Teaching strategies for meaningful mathematics learning at the “Capitán Moroni” School in Ecuador
Keywords:
didactics, learning, mathematical content, teaching, studentAbstract
Introduction: Teachers face the challenge of promoting meaningful learning in students. Every day, they must employ effective teaching strategies to demonstrate high-quality education. Therefore, the objective of this research is to analyze the impact of teaching strategies and their impact on meaningful mathematics learning among seventh-grade students at "Capitán Moroni" School in Quevedo Canton during the 2023-2024 school year. Materials and methods: The research combines qualitative and quantitative approaches, including a bibliographic review and field research conducted at the school. Exploratory research was used to understand the pedagogical practices of the teaching sector and their influence on meaningful learning, while descriptive research allowed us to analyze the characteristics of the teaching strategies used by teachers. Results: This research was able to determine how teaching strategies impact meaningful learning. Based on the critical issues in teaching practice obtained from the results of the current situation assessment, it was proposed to develop a teacher training plan on the application of innovative teaching strategies in mathematics teaching that will allow for improved student learning. Discussion: The use of teaching strategies to promote meaningful learning among seventh-grade students is essential, as this facilitates the personalization of learning according to each student's individual style. Through active techniques and curricular adaptations at the school, a lack of teacher training in the use of teaching strategies in the teaching-learning process was identified. Conclusions: It was evident that a training plan aimed at instructing teachers in the use of teaching strategies was needed, with the goal of improving and reinforcing their competencies.
References
Alarcón, L. E., & Vélez, C. E. (2022). Aplicación de estrategias didácticas y razonamiento lógico matemático en estudiantes del nivel básico medio. San Gregorio, 50, 59–71. http://scielo.senescyt.gob.ec/pdf/rsan/v1n50/2528-7907-rsan- 1-50-00058.pdf
Alcivar, J., & Zambrano, L. (2021). Estrategias didácticas interdisciplinarias en el aprendizaje significativo a los estudiantes de la escuela unidocente. Revista Dominio de Las Ciencias, 76, 1144–1165. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8383723.pdf
Basantes, G. C. (2019). Estrategias didácticas para mejorar la atención en el aprendizaje de los estudiantes del nivel inicial de la Unidad Educativa “Alberto Guerra". https://repositorio.uti.edu.ec/handle/123456789/1354
Cárdenas, W. (2017). Estrategias Didácticas de Aprendizaje en Matemáticas. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 12, 21.
Celi, S., Sánchez, V., Quilca, M., & Paladines, M. (2021). Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños de educación inicial.
Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 5(19), 826– 842.
Choez, C. G. A., & Gonzembach, J. D. (2022). Estrategia didáctica para el aprendizaje significativo de la asignatura de Matemática. Revista Alcance, 5(1). https://doi.org/10.47230/ra.v1i5.21
Duarte, D. P. P., & Castro, J. A. M. (2017). Estrategias didácticas que implementan los docentes en el proceso de enseñanza y aprendizaje de Matemática en el departamento de Matagalpa, segundo semestre 2016.
Estrada, A. (2018). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico. Revista Boletín Redipe, 7(7), 218–228. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/536
Fajardo, Z. I. E., Cobos, M. C., Chang, J. L. Z., & Barros, C. V. (2021). Estrategias didácticas de la matemática para el aprendizaje significativo. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 7(3), 475– 490. https://doi.org/10.35381/cm.v7i3.590
Leon, A. (2007). Educere la revista Venezolana de Educación. Educere, 11(39), 595– 604. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316- 49102007000400003&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Leudo, R. C. (2021). Estrategias didácticas en la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas y su incidencia en el rendimiento académico de los estudiantes de séptimo grado de la Institución Educativa Margento. Corporación Universitaria Minuto de Dios.
Londoño, P., & Calvache, J. (2010). Las estrategias de enseñanza: aproximación teórico-conceptual. In Estrategias de enseñanza: Investigaciones sobre didàctica en instituciones educativas de la ciudad de Pasto. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4620616
Medina, N., & Delgado, J. (2017). Las estrategias docentes y su implicación en el aprendizaje significativo del concepto de derivada en estudiantes de ingeniería. Rastros Rostros, 19(34), 31–43. https://doi.org/10.16925/ ra.v19i34.214
Menéndez, M. A., & Parrales, E. P. (2019). El juego Actividad lúdico-educativa que fomenta el aprendizaje significativo de operaciones básicas matemáticas. Dominio de las Ciencias, 5, 377–393. http://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/index
Miranda Nuñez, Y. R. (2020). Praxis educativa constructivista como generadora de Aprendizaje Significativo en el área de Matemática. Cienciamatria, 6(1), 141–163. https://doi.org/10.35381/cm.v6i1.299
Mora, L. D. M. (2019). Teorías de aprendizaje y su relación en la educación ambiental costarricense. Revista Ensayos Pedagógicos, 14(1), 187. https://doi.org/10.15359/rep.14-1.8
Navarro, E. R., Polo, E. A. S., Ortega-Parra, A. J., Silva, O. N., Cruz-Montero, J. M., & Montoya, E. O. S. (2020). Estrategias didacticas para la investigación científica: Relevancia en la formación de investigadores. Jurnal Berkala Epidemiologi, 12(1), 259–266. https://core.ac.uk/download/pdf/235085111.pdf%250
Peñarrieta, C. J. R., & Pita, Y. N. (2022). Estrategia didáctica para el aprendizaje de las Matemáticas en los estudiantes de tercero de Bachillerato. https://orcid.org/0000-0002-8040-1490YulexyNavarretePita1https://orcid.org/0000-0001-7804-9830
Reyes, G. R. B., & Faican, G. I. P. (2021). El aprendizaje significativo como estrategia didáctica para la enseñanza-aprendizaje. Polo del Conocimiento, 6(5), 75–86. https://doi.org/10.23857/pc.v6i5.2632
Ricce Salazar, C. M., & Ricce Salazar, C. R. (2021). Juegos didácticos en el aprendizaje de matemática. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(18), 391–404. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.182
Robalino, L., & Lema, A. (2019). Los recursos didácticos y su incidencia en el aprendizaje significativo. Rabit: Jurnal Teknologi dan Sistem Informasi Univrab, 1(1).
Salcedo, R. I. B., Guerra, A. M. C., Calderón, A. E. V., Claudio, M. M. F., & Braga, R. B. S. (2022). El trabajo cooperativo y el aprendizaje significativo en estudiantes peruanos en Educación Básica Especial. Revista Universidad y Sociedad, 14(6), 49–59. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3351/3291
Shimpiu, S. Y. (2022). Guía didáctica para potenciar el aprendizaje de la matemática en estudiantes de básica media de la Escuela 13 de Abril de la comunidad del Tesoro, parroquia Huambi del cantón Sucúa-provincia de Morona Santiago, año 2022. Universidad Politécnica Salesiana sede Cuenca.
Velásquez Monroy, B. R., et al. (2021). Teoría del aprendizaje conectivista, sobresaliente del siglo XXI. Revista Ciencia Multidisciplinaria CUNORI, 5(1), 141–152. https://doi.org/https://doi.org/10.36314/cunori.v5i1.159
Zúñiga, J. (2014). Las estrategias didácticas en la enseñanza de las Matemáticas y la incidencia en el desarrollo del pensamiento lógico de los estudiantes de Educación Básica Superior de la Unidad Educativa “5 de Junio” de la ciudad de Babahoyo, provincia de Los Ríos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luis Fernando Naranjo Guzmán, Leider Janner Nazareno Nazareno, Kleber Javier Aguirre Villamar, Jeens Steven Zamora Vera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente