Digital didactic resources for the phonematic development of second-year basic education students
Keywords:
phonetic learning, literacy learning, digital didactic resourcesAbstract
Introduction: This research was conducted at the Eloy Alfaro Public School with second-year students of Basic General Education (EGB). It addressed the challenges of insufficient phonological awareness and phonetic development, which negatively impact literacy learning. The objective was to design a system of activities using digital teaching resources to enhance phonemic development and contribute to literacy learning. Materials and methods: The methodology employed was mixed-method and descriptive in scope, utilizing theoretical, empirical, and mathematical methods. Classroom observations, document analysis, teacher interviews, and entry and exit pedagogical tests were conducted. Results: The final results showed a significant improvement in students' phonological skills after the implementation of the activity system. Students were able to quickly identify words with identical sounds, understood and solved activities involving identification and placement of sounds anywhere in the word, and improved in identifying words that begin with identical syllables. Furthermore, they were able to quickly recall and pronounce words containing a specific phoneme. Discussion: The specialists' validation of the proposal confirmed its effectiveness and relevance, highlighting the need for teacher training and access to appropriate technological resources. Conclusions: The specialists emphasized the importance of adapting activities to students' individual needs to ensure inclusive and equitable learning.
References
Alaña-Castillo, T. P. (2017). Los recursos didácticos digitales en la calidad del aprendizaje significativo en los estudiantes de Educación General Básica. Luz, 16(2), 112-122.
Buestán Orellana, T. L. (2024). Recursos tecnológicos para la enseñanza de la lectoescritura. [Trabajo de Magister].
Carreño H., E. V., Álava Á., F. B., Pinargote Q., A. V., & Vinces L., B. B. (2022). Los recursos tecnológicos como estrategias de aprendizajes en la asignatura de lengua y literatura. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 7(10), 820-843. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9438968
Contreras, A. F., Jiménez, I. & Martínez, M. (2020). Uso de la tecnología en el desarrollo de competencias de lectura y de escritura. Perspectivas, 5(2), 54-71. https://repositorio.uotavalo.edu.ec/items/39804ee3-f1d8-42ae-9cf8-7e44a22da145
Delgado, E., Briones, M., Moreira, J., Zambrano, G. & Menéndez, F. (2023). Metodología educativa basada en recursos didácticos digitales para desarrollar el aprendizaje significativo. MQRInvestigar, 7(1), 94-110. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.1.2023.94-110
Jara Avalos, N., Cayllahua Ramírez, R., & Cayllahua Ramírez, M. L. (2024). Recursos didácticos digitales en la creatividad de estudiantes de educación primaria. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(33), 650 - 659
Mazón, V., Bastidas, K., & Jimbo, F. (2022). Recursos didácticos en el aprendizaje significativo en el subnivel medio. Revista RECIMUNDO, 6(4), 235-243 DOI: 10.26820/recimundo/6
Ministerio de Educación del Ecuador MINEDUC. (2017). Currículo EGB - BGU. Lengua y Literatura [EGB Curriculum - BGU. Language and Literature]. https://n9.cl/rz4g
Mujica-Sequera, R. M. (2019). Tipos de recursos didácticos en la enseñanza. Docentes 2.0. https://blog.docentes20.com/2019/12/tipos-de-recursos-didacticos-en-la-ensenanza-docentes-2-0/
Napa, Z., (2023). Los recursos didácticos como apoyo en el proceso de enseñanza- aprendizaje de los estudiantes. MQRInvestigar, 7(3), 4078-4105. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.3.2023.4078-4105
Pérez-Serrano Flores, V., (2021). El diseño de recursos didácticos digitales: criterios teóricos para su elaboración e implementación. Diálogos sobre educación, (22). https://doi.org/10.32870/dse.v0i22.918
Ramos Sánchez, J.L. (2004). Conocimiento fonológico y desarrollo lectoescritor en la educación infantil. Educación XXI, 7, 169-183. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052022000200327
Rojas Garcés, D. & Rivas Almaguer, B. N. (2023). Acciones de orientación familiar para favorecer el desarrollo del oído fonemático en sus hijos. Revista Didáctica y Educación. 14(5) Edición especial 219-238.
Rubiano-Albornoz, E. (2008). Del aprender al enseñar a leer: ¿un abismo superado? Educere: Revista Venezolana de Educación, (43), 679-688. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3135537
Sapatanga, D. M., & Cárdenas, N. M. (2021). Estrategia didáctica para el desarrollo de la lectoescritura en la modalidad virtual. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, VI(3), 350-378. https://www.redalyc.org/pdf/706/70600708.pdf
Suárez, D. et al. (2015). Desarrollo de la lectoescritura mediante TIC y recursos educativos abiertos. Revista de Innovación educativa, 7(1), 1-7.
Ulco Simbaña, L. E., & Baldeón Egas, P. F. (2020). Las Tecnologías de la Información y Comunicación y su influencia en la lectoescritura. Revista Conrado, 16(73), 426-433.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Verónica Alexandra Padilla Chicaiza, Alba Jacqueline Cárdenas Cedeño, Roger Martínez Isaac

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente