Virtual Methodological Strategies for Learning Sequences in Second-Year High School Students at Unidad Educative Eduardo Granja Garcés

Authors

  • Rudy Melixa Andrade Castro Unidad Educativa Eduardo Granja Garcés, Ecuador
  • Sylvia Maribel Chalá Pérez Unidad Educativa Fiscomisional Salesiana Don Bosco de la Tola, Ecuador
  • María Beltrán Mesa Universidad de Oriente, Cuba
  • Enio Jesús Mérida Córdova Universidad Bolivariana del Ecuador Ecuador

Keywords:

Mathematical sequences, virtual methodological strategies, learning

Abstract

Introduction: This article proposes the implementation of virtual methodological strategies to contribute to the learning of mathematical sequences in second-year high school students based on the scientific problem: How to contribute to the learning of sequences in second-year high school students at the Eduardo Granja Garcés Educational Unit? With the rise of online education, it is crucial to adapt teaching techniques to maximize student understanding and interest. Materials and methods: The methodology used in this research combines documentary review, initial diagnosis, student survey, teacher interviews, and class observation to understand their current development. Results: In addition to the validation of the proposal through the criteria of specialists in the subject. The results of the implementation of these methodological strategies show an increase in students' motivation and academic performance. Discussion: The use of educational technologies not only improves the understanding of sequences, but also develops essential digital skills for the future. Conclusions: Virtual methodological strategies are essential for the effective learning of sequences in the current context. The article invites educators to integrate these tools into their teaching practices to offer more accessible and engaging education.

References

Arias, J. (2019). Importancia del marco teórico en la investigación educativa. Revista de Educación Avanzada, 12(1), 45-60. https://revistaeducacionavanzada.com/

Ausubel, D. P. (1968). Psicología educativa: Una visión cognitiva. Holt, Rinehart & Winston. Barceló, A. M., Diéguez, A. R., & del Toro Borrego, M. (2007). Entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. La Habana: Universitaria. http://www.universitaria.cu/

Barrows, H. S. (1996). PProbem-Based Learning in Medicine and Beyond: A Brief Overview. In L. Wilkerso n & W.H. Gijselaers (Eds.), Bringing Problem-Based Learning to Higher Education: Theory and Practice (pp. 3-12).

Bravo, M. C., & Graell, M. (2019). Integración de las TIC en la educación: Retos y oportunidades.

Revista de Tecnología Educativa, 17(2), 45-60. https://revistatecnologiaeducativa.com/

Briceño, O. A., & Buendía, G. (2016). Una secuencia para la introducción de la función cuadrática a través de la resignificación de aspectos variacionales. *Tecné, Episteme y Didaxis: TED*, 39, 45- 60.

Brown, J. S., Collins, A. & Duguid P. (1989). Situated Cognition and the Culture of Learning.

Educational Research, 18(1), 32-42. https://doi.org/10.3102/0013189X018001032.

Brruner, J. (1996). The Culture of Education. Harvard University Press.

Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2016). E-learning y la ciencia de la instrucción: Directrices probadas para consumidores y diseñadores de aprendizaje multimedia. Wiley.

Constitución de la República del Ecuador. (2008). Registro Oficial 449 de 20 de octubre de 2008. Cordero, J., & Suárez, M. (2005). Resignificación de la parábola mediante gráficas. Revista de Educación Matemática, 12(1), 23-35.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). El "qué" y el "por qué" de las metas: Necesidades humanas y la autodeterminación del comportamiento. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01

Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011). De los elementos del diseño de juegos a la gamificación: Definiendo "gamificación". Actas de la 15ª Conferencia Internacional MindTrek: Visualizando Futuros Medios, 9-15. https://doi.org/10.1145/2181037.2181040

Duffy, T. M., & Jonassen, D. H. (1992). Constructivism and the Technology of Instruction: A Conversation. Lawrence Erlbaum Associates.

Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Cambio tecnológico en los docentes: Cómo se

intersectan el conocimiento, la confianza, las creencias y la cultura. Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255-284. https://doi.org/10.1080/15391523.2010.10782551 .

Fernández, M., & López, P. (2021). El impacto de la pandemia de COVID-19 en la educación virtual: Retos y oportunidades. Educación y Tecnología, 8(2), 15-29.

García, L. (1998). La integración de la tecnología en la enseñanza de las matemáticas: Un análisis histórico. Educación Matemática, 5(3), 125-140.

González, C., et al. (2020). Gamificación en el aula: ludificando espacios de enseñanza aprendizaje presenciales y espacios virtuales. Researchgate. https://cutt.ly/JICfY4G.

González, M. (2020). Gamificación y aprendizaje de sucesiones numéricas. *Revista de Innovación Educativa*, 10(3), 15-30.

Guerrero, A., Martínez, M., & Pérez, J. (2009). Aprendizaje colaborativo en entornos virtuales. Revista de Educación a Distancia, 20 (2), 1-15.

Guzdial, M., & Turns, J. (2000). Effective Strategies for Teaching Computer Science. En Proceedings of the 31st SIGCSE Techn8ical Symposium on Computer Science Education.

Hamilton, E. R., Rosenberg, J. M., & Akcaoglu, M. (2016). El modelo SAMR: Una revisión crítica y sugerencias para su uso. TechTrends, 60(5), 433-441.

Hattie, J., & Timperley, H. (2007). El poder de la retroalimentación. Review of Educational Research, 77(1), 81-112.

Hidalgo, A. et al. (2021). Estrategias metodológicas en entornos virtuales. Revista de Educación a Distancia, 22(1), 1-15.

Johnson, D.W., & Johnson, R.T. (2019). Cooperación y el uso de tecnología en educación: Un meta- análisis. Educational Technology Research and Development, 67(1), 1-12.

Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., & Freeman, A. (2016). Informe Horizon NMC: Edición de Educación Superior 2016. The New Media Consortium.

Jonasseen, D.H. (1999). Constructivist Learning Environments: Case Studies in Instructional Design. Educational Technology Publications.

Jopasen, D. H. (1991). Objetivismo versus constructivismo: ¿Necesitamos un nuevo paradigma filosófico? Educational Technology Research and Development, 39(3), 5-14.

Khan, M.A., Shamsuddin, S., & Khan, M. A. (2020). La efectividad del uso de GeoGebra en la enseñanza de sucesiones matemáticas en una variable: Un meta-análisis. International Journal of

Instruction,13(2),431-446.

López, A., & Martínez, S. (2021). Entornos virtuales de aprendizaje en la enseñanza de sucesiones numéricas. *Revista de Tecnología Educativa*, 14(2), 75-90.

Martínez, P., & Gómez, R. (2021). El trabajo en equipo y el aprendizaje colaborativo en la enseñanza de las matemáticas: Herramientas virtuales y desarrollo de habilidades sociales. Editorial Educativa.

Mora, J. (2003). El uso de simulaciones en la enseñanza de las matemáticas. Revista de Matemáticas y Educación, 15(1), 45-60.

Pérez, R. (2020). Aprendizaje colaborativo en la enseñanza de sucesiones numéricas. Journal of Mathematics Education, 12(4), 55-70.

Piaget, J. (1970). The Science of Education and the Psychology of the Child, Orion Press.

Riquelme, M. (2018). Aprendizaje basado en problemas en la enseñanza de las matemáticas. Educación Matemática, 30(3), 123-140.

Rojas, A., & Rivas, M. (2023). Las estrategias metodológicas virtuales en la enseñanza de las matemáticas: Plataformas educativas y simulaciones interactivas. Editorial Académica.

Sánchez, J. A., & Fernández, M. (2015). Modelación matemática en el aprendizaje de sucesiones numéricas. Educación Matemática, 27(1), 23-38.

Smith, J. (1975). La enseñanza de las sucesiones matemáticas y el impacto de las calculadoras electrónicas. Editorial Matemática.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.

Published

2025-04-20

How to Cite

Andrade Castro, R. M., Chalá Pérez, S. M., Beltrán Mesa, M., & Mérida Córdova , E. J. (2025). Virtual Methodological Strategies for Learning Sequences in Second-Year High School Students at Unidad Educative Eduardo Granja Garcés. Maestro Y Sociedad, 22(1), 473–485. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6810

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)