Actions with mathematical problems containing ecological themes for the citizenship training of undergraduate students

Authors

  • José Angel Same Morales Universidad de Oriente, Cuba
  • María Fidelia Díaz Reyes Universidad de Oriente, Cuba
  • Yuselys Reytor Ruano Seminternado de Primaria Abel Santamaría Cuadrado de Santiago de Cuba, Cuba
  • Leodanys Ortega Calles Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

citizenship education, students, mathematical problems, ecological themes

Abstract

Introduction: This article addresses the citizenship education of undergraduate teachers in the Bachelor of Primary Education program. The objective was to establish pedagogical strategies for student citizenship education in mathematical problems with ecological themes. Subjects and methods: A hermeneutic approach was used, along with methods such as documentary review, analysis-synthesis, and induction-deduction. Results: Actions for student citizenship education in mathematical problems with ecological themes contribute to changes in behaviors as a necessity for the sustainable development of society, and within it, the school as the fundamental center of the community. Discussion: Teachers in undergraduate education should receive training aimed at engaging inclusive knowledge and wills for their professional performance in a school project consistent with the highest aspirations of society. Conclusions: Its implementation promotes values such as environmental responsibility, critical thinking, and civic empowerment by students.

References

Aranda Cintra, B. L., Heredia Vega, M. y Ávila Seco, Y. (2017). El proceso de formación de valores cívicos y ciudadanos en estudiantes universitarios. Edacun-Redipe.

Chacón, N. (2020). Repensando la formación ciudadana en tiempos de COVID-19. Revista Red Iberoamericana de Docentes. Red ID España. http://redesib.formacionib.org/blog

Chacón, N. (2022a). La Educación ciudadana en las carreras pedagógicas. Retos y experiencia cubana. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 12(1).

González, M. (2019). Retos de la formación ciudadana para la educación superior. Universidad y Sociedad, 11(4), 341-349.

Guanche Martínez, A. S. (2021). Algunos aportes de los pedagogos cubanos a la teoría de la enseñanza problémica. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 11(2), 1-10.

Hernández García, Y. (2018). La preparación de los docentes para el tratamiento a la educación ambiental orientada al desarrollo sostenible en el CUM de Güines. Anuario Ciencia. UNAH, 16 (1). https://revistasunah.edu.cu/cu/index.php/cu/article/view/1093

Lárez Hernández, J. H., & Jiménez L., M. A. (2019). Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) como estrategia para promover la formación Educativa Ambiental en estudiantes universitarios: una aproximación desde la Didáctica. Revista de Investigación, 43(98).

Lino Pérez, J., Velasco Romero, M. P., Martínez Castillo, A., & López Ramírez, A. (2019). Influencia de la contextualización en problemas matemáticos no comunes para la enseñanza en escuelas rurales y urbanas. Centro de Bachillerato Tecnológico Agropecuario 305, Benemerita Universidad Autónoma de Puebla.

Milián Reyes, L. (2020). Historia de la ecología. Ediciones Futuro.

Navarro Quintero, S., Valle Lima, A., García Fría, S. y Juanes Caballero, I. (2021). La investigación sobre el III Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. Apuntes. Editorial Pueblo y Educación.

Rico Montero, P. (2013). Proceso de enseñanza–aprendizaje desarrollador en la escuela primaria. Editorial Pueblo y Educación.

Sanz, R., Serrano, A., & González, A. (2020). La educación para la ciudadanía: una urgencia educativa para el siglo XXI. Educ. Soc., Campinas, 41.

Vargas, S. (2021). La formación ciudadana y el modelo de educación por competencias en la política educativa en Colombia 2004-2017. Revista Colombiana de Educación, 1(81), 61-82

Velázquez Pratts, A., González Hurtado, A., Pérez Carrazana, G., Díaz Bravo, T., & Álvarez Barreras, P. (2021). La resolución de problemas matemáticos, proceso de enseñanza aprendizaje en la Universidad de las Ciencias Informáticas. Ediciones Futuro.

Venet Muñoz, R. (2019). La formación ciudadana en el contexto universitario. Una mirada axiológica- cultural desde la educación para la paz y la no violencia. Revista Conrado, 15(70), 435-443.

Published

2025-07-15

How to Cite

Same Morales, J. A., Díaz Reyes, M. F., Reytor Ruano, Y., & Ortega Calles, L. (2025). Actions with mathematical problems containing ecological themes for the citizenship training of undergraduate students. Maestro Y Sociedad, 22(2), 1600–1607. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6999

Issue

Section

Artículos