Virtual learning environments and their influence on the teaching of social sciences in basic general education
Keywords:
virtual environments, didactics, social sciencesAbstract
Introduction: Virtual learning environments (VLEs) have transformed education, offering new tools and methodologies for teaching social studies in basic general education (EGB). Materials and methods: From an epistemological perspective, the study adopts a mixed approach, combining qualitative and quantitative methodologies in a complementary manner. The qualitative component facilitated the understanding, interpretation, and description of the experiences, perceptions, and assessments of the educational actors involved in teaching-learning processes in virtual environments, prioritizing the interpretative depth of the collected discourses and experiences. In parallel, basic quantitative procedures were incorporated, such as the recording and analysis of frequencies, percentages, and descriptive statistical data, especially in the diagnostic stages, with the purpose of supporting and enriching qualitative interpretations. Results: VLEs improve social studies learning when used with well-designed pedagogical strategies. They increase motivation and participation, especially with gamification and interactive resources. They foster digital skills and critical thinking, essential in the 21st century. They require overcoming barriers: the digital divide, teacher training, and appropriate instructional design. Discussion: Generally speaking, collaborative learning is based on group interaction as a way to foster socialized learning through cognitive, social, and teaching presence. Furthermore, the collaboration process using digital tools improves interaction among group members and sustains emotional support. Therefore, it is essential to promote fluid and harmonious interaction, based on the learning process and emotional support, as well as on the proper use of online applications that foster collaboration. Conclusions: Virtual learning environments are here to stay, and their proper implementation can revolutionize education, making the Social Sciences more engaging and relevant for students. However, their success depends on an inclusive, critical, and pedagogically grounded approach.
References
Area-Moreira, M. & Adell, J. (2022). Tecnologías digitales y didáctica de las Ciencias Sociales en primaria. Comunicar, 70, 21-32.
Aveig, C., Mayorga, A., Pacheco, S., & Hernández, K. (2020). Aprendizaje colaborativo en entornos virtuales de aprendizaje, un escenario para la construcción social del conocimiento. En L. M. Reyes, J. Aular de Durán, J. Cabero-Almenara, J., & Barroso-Osuna, J. (2023).
Los entornos virtuales de aprendizaje en la educación obligatoria: Un meta-análisis. Revista de Educación, 401, 45-68. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2023-401-555.
Camilloni, A. (2007). La didáctica en la formación del docente. Paidós. https://lacalorconsaco.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/08/camilloni-el-saber-didactico.pdf
Carruyo, M. Chirinos, S. Ortega, & D. Plata (Eds.),Haciendo ciencia, construimos futuro(pp. 894-905). Ediciones Astro Data. https://www.academia.edu/43953863/Haciendo_ciencia_construimos_futuro
Cedeño Romero, E. L., & Murillo Moreira, J. A. (2020). Entornos virtuales de aprendizaje y su rol innovador en el proceso de enseñanza.: virtual learning environments and their innovative role in the teaching process. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(1), 119-127.https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i1.2156
Chong-Baque, P. G., & Marcillo-García, C. E. (2020). Estrategias pedagógicas innovadoras en entornos virtuales de aprendizaje.Domino de las Ciencias, 6(3), 56-77.
Clarenc, C. A., Castro, S. M., Lopez de Lenz, C., Moreno, M. E., & Tosco, N. B. (2013). Analizamos 19 plataformas de e-learning.Grupo GEIPITE, Congreso Virtual Mundial de e-Learning. www. congresoelearning.com.
Compte Guerrero, M. F., & Sánchez del Campo Lafita, M. (2019). Aprendizaje colaborativo en el sistema de educación superior ecuatoriano.Revista de ciencias sociales,25(2), 131-140.
Cruz Huapaya, K. K., Huayta-Franco, Y. J., Choque Pomasunco, C., & Cruz Montero, J. M. (2022). Aprendizaje cooperativo en un contexto educativo peruano.Revista Venezolana de Gerencia, 27(Especial 8), 1346-1361. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.8.39
García-Chitiva, M. D. P. (2021). Aprendizaje colaborativo, mediado por internet, en procesos de educación superior.Revista Electrónica Educare,25(2), 1-19.https://doi.org/10.15359/ree.25-2.23
García-Chitiva, M. del P., & Suárez-Guerrero, C. (2019). Estado de la investigación sobre la colaboración en Entornos Virtuales de Aprendizaje. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 56, 169-191. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i56.09
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018).Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta(1ra. Edición). McGraw-Hill Education. http://repositoriobibliotecas.uv.cl/handle/uvscl/1385
Hernández-Sellés, N., Muñoz-Carril, P. C, & González-Sanmamed, M. (2019). Computer-supported collaborative learning: An analysis of the relationship between interaction, emotional support and online collaborative tools. Computers & Education, 138, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.04.012
Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós.
Litwin, E. (2009). El saber didáctico. Paidós. https://lacalorconsaco.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/08/camilloni-el-saber-didactico.pdf
Mayorga-Albán, A. L., Aveiga-Paini, C. E., Fierro-Saltos, W. R., & Cepeda-Astudillo, L. G. (2020). Los modelos e-learning en el desarrollo del aprendizaje colaborativo en la educación superior.Domino de las Ciencias, 6(2), 847-865.
Ñaupas Paitán, H., Mejía Mejía, E., Novoa Ramírez, E., & Villagómez Paucar, A. (2018). Metodología de la investigación cuantitativa-Cualitativa y redacción de la tesis (4ta. Edición). Ediciones de la U.
OCDE. (2022). Habilidades para el futuro.
Reyes Cabrera, W. (2022). Comparison of the Level of Collaborative Learning in a Distance Course. Education in the Knowledge Society (EKS), 23, e23677. https://doi.org/10.14201/eks.23677
Rodríguez Martín, B. (2020). Docencia colaborativa universitaria: Planificar, gestionar y evaluar con entornos virtuales de aprendizaje. Ediciones de la Universidad de Castilla La Mancha.
Rodríguez Martín, B., & Castillo Sarmiento, C. A. (2019). Entornos virtuales de aprendizaje: Posibilidades y retos en el ámbito universitario. Ediciones de la Universidad de Castilla La Mancha.
Rodríguez-Borges, C. G., Bowen-Quiroz, C. A., Pérez-Rodríguez, J. A., & Rodríguez-Gámez, M. (2020). Evaluación de las capacidades de aprendizaje colaborativo adquiridas mediante el proyecto integrador de saberes. Formación Universitaria, 13(6), 239-246. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000600239
Senescyt. (2021).Informe nacional sobre educación virtual y transformación digital en la universidad ecuatoriana. Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación. https://www.educacionsuperior.gob.ec/
UNESCO (2020). Educación en la era digital.
Urquidi Martin, A. C., Calabor Prieto, M. S., & Tamarit Aznar, C. (2019). Entornos virtuales de aprendizaje: Modelo ampliado de aceptación de la tecnología. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21(e22), 1-12.https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e22.1866
Vargas-Murillo, G. (2020). Virtualización de contenidos académicos en entornos a distancia de aprendizaje. Cuadernos Hospital de Clínicas, 61(2), 65-72.
Vargas-Murillo, G. (2021). Diseño y gestión de entornos virtuales de aprendizaje. Cuadernos Hospital de Clínicas, 62(1), 80-87.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nayade Caridad Reyes Palau, Mireya Stefani Zuñiga Delgado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente