Impact of gender on the development of mathematical skills: A comparative study
Keywords:
Gender, mathematical abilities, academic performance, stereotypes, inclusive educationAbstract
Introduction: Mathematical skills are essential for academic development; however, factors such as gender stereotypes and lack of support affect students of different genders differently. Materials and Methods: This article, through a survey applied to 192 unified general high school students from the "Cinco de Mayo" Fiscomisional Educational Unit, helps to identify perceptions, experiences, and conditions that may reflect differences in the development of mathematical skills based on gender. In addition, a semi-structured interview was applied to a mathematics teacher with 15 years of experience in secondary education and consultations of academic articles, books, and institutional documents obtained from specialized databases such as Google Scholar, ProQuest, Scielo, and Scopus. Results: Gender differences do not greatly influence the development of mathematical skills; however, there was a certain minority who did consider inequalities and how they impact their development. It was also considered how both genders differ in their mathematical abilities, predisposition, and level of dedication due to different factors. Discussion: The analysis shows low performance in mathematics, dislike for the subject, and a number of students who report how stereotypes interfere with their mathematics learning. Conclusions: Student surveys and teacher interviews confirm that gender does not determine mathematical abilities, reinforcing the idea that one gender is not superior to another in mathematics learning. Although a portion of the student population reported having had negative experiences related to their gender, they represent a minority that reveals the silent presence of stereotypes.
References
Acosta Mariño, A. A. (2024). Métodos de enseñanza y aprendizaje de matemáticas en bachillerato. Universidad, Ciencia y Tecnología, 10. doi:https://doi.org/10.47460/uct.v28i123.810
Arboleda, M. C., Ibargüen Hiler, D., & Mosquera Moreno, Y. (2020). Contextualización de objetos matemáticos mediante Actividades Orientadoras de Enseñanza. Universidad de Antioquia. https://core.ac.uk/download/pdf/397479715.pdf
Baldeón Padilla, D. S., Valencia Serrano, M., & Alvaro Bueno, J. I. (2020). Amenaza de estereotipo, género y desempeño académico en matemáticas. Revista Internacional de Investigación en Educación, 1-22. doi:10.11144/Javeriana.m13.aegd
Bastar, S. G. (2019). Metodológia de la investigación. Estados de México. https://www.academia.edu/35808506/Metodologia_de_la_investigacion_Sergio_Gomez_Bastar_1_#loswp-work-container
Calvo, E. A., Ferrey, M. C., Cascante, G. M., & Ayala, Z. V. (2016). Relación entre la autoestima y la autoconfianza matemática en estudiantes de secundaria en Costa Rica. Comunicación, 1-13. doi:http://dx.doi.org/10.18845/rc.v25i2-16.3302
Cevallos, D. D., & Tapia, J. D. (2024). Desigualdad de género y su impacto en la sociedad ecuatoriana: Reflexiones y desafíos. Tsafiqui: Revista científica en ciencias sociales, 1-11. doi:https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v14i2.1367
Choez, C. E. (2021). El uso de la herramienta de gamificación educaplay y su incidencia en el desarrollo de habilidades matemáticas. Milagro: Repositorio Dspace. http://repositorio.unemi.edu.ec/handle/123456789/5438
Cruz-Gurumendi, R., Palma-Calderón, F., Cacoango-Yucta, W., & Zúñiga-Delgado, M. E. (2024). Desarrollo de Competencias Matemáticas: impacto de la gamificación en el Proceso Enseñanza-Aprendizaje. MQRInvestigar. https://dspace.ube.edu.ec/handle/123456789/837
Franco, M. F., & Solórzano, J. L. (2020). Paradigmas, enfoques y métodos de investigación: análisis teórico. Mundo recursivo, 1-24. Obtenido de https://atlantic.edu.ec/ojs/index.php/mundor/article/view/38
Fuentes de Frutos, S., & Renobell Santaren, V. (2020). Influencia del género en el aprendizaje matemático en España. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 1-18. doi:http://dx.doi.org/10.7203/RASE.13.1.16042
García, L. J., Torrado Morales, S., & Díaz, J. M. (2022). El rol de la mujer en la ciencia y la docencia en comunicación: análisis a partir de los programas universitarios en España. Revista de comunicación, 1-23. doi:http://dx.doi.org/10.26441/rc21.2-2022-a5
Gómez, J. E. (2020). Prácticas pedagógicas y estereotipos de género en la enseñanza de las matemáticas. Santiago de Chile: Repositorio Académico de la Universidad de Chile. Obtenido de https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/175244/Seminario%20de%20T%c3%adtulo%20Profesional-%20Javiera%20Serrano%20%281%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Guel Rodríguez, J. M., & Martínez Maldonado, J. A. (2019). ESTEREOTIPOS DE GÉNERO EN LAS MATEMÁTICAS, UNA MIRADA A LAS PERSPECTIVAS DE DOCENTES Y ESTUDIANTES NORMALISTAS. En J. M. Guel Rodríguez, & J. A. Martínez Maldonado, Estereotipos de género en las matemáticas (pág. 110). San Luis Potosí: Educando para educar. Obtenido de https://beceneslp.edu.mx/ojs2/index.php/epe/article/view/45/44
Gutiérrez Jiménez , Y. (2024). Cerrando la Brecha de Género en Matemáticas: Enfoques Pedagógicos Innovadores. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 12. doi:https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i4.13017
Loza-Zambrano, G. K., & Calle-García, R. X. (2023). Estrategia para el Uso de Métodos Didácticos para Mejorar el Rendimiento Académico de. 593 Digital Publisher CEIT, 3. doi:doi.org/10.33386/593dp.2023.3-1.1818
Márquez, R. M., & Ramos, M. G. (2018). El Desarrollo del Talento de las Mujeres en Matemáticas desde la Socioepistemología y la Perspectiva de Género: un Estudio de Biografías. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 1-21. doi:https://doi.org/10.1590/1980-4415v32n62a10
Mello Román, J., & Hernández Estrada, A. (2019). Un estudio sobre el rendimiento acadeémico en Matemáticas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 1-10. doi:https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e29.2090
Ponce-Altamirano, D. R., Arequipa-Valarezo, J. A., Ponce-Altamirano, A. V., & Cherre Antón, C. A. (2025). Competencias matemáticas en estudiantes de bachillerato: una revisión sistemática. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 18. doi:https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v9i37.987
Rodríguez, M. N., & Vázquez, M. D. (2020). Relación entre inteligencia emocional y habilidades matemáticas en estudiantes de secundaria. MENDIVE Revista de Educación, 1-11. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1815-76962020000300618&script=sci_arttext
Sánchez , P. (2019). La Brecha de Género en Matemática en Ecuador: Evidencia desde las pruebas “Ser Estudiante” y “Ser Bachiller”. SEDICI. doi:https://doi.org/10.35537/10915/120044
Somano, A. K., & León, A. M. (2020). Métodos teóricos de investigación: análisis-síntesis, inducción-deducción, abstracto-concreto e histórico-lógico. https://www.researchgate.net/publication/347987929_METODOS_TEORICOS_DE_INVESTIGACION_ANALISIS-SINTESIS_INDUCCION-DEDUCCION_ABSTRACTO_-CONCRETO_E_HISTORICO-LOGICO
Soto Quiroz, R. (2018). Principios que consideran los catedráticos al elaborar problemas matemáticos. UCV-Scientia , 1-6. doi:https://doi.org/10.18050/RevUcv-Scientia.v10n2a2
Stadler, M. M., Padrón Fernández, E., Calaza Díaz, L., Casanellas Rius, M., Conde Amboage, M., Lorenzo García, E., & Vázquez Abal, M. E. (2020). Igualdad de género en el ámbito de las matemáticas. Libro blanco de las matemáticas, 1-46. https://www.icmat.es/externos/php/otros/igualdad/files/informes/igualdad-de-genero-en-el-ambito-de-las-matematicas.pdf
Tamayo, M. B., Santander, T. A., & Solórzano, F. S. (2025). La trayectoria de las mujeres en la Física: de la invisibilidad al reconocimiento. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6773/8181
Villavicencio, A. L., Salcedo, J. F., & Delgado, M. B. (2023). La equidad de género desde el contexto de la inclusión educativa en Ecuador. CIENCIAMATRIA, 1-17. doi:DOI 10.35381/cm.v9i2.1185
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 María Emilia Molina Jama, Jordan Leodan Macias Quiroz, Maydelin Tamayo Batista

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente