Social impact and life history model of Dr. Silvia Carlota Jústiz Hernández
Keywords:
axiology, medical training, humanismAbstract
Introduction: Value is considered a category containing the axiological dimension in the training of health professionals through the professional life history of a personality of Medical Sciences in Cuba, which proposes a challenge in strengthening axiological training as a guiding principle in the academic process in postgraduate studies. Materials and methods: Life history, interview, survey, analysis-synthesis, and historical/logical methods are used. Results: Values are present in a health paradigm in Cuba, which has gone through all stages of the specialized training process in our country since the pre-revolutionary stage where the referent in the city of Havana was born, female, black race and from a humble family who, due to her dedication, managed to graduate as a health professional with the revolutionary triumph, developing an excellent professional performance in care, teaching, research, and management until her last days of life. Discussion: By creating their own cultural heritage and providing their entire professional experience in an exemplary manner, this constitutes the integrative analysis unit of the training process for health professionals, given that it explicitly brings together significant values that enshrine it from a scientific and humanistic perspective in Cuban medical training. Conclusions: The social impact of the lifestyle model defined its scientific and humanistic consecration, hence its validity as a social value in the professional training process.
References
Borges Bienes, D. I., Acosta Cabezas, M., Hernández Alegría, A. (2021). El valor patriotismo y su impacto en la obra martiana. Maestro y Sociedad, 18(2), 688-706. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5367
Camps, V. (2015). Los valores éticos de la profesión sanitaria. Educación Médica. EDUMECENTRO; 16(1), 3-8. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181315000029?via%3Dihub
Castro Ruz, F. (2000). Discurso pronunciado por el Presidente del Consejo de estado de la República de Cuba, Fidel Castro Ruz, en la tribuna abierta de la juventud, los estudiantes y los trabajadores por el día internacional de los trabajadores, en la Plaza de la Revolución. http://www.cuba.cu/gobierno/discursos/2000/esp/f010500e.html
Columbié Reyes, J. L., Columbié Ortiz, F. J., Broock Romero, Y. (2016). El valor responsabilidad como unidad de análisis del proceso formativo integral en estudiantes de ciencias médicas. MEDISAN, 20(2), 253-258. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192016000200016&lng=es
Durán Chinchilla, C. M. (2022). Ética profesional, una responsabilidad humanística. bol.redipe; 11(6), 188-95. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1846
Elío-Calvo, D. (2021). Axiología médica. Cuad. Hosp. Clín., 62(2), 104-112. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762021000200015&lng=es
Escalona Veloz, R. (2009). Criterios de calidad en el concepto de Revolución definido por Fidel. MEDISAN, 13(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192009000100019&lng
Hernández Martín, J. C. y Reinoso Castillo, I. (2022). La formación del patriotismo a través de la obra martiana en los estudiantes universitarios. Mendive, 20(2), 583-601. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2882
Lastres Rodríguez, E. y Izaguirre Remón, R. C. (2024). Evolución histórica del proceso de formación humanista en la universidad de Granma. Mendive. Revista de Educación, 22(1): e3269. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3269
León Alfonso, J., Giance Paz, L. y Pérez Hermida, N. (2021). La educación en valores de los futuros profesionales de la salud. Mediciego; 27(1):e2774. https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/2774
Macías Reyes, R. (2020). Historia de vida. Reflexiones teóricas y metodológicas desde la práctica en la maestría en desarrollo cultural comunitario. Didáctica Y Educación, 11(3), 185-205. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/999
Martínez Rehpani, C. G., Valdés Rodríguez, M. C. (2020). Evolución de valores formativos y realidad social docente: acciones para incorporar la educación ambiental a Arquitectura. Rev. Cubana Edu. Superior, 39(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000100001&lng=es&tlng=es
Mendoza Barroso, E., Nordelo Martínez, O., Cachimaille Duvergel, H. (2017). Trabajo didáctico para la formación de una cultura sanitaria en estudiantes de ciencias médicas. MEDISAN, 21(8), 1056-1063. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192017000800013&lng=es.
Pérez Bada, E., Pedraza-Rodríguez, E. M., González Velázquez, V. E. (2019). Un llamado a la responsabilidad con la historia clínica en manos de los estudiantes. Rev cubana med; 58(2): e303. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75232019000200001&lng=es
Pérez P., R. M., et al. (2017). Fidel Castro y la medicina revolucionaria cubana. Universidad Médica Pinareña, 13(1), 33-43. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=81047
Rams de la Cruz, R. A., Aranda Cintra, B. L., Infante-Villafañe, M. (2021). La formación del valor moral patriotismo en la escuela primaria. Maestro y Sociedad, 18(1), 78-90. https://maestroysociedad.uo.edu.cu
Rodríguez Abrahantes, T. N., Trujillo Rodríguez, Y., del Castillo Salazar, D., Martínez Espino, M. (2014). El enfoque axiológico o valorativo de las ciencias médicas. Rev EDUMECENTRO, 6(3), 193-206. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000300014&lng=es
Salas Hartemant, R., Hernández Heredia, R. y Favier Pereira, E. (2020). Epistemología en torno al proceso de formación humanista. EduSol, 20(70), 165-179. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000100165&lng=es&tlng=es
Sancho Gil, J. M. y Hernández-Hernández, F. (2020). La investigación sobre historias de vida: de la identidad humanista a la subjetividad nómada. MÁRGENES, 1(3), 34-45. https://revistas.uma.es/index.php/mgn/article/view/9609
Vidal Ledo, M. y Salas Perea, R. S. (2017). Fidel Castro y la docencia médica cubana. Educ Med Super, 31(1), 277-286. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000100024&lng=es
Weber Sánchez, A. y Silva, J. E. (2018). Análisis de valores éticos entre estudiantes de Medicina en la Universidad Anáhuac, México. Investigación en educación médica, 7(27), 25-34. https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2018.27.1726
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pedro Ramón Hernández Justiz, Ventura Puente Sani, Lázaro I. Romero García, Aixa Maria Hernández Sanchez, Pedro Oropesa Roblejo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente