The Role of Artificial Intelligence in Continuous Teacher Training: A Challenge of Contemporary Basic Education
Keywords:
actividades lingüísticas; desarrollo lingüístico; educación inicial; estrategia didáctica; expresión verbalAbstract
Introduction: The study examined the impact of artificial intelligence (AI) on the continuing education of basic education teachers, with emphasis on the incorporation of Web 3.0 tools. This article aimed to develop a professional development strategy based on AI tools to enhance teacher training at the "26 de Noviembre" Educational Unit, addressing the core question: How can AI and Web 3.0 tools improve teacher preparation at the "26 de Noviembre" Educational Unit?
Materials and Methods: The research adopted a mixed-methods approach (qualitative and quantitative) with an exploratory-descriptive design, utilizing surveys, interviews, and classroom observations with a sample of 30 teachers.
Key findings revealed that while AI demonstrated potential for personalized learning and teaching improvement, implementation faced challenges including technological access disparities and the need for ongoing training. The proposed four-stage strategy (diagnosis, planning, execution, and evaluation) was recognized as valuable, though experts emphasized its success depended on equitable technology access, contextual adaptation, and systematic monitoring.
References
Aguirre-Canales, V.I., Gamarra-Vásquez, J.A., Lira-Seguín, N.A. M., & Carcausto, W. (2021). La formación continua de los docentes de educación básica infantil en América Latina: una revisión sistemática. Investigación Valdizana, 15(2), 101-111. https://www.redalyc.org/journal/5860/586068493005/
Ayuso-del Puerto, D., & Gutiérrez-Esteban, P. (2022). La inteligencia artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 347-362. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8485808
Banco Interamericano de Desarrollo (BID). (2021). Inteligencia artificial: como integrarla a la educación. Blog del BID. https://blogs.iadb.org/educacion/es/inteligencia-artificial-educacion/
Bolaño García, M. (2024). Inteligencia artificial para la educación: desafíos y oportunidades. Praxis, 20(1), 8-12. https://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/5997
Ciencia Latina. (2022). Aprendizaje híbrido 3.0: Transformando la educación con inteligencia artificial y realidad virtual. Revista Ciencia Latina. https://biblioteca.ciencialatina.org/aprendizaje-hibrido-3-0-transformando-la-educacion-con-inteligencia-artificial-y-realidad-virtual/
Di Franco, M.G. (2022). La investigación en formación docente. Praxis educativa (Arg.), 26(2), 1-6. Universidad Nacional de La Pampa. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/6717
Elizalde Hevia, U., Martí Vilar, M., & Martínez Salvá, A. (2015). Revisión crítica de los modelos teóricos sobre necesidades humanas. Revista Psicología Contemporánea, 5(3), 123-145. https://www.redalyc.org/pdf/305/30517306006.pdf
Fernández-de-Castro, J., & Díaz-Herráiz, M. (2021). Taxonomía de necesidades sociales: Propuesta para el diagnóstico social desde el trabajo social. Revista Trabajo Social Global, 11(20), 27-46. https://revistaseug.ugr.es/index.php/tsg/article/view/15249
Guix Parés, E. (2021). Aplicaciones web 3.0 para la mejora del aprendizaje: una experiencia con profesores de Educación secundaria. Didáctica, innovación y multimedia, (39). https://ddd.uab.cat/record/243577
Lion, C. (2019). Los desafíos y oportunidades de incluir tecnologías en las prácticas educativas. Análisis Comparativos de Políticas de Educación, 2(3), 45-60. https://www.buenosaires.iiep.unesco.org/sites/default/files/archivos/analisis_comparativos_-_carina_lion_05_09_2019.pdf
Lozano-Torres, B. V., Toro-Espinoza, M. F., & Calderón-Argoti, D. J. (2021). El marketing digital: herramientas y tendencias actuales. Dom. Cien., 7(6), 907-921. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8383788
Metaversos. (2023). Revolucionando el aprendizaje: El camino hacia la Web 3.0 en la educación. Metaversos. https://metaversos.agency/blog/revolucionando-el-aprendizaje-el-camino-hacia-la-web-3-0-en-la-educacion/
Metaversos. (2023). Revolucionando el aprendizaje: El camino haia la Web 3.0 en la educación. https://metaversos.agency/blog/revolucionando-el-aprendizaje-el-camino-hacia-la-web-3-0-en-la-educacion/
Moreno Cámara, S., Cano García, F. J., & Rodríguez Franco, L. (2015). Conceptos de necesidad en el ámbito de las políticas sociales: desarrollo conceptual y terminología. Revista española de Salud Pública, 89(3), 257-266. https://scielo.isciii.es/scielo.ohp?pid=S1132/12962015000300010^script=sci_arttext
Norman Acevedo, E. (2023). La inteligencia artificial en la educación: Una herramienta valiosa para los tutores virtuales universitarios y profesores universitarios. Panorama, 17(32). https://www.redalyc.org/journal/3439/343975993001/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2021). Inteligencia artificial en la educación. https://www.unesco.org/es/digital-education/artificial-intelligence
Peña Zerpa, C.A. (2023). Formación docente en inteligencia artificial: entre niveles y realidades. Revista de Tecnología Educativa, 15(2), 123-135. https://www.researchgate.net/profile/Claritza-Arlenet-Pena-Zerpa/publication/376885572_Formaciondocenteen_IA/links/658d889a0bb2c7472b1817cd/Formaciondocenteen-IA.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lissette Esther Quevedo Renda, Doris Margoth González Zúñiga, Kenia Laurencio Rodríguez, Angel Yasmil Echeverría Guzmán

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente