinarity in the curriculum to achieve comprehensive training and assertive communication. Discussion: It is emphasized that inclusive communication skills must be grounded in communication theory and promote contexts that meet individual needs, fostering values and equitable social participation. Conclusions: The persistence of theoretical inconsistencies in the inclusive communication approach is evident, thus requiring an integrative approach that combines the sociocultural, dialogical, and educational dimensions to improve the training of higher education professionals.

References

Addine, F. (2004). Didáctica: teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación.

Alba, C., Gómez, P., & Colón, M. N. (2014). La formación profesional basada en competencias y formación de emprendedores: ¿encuentros o desencuentros? Revista Maestro y Sociedad, *11*(2), 1-10. revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1591/1563

Alonso, L. (2019). Propuesta metodológica para la formación de competencias profesionales de estudiantes en nivel medio mecánica industrial, caso de estudio. Revista Espacios, *40*(29), 16. www.revistaespacios.com/a19v40n29/a19v40n29p16.pdf

Basto, R. M., & Basto, R. M. A. (2018). Tendencias históricas del proceso de formación continua de la orientación profesional en la educación preuniversitaria. Revista Maestro y Sociedad, (I Simposio Internacional de Ciencias Pedagógicas), 27-41. revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3375/2993

Blanco, A., Díaz, C., & Hernández, R. (2014). Tendencias contemporáneas en el diseño curricular. Editorial Universitaria.

Castillo, L., & Comelin, A. (2016). Integración de TIC en la formación de competencias profesionales para entrevistas con niños en trabajo social. dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6086945

Escobar, M., & Infante, M. (2021). Metodología para desarrollar la competencia didáctica profesional en los docentes universitarios. Revista Luz, *20*(1). luz.uho.edu.cu/index.php/luz/issue/view/88

Fernández, A. M. (1994). El método didáctico. Editorial Pueblo y Educación.

Fiallo, J. (2001). La interdisciplinariedad en el currículo: ¿Utopía o realidad? Editorial Pueblo y Educación.

Forgas, J. (2003). Comunicación y procesos educativos. Editorial Trillas.

Gonzales, Y. (2022). La competencia comunicativa inclusiva en la formación continua del profesional de educación primaria. Revista Cubana de Educación Superior, 41(2), 45-60.

Lück, H. (1994). Pedagogía interdisciplinar: Fundamentos teórico-metodológicos. Editora Vozes.

Martínez, I. R., & Rivera, F. C. L. (2016). La construcción de proyectos de formación pedagógica permanente: Una mirada desde la educación superior no pedagógica. Revista Maestro y Sociedad, *13*(1), 3-17. revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/954/1144

Morasén, M. (2018). La formación del profesional de la educación en Cuba: Retos y perspectivas. Editorial Oriente.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO. www.unesco.org/reports/seven-knowledges

Perera, F. (2000). La interdisciplinariedad en la educación superior cubana. Editorial Félix Varela.

Torres, R. M. (2003). ¿Qué y cómo es necesario aprender? Necesidades básicas de aprendizaje y contenidos curriculares. UNESCO/IDRC.

Published

2025-11-16

How to Cite

Michels Mighty, J., Quesada Marzán, R. O., & Hernández Zayas, R. (2025). The communicative competences from the inclusive in the socio-educational of the professional of higher education. Maestro Y Sociedad, 22(3), 3018–3024. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7217

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)