Convergence in the higher education system: an impact assessment of the 2030 Sustainable Development Goals
Keywords:
convergence, higher education, quality, sustainable, developmentAbstract
Introduction: This article analyzed convergence in the higher education system in light of the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs) 2030. SDG 4, "Quality Education", focuses on ensuring inclusive and equitable quality education and promoting lifelong learning opportunities for all. Higher education institutions (HEIs) play a crucial role in achieving this goal, not only through teaching, but also through research and extension. Objective: The integration of the SDGs 2030 in higher education institutions was assessed, highlighting best practices and challenges, to foster greater collaboration and coordinated effort at the level. Materials and Methods: Through a thorough literature review and analysis of case studies, it assesses how HEIs are integrating the SDGs into their curricula, research, and institutional policies. It highlights best practices and identifies persistent challenges in implementing these goals. Conclusions: The results indicated that, although there is significant progress in some areas, disparities persist in the integration of the SDGs, suggesting the need for greater collaboration.
References
Alpízar Santana, M., y Villavicencio, M. (2023). La educación superior del futuro, relevancia de la internacionalización. Revista Cubana de Educación Superior, 42(3), 1-22. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142023000300025&script=sci_arttext&tlng=en
Análisis común de país ONU Ecuador. (11 de 2023). https://ecuador.un.org/sites/default/files/2024-04/CCA%20Ecuador%202024.pdf
Calderón Paniagua, D., Quispe Vilca, G., y Chambilla Quispe, J. (2023). Hacia la optimización de la calidad educativa en el marco de los Objetivos de Desarrollo Sostenible de la Agenda 2030. Desafíos de la educación superior al 2030 , 1, 60-78. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.37885/1
Cantón Mayo, I., García Martín, S., Cañón Rodríguez, R., y Grande de Prado, M. (2021). Calidad y Liderazgo Sostenible. International Journal of Educational Leadership and Management, 9(1), 76-91. https://doi.org/10.17583/ijelm.2021.5361
Comisión Económica para América Latina y el Caribe, (. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible Una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content
Conferencia Mundial de Educación Superior UNESCO. (2023). Conferencia Mundial de Educación Superior de la UNESCO. https://www.unesco.org/es/higher-education/2022-world-conference
División de Estadística de las Naciones Unidas. (2024). Informe ampliado sobre el Objetivo 4 de los ODS. https://unstats.un.org/sdgs/report/2024/extended-report/
Ganga Contreras, F. (2021). Gobernanza de la educación superior: hallazgos y aportes desde Latinoamérica. Hallazgos, 18(35), 11-28. https://www.redalyc.org/journal/4138/413868674001/413868674001.pdf
García Arce, J., Pérez Ramírez, C., y Gutiérrez Barba, B. (2021). Objetivos de Desarrollo Sustentable y funciones sustantivas en las Instituciones de Educación Superior. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 21(3), 1-34. https://doi.org/10.15517/aie.v21i3.48160
Gonzálvez Vallés, J., Almudena, A., y Parra López, E. (2020). Gobernanza y comunicación en la universidad. Estudio a partir del COVID-19. Revista Venezolana de Gerencia (RVG), 25(91), 1247-1261. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8890325
(2024). Guía Educación 2030. https://www.buenosaires.iiep.unesco.org/sites/default/files/archivos/ODS4_0.pdf
Instituto Internacional de la UNESCO. (2020). Una mirada al estado de la Educación Superior con relación a los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Revista Educación Superior y Sociedad, 32(2), 14-35. https://doi.org/https://doi.org/10.54674/ess.v32i2.296
Instituto Internacional de la Unesco para la , E. (2020). Una mirada al estado de las Instituciones de Educación Superior con relación a los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Revista Educación Superior y Sociedad, 32(2), 14-35. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/296
Lacruhy Enríquez, C. (2024). Agenda 2030 en el contexto de la educación superior y su incidencia en la contribución de la creación de valor compartido. Revista Iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 14(28). https://doi.org/https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1853
Leyva Vázquez, M., Jesús Estupiñán, R., Coles Gaglay, W., y Bajaña Bustamante, L. (2021). Investigación científica. Pertinencia en la educación superior del siglo XXI. Revista Conrado, 17(82), 130-135. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n82/1990-8644-rc-17-82-130.pdf
Orozco Inca, E., Jaya Escoba, A., Ramos Azcuy, F., y Guerra Bretaña, R. (2020). Retos a la gestión de la calidad en las instituciones de educación superior en Ecuador. Educación Médica Superior, 34(2), 1-14. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v34n2/1561-2902-ems-34-02-e2268.pdf
Paredes-Chacín, A., Inciarte González, A., y Walles Peñaloza, D. (2020). Educación superior e investigación en Latinoamérica: Transición al uso de tecnologías digitales por Covid-19. Revista de Ciencias Sociales, 26(3), 98-117. file:///C:/Users/COMPUTEACH/Downloads/Dialnet-EducacionSuperiorEInvestigacionEnLatinoamerica-7565470.pdf
Plataforma KnowSDGs de la Comisión Europea. (2024). https://knowsdgs.jrc.ec.europa.eu/interlinkages/targets
Portocarrero Sierra, L., Morató Farreras, J., Rincón Quintero, Y., y Vanegas López, J. (2021). Gobernanza y Sostenibilidad: dos conceptos para el impulso de la gestión pública eficiente. Revista de estudios políticos y estratégicos, 9(1), 76-107. https://repositorio.utem.cl/bitstream/handle/30081993/1477/revista-estudios-politicos-y-estrategicos-epe-vol9-n1-2021-Portocarrero-Morato-Rincon-Venegas.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2024). Portal de datos de los ODS de UN Stats. https://sdgdiagnostics.data.undp.org/ECU/sdg-trends
Ramírez-Duran, J.-A., Niebles-Núñez, W., y García-Tirado, J.-T. (2023). Aplicaciones bibliométricas del estudio del capital intelectual dentro de las instituciones de educación superior desde un enfoque sostenible. Revista Saber, Ciencia y Libertad, 18(1), 280-296. https://doi.org/https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2023v18n1.10020
Ramos Torres, D. (2021). Contribución de la educación superior a los Objetivos de Desarrollo Sostenible desde la docencia. Revista Española de Educación Comparada(37), 89-110. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5944/reec.37.2021.27763
Ramos Torres, D. I. (2021). Contribución de la educación superior a los Objetivos de Desarrollo Sostenible desde la docencia. Revista Española de Educación Comparada(37), 89-110. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5944/reec.37.2021.27763
Reyes Hernández, C., Charles, S., y Martínez Recio, J. (2020). Los objetivos de desarrollo sostenible, un reto para la escuela y el liderazgo escolar. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(3), 9-26. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i3.15361
Robles Barrantes, A., y Arguedas Zúñiga, R. (2020). Liderazgo pedagógico crítico: la docencia y la intelectualidad orgánica. Revista Innovaciones Educativas, 22(33). https://doi.org/https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.3051
Sustainable Development Solutions Network (SDSN), y Australian Campuses Towards Sustainability (ACTS). (s.f.). Como empezar con los ODS en las Universidades. Ree Española para el Desarrollo Sostenible (REDS / SDSN-Spain). https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/recursos/pag-web/empezar-ods-universidades.html
UNESCO. (2022). Calidad y relevancia de los programas en educación superior.
UNESCO. (2024). Informe sobre los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2024. Informe sobre los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2024: https://unstats.un.org/sdgs/report/2024/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2024.pdf
UNESCO IESALC. (2023). La contribucion de las instituciones de educacion superior a los ODS. https://www.iesalc.unesco.org/la-contribucion-de-las-instituciones-de-educacion-superior-a-los-ods/
UNESCO IESALC. (2024). Herramienta de Autoevaluación de la Sostenibilidad para las Instituciones de Educación Superior. (SET4HEI): https://set4hei.org/es/certificacion/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Héctor Andrés Zambrano Noboa, Inelda Mercedes Pinargote Delgado, José Luis Bernardo Vélez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.