Beyond words, promoting critical and reflective thinking in pre-university education

Authors

  • Milagros de los Angeles Miralles Pantoja DME Palma Soriano, Santiago de Cuba, Cuba
  • Tahimi Sardiñas Arrieta CUM Contramaestre, Universidad de Oriente, Cuba
  • Yanet Guevara de la Fe Universidad de Oriente, Cuba
  • Yamisleidis Rojas Sánchez IPVCE “Antonio Maceo Grajales” de Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

reading comprehension, critical thinking, literary texts

Abstract

Introduction: Comprehension is a vital process in the acquisition of knowledge. Although much research has been done on this topic, difficulties still persist. For these reasons, this research work is developed in order to solve the shortcomings that students have in understanding literary texts in pre-university education. Its objective is to develop didactic mediations that contribute to an effective orientation for the understanding of texts and the development of critical-reflective thinking in students. Materials and methods: For the research, theoretical and empirical methods and ethnographic techniques were used: which allowed a correct diagnosis of the current state of the problem for its solution. Results: The literary discussion used as a didactic mediation enables the understanding of literary texts and guarantees the development of critical-reflective thinking. This work pays tribute to the projects: Adolescents, reading and digital platforms; Programs and Marxist Theory and ideological processes in contemporary Cuban society. Discussion: Reading is essential for the development of people, it is not the only thing that influences the learning of students, there are other variables that influence indirectly: for example; the news that they hear in the various media, the conversations they have with their friends, the diary when they spend time with their family, are also part of the development of their critical thinking. Conclusions: Teachers must assume an active, dynamic methodology such as teamwork to create critical and reflective awareness. In addition, reading must be understood not only as an exclusive task of the school but in it the entire educational community must be involved: students, teachers, family, society and state.

References

Cangalaya, l. M. (2020). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación. Desde el Sur, 12(1), 141-153. https://doig.org/10.21142/DES-1201-2020-0009

Castañeda-Contreras, R. (2022) Comprensión lectora como elemento clave para el desarrollo del pensamiento crítico. Revista Maestro y Sociedad. https://maestroysociedad.uo.edu.cu.

Cisneros Garbey, S et al. (2021). Concepciones y buenas prácticas en didácticas particulares. Editorial Universo Sur.

Deroncelé , A., Nagamine, M., y Medina, D. (2020). Desarrollo del pensamiento crítico. Maestro y Sociedad, 17(3), 532-546. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5220

Díaz Larenas, C. H., Ossa Cornejo, C. J. (2019). El concepto de pensamiento crítico según estudiantes chilenos de Pedagogía. https://scielo.senescyt.gob.ec

Espinosa, E. y Aguirre, A. (2020) La mediación didáctica (1.a ed.). Editorial Universidad del Valle.

Ezpinoza, E. E., Tinoco, W. E., y Sánchez, X. (2017). Características del docente del siglo XXI. Olimpia, 14(43), 39-53. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6210816.pdf

Figueroa Corrales, E. & Castro Cisnero, R. . (2019). Acciones de entrenamiento de orientación didáctica para la lecto-comprensión de textos con la tecnología educativa. Sociedad & Tecnología, 2(1), 2–8. https://doi.org/10.51247/st.v2i1.5

Molina, I. Á. (2020). Comprensión lectora y rendimiento escolar. https://revistaredipe.org/index.php/1/article/view/900

Nagamine Miyashiro, M. M. (2022). Comprensión lectora como elemento clave para el desarrollo del pensamiento crítico. https://maestroysociedad.uo.edu.cu

Pérez Amaya, L. M. (2023). La atención y la comprensión en el aula virtual con estudiantes de educación básica. www.mendive.ufrc.edu.cu junio

González Gómez, L. A. (2019). La comprensión lectora y su importancia para estudiantes de la Universidad del mundo Maya. www.redalyc.org

Salazar Cabrijas, R. E. (2019). La comprensión y producción textual en estudiantes del primer ciclo. www.redalyc.org

Vásquez Taipe, S. R. (2022). Pensamiento crítico y comprensión lectora. Análisis de su relación. https://maestroysociedad.uo.edu.cu.

Valdes, J. L. (2022). Comprensión lectora y rendimiento académico. TecnoHumanismo revista científica. https://tecnohumanismo.online abril 2022

Vicente, N. N. (2018). Relación del pensamiento crítico y comprensión lectora en estudiantes del cuarto grado del nivel secundaria de la Institución Educativa Felipe Santiago Estenos Chaclayo. https://www.lareferencia.info/vufind/Record/PE-9627030def97e76f7b5a7bd82de64ad2.

Published

2024-12-27

How to Cite

Miralles Pantoja, M. de los A., Sardiñas Arrieta, T., Guevara de la Fe, Y., & Rojas Sánchez, Y. (2024). Beyond words, promoting critical and reflective thinking in pre-university education. Maestro Y Sociedad, 21(4), 2375–2383. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6672

Issue

Section

Artículos