Colors and lighting in the learning spaces of Initial II

Authors

  • Mirian Mercedes Patiño Campoverde nstituto Superior Tecnológico Tsa’chila, Ecuador
  • Flor Maria Patiño Campoverde Colegio Dr. Clotario Paz Paladines, Ecuador
  • María Nicolasa Tito Tamba Escuela de Educación Básica "31 de octubre, Ecuador
  • Mariela Isaura Romero Gualacata Unidad Educativa San Roque, Ecuador

Keywords:

Learning, lighting, environment, well-bein

Abstract

Colors and lighting influence physically and emotionally the development of activities in a classroom, therefore; The correct use of these aspects is a key factor that provides an intelligent environment for good school performance. The objective was to identify how the combination of colors and lighting create a stimulating and favorable environment for the learning of children in initial 2. The methodology used was bibliographic with a qualitative approach, as instruments an interview was applied to the educators, a observation of the children, and the classroom, in addition to a consultation with experts on the subject, resulting in a monotonous and visually exhausting space, which could influence the concentration and mood of the infants, the lack of natural light can generate a more dynamic environment, decreasing energy and emotional well-being; in addition, the use of a single color could limit cognitive stimulation and creativity, disturbing learning and interaction. The research concludes that both colors and lighting are a key element in learning, since colors activate the mood, concentration and motivation of students, while appropriate lighting will improve clarity, transparency and reduce exhaustion sensory, in general, a well-prepared environment that integrates stimulating colors and adequate lighting will achieve significant learning, creating a welcoming and conducive place for the development of activities for preschool 2nd grade infants.

References

Araceli, M. F. (2019). Los colores en el desarrollo del proceso de aprendizaje de los niños de inicial. Repositorio de la Universidad Nacional de Tumbes. http://repositorio.untumbes.edu.pe/handle/20.500.12874/1420

Castellar, L. (2018). Los colores y sus beneficios. Archipalettes. https://www.archipalettes.com/los-colores-y-sus-beneficios

Cetys Educación Continua. (2021). La psicología o la teoría del color. https://www.cetys.mx/educon/la-psicologia-o-la-teoria-del-color/#:~:text=Los%20colores%20c%C3%A1lidos%20son%20en%C3%A9rgicos,utilizados%20en%20%C3%A1reas%20de%20trabajo

Ministerio de Educación de Ecuador. (2014). Currículo de educación inicial: Organización de ambientes de aprendizaje. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/curriculo-de-educacion-inicial.pdf

Chang, X., et al. (2019). La influencia de la iluminación y los colores en la regulación emocional de los niños (Informe de investigación). Universidad de California, Berkeley.

Duarte, J. (2021). Ambientes de aprendizaje. Estudios pedagógicos, 44(1), 97-112. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052003000100007#romero97

El Diario Femenina. (2015, enero 29). Importancia del color en los espacios infantiles. El Diario Femenina. https://www.pub.eldiario.net/noticias/2015/2015_01/nt150129/femenina.php?n=6&-importancia-del-color-en-los-espacios-infantiles

Elena, S. M. (2021). La iluminación en las aulas como estrategia para un buen aprendizaje. [Tesis de licenciatura. Universitat Politècnica de Catalunya]. https://upcommons.upc.edu/handle/2117/354036

Esteban, E. (2021). Cómo influyen los colores en la conducta y emociones de los niños. Guiainfantil. https://www.guiainfantil.com/blog/educacion/conducta/como-influyen-los-colores-en-la-conducta-y-emociones-de-los-ninos/

Fernández, J. R. (2019, octubre). ¿Cómo benefician los espacios de aprendizaje? Uniscopio. Recuperado de https://uniscopio.com/blog/ambientes-aprendizaje/

Glendy, L. G. (2015). Influencia del color en la sensación de los niños de la Escuela Estatal de Menores N° 30238. [Tesis de licenciatura. Universidad Nacional del Centro del Perú]. https://repositorio.uncp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12894/132/TARQ_01.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Jiménez, B. (2000). Investigación cualitativa y psicología social crítica: Contra la lógica binaria y la ilusión de la pureza. Revista Universidad de Guadalajara, 19(1), 25-38.

Kullmann, S., Ponto, J., & Kullmann, D. M. (2020). The impact of natural light on student learning. Journal of Educational Research, 113(4), 439-448. https://doi.org/10.1080/00220671.2019.1689925

LAMP. (2022). La importancia de una buena iluminación en espacios educativos. Canales Sectoriales Interempresas. https://www.interempresas.net/Iluminacion/Articulos/396522-La-importancia-de-una-buena-iluminacion-en-espacios-educativos.html

López, P. (2017). Historia y psicología del color. https://lopezilustrador.es/historia-y-psicologia-del-color/

Ministerio de Educación del Ecuador. (2014). Guía metodológica para la implementación del currículo de educación inicial. Ecuador.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2023). Líneas para la organización de los ambientes de aprendizaje en educación inicial. Ecuador.

Rosa, A. G., Blanca, M. R., & Margarita, L. G. (2019). La educación emocional y su incidencia en el aprendizaje de la convivencia en inicial 2. Revista Ciencia UNEMI, 12(31), 102-115. https://www.redalyc.org/journal/5826/582661248011/582661248011.pdf

Reistock. (2019, septiembre 23). Ventajas y desventajas de la iluminación con luz natural. https://blog.reistock.com/2019/09/23/ventajas-y-desventajas-de-la-iluminacion-con-luz-natural/#:~:text=La%20luz%20artificial%20disminuye%20los,Deslumbramiento

Tridia Soluciones Tecnológicas. (2017). La influencia de la luz natural en el rendimiento académico y bienestar emocional de los estudiantes (Informe). Tridia Soluciones Tecnológicas.

Vite, H. R. (2012). Ambientes de aprendizaje. [Tesis de licenciatura. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo].

Published

2025-05-08

How to Cite

Patiño Campoverde, M. M., Patiño Campoverde, F. M., Tito Tamba, M. N., & Romero Gualacata, M. I. (2025). Colors and lighting in the learning spaces of Initial II. Maestro Y Sociedad, 22(1), 650–664. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6834

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)