Teachers' Experiences with the Socialization-Teaching Process during the COVID-19 Pandemic

Authors

  • Perla María Trejo Ortíz Universidad Autónoma de Zacatecas, México
  • Daniel Andrés Cristales Sánchez Universidad Autónoma de Zacatecas, México
  • Martha Lilia Bernal Becerril Universidad Autónoma de Zacatecas, México
  • Luis Alberto Regalado Ruíz Universidad Autónoma de Zacatecas, México

Keywords:

COVID-19, socialization, teaching, nursing

Abstract

Introduction: The COVID-19 pandemic triggered abrupt changes in education, disrupting important aspects to ensure meaningful learning, such as socialization, especially in careers that require continuous interaction with teachers, peers, and patients, as is the case with nursing. Therefore, this research aimed to describe teachers' experiences with the socialization-teaching process during the COVID-19 pandemic.Objective: To demonstrate that the educational process involves the social interaction of teachers and students to contribute to the socialization process during learning in a pandemic. Materials and Methods: A qualitative phenomenological study was conducted with six undergraduate nursing teachers. Discussion and Results: The data collected and the processing of the results point to a disruptive socialization and unfavorable conditions for socialization-teaching. This implies the need to generate strategies to recover this teacher-student and student-student socialization process, in order to guarantee quality teaching. Conclusions: Participation in the teaching-learning process as a nurse during the health emergency contributed to the formation of unprecedented socialization mechanisms that disrupted the usual ways of acting as teachers and, obviously, of socializing those teachings with students, especially because there was not enough preparation for handling technologies, there was no continuous access to the internet, and the environmental conditions were not the most optimal to guarantee the continuity of learning and adequate socialization with students.

References

Asociación Médica Mundial (21 de marzo de 2017). Declaración de Helsinki de la Asociación Médica Mundial-Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/

Chanto-Espinoza, C.L. y Mora-Peralta, M.B.A. (2021). De la presencialidad a la virtualidad ante la pandemia de la Covid-19: impacto en docentes universitarios. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 15(2), 1-16. http://www.scielo.org.pe/pdf/ridu/v15n2/2223-2516-ridu-15-02-e1342.pdf

Cedeño-Tapia, S., Villalobos-Guiza, M.N., Rodríguez-López, J.I. y Frontal-Vargas, P.A. (2021). La educación de enfermería en Latinoamérica y los entornos virtuales de aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista Cuidarte, 10(20), 19-30. http://dx.doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2021.10.20.79919

Contreras-Vizcaino, J.J. y Zamora-Echegollen, M. A. (2022). Afectos y efectos de la pandemia en la educación superior en México. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 22(1). https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.1.73

Corona-Barrera, D. y González-Martínez, J.R. (2021). Interacciones en el ecosistema educativo ante la pandemia del COVID-19: caso de la Facultad de Ciencias de la Educación de la UATx. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 12(22), 279-290. https://doi.org/10.32870/dse.v0i22.903

De los Heros-Rondenil, M.G., Murillo-López, S. y Solana-Villanueva, N. (2020). Satisfacción laboral en tiempos de pandemia: el caso de docentes universitarios del área de la salud. Revista de Economía del Caribe, (26), 1-21. https://doi.org/10.14482/ecoca.26.158.7

Durán-de Camperos, E. (2023). Formación humanística para el desarrollo de competencias del ser y del convivir en enfermería. Revista Santiago, 161, 24-32. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5739/5140

Geraldo-Ospina, G.A., Gómez-Gómez, M.M. y Geraldo-Ospina, C.F. (2021). Covid-19 y uso de redes sociales virtuales en educación médica. Educación Médica, 22, 273-227. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2021.05.007

Guzmán, O; Caballero, T. (2018) Patrón subyacente de lo social. Santiago, 2018, número especial, p.18-32.https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/4612

Ibarra, R., Amador, E. (2018) Apuntes sobre la ciudadanía y la binacionalidad en el contexto electoral 2018: México-EU. Santiago, 2018: Núm. Especial (Sociología y Universidad), pp. 227-236.https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/4612

López-Gamboa, Y., Pérez-Ruiz, M. y Artega-Yañez, Y. (2021). De la presencialidad a la virtualidad. Experiencia en la carrera de Enfermería, Universidad Metropolitana, Ecuador. Revista Hallazgos, 6(3), 360-368. https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/542/491

Manga, A. M. (2006). El concepto del entorno en la enseñanza-aprendizaje del español como lengua extranjera. Revista Electrónica de Estudios Filosóficos, 12.https://www.um.es/tonosdigital/znum12/secciones/Estudios%20P-Ensenanza-Aprendizaje.htm

Meirieu, F. (18 de abril de 2020). La escuela después… ¿con la pedagogía de antes?https://www.exactas.unlp.edu.ar/articulo/2020/4/22/la_esuela_despues_con_la_pedagogia_de_antes

Miguel-Román, J.A. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50 (Especial), 13-40. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95

Moreira-Segura, C. y Delgadillo-Espinoza, B. (2014). La virtualidad en los procesos educativos: reflexiones teóricas sobre su implementación. Tecnología en Marcha, 28(1). https://www.scielo.sa.cr/pdf/tem/v28n1/0379-3982-tem-28-01-00121.pdf

Nabolsi, M., Abu-Moghli, A., Khalaf, I., Zumot, A. & Suliman, W. (2021). Nursing Faculty Experience with Online Distance Education During COVID-19 Crisis: A Qualitative study. Journal of Professional Nursing, 37(5), 828-835. https:doi.org/10.1016/j.profnurs.2021.06.002

Reynosa-Navarro, E., Rivera-Arellano, E.G., Rodríguez-Galán, D.B. y Bravo-Díaz, R.E. (2020). Adaptación docente educativa en el contexto COVID-19: una revisión sistemática. Revista Conrado,16(77): 141-149.http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n77/1990-8644-rc-16-77-141.pdf

Rivas-Sucari, H.C. (2022). Educación y redes sociales: aliados en tiempos de pandemia. Educación Médica, 23(3). https://doi.org/10.1016/j.edumed.2022.100737

Rodríguez-Calderón de la Barca, D. (2021). Condiciones, voces y percepciones de jóvenes de la UPN durante la pandemia de COVID-19. Revista Panamericana de Pedagogia, (33), 71-88. https://doi.org/10.21555/rpp.v33i33.2407

Rodríguez-Gómez, G., Gil-Flores, G. y García-Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa (2da. ed) Málaga: Aljibe.

Rojas-Bravo, X. y Osorio, A.B. (2017). Criterios de calidad y rigor en la metodología cualitativa. Gaceta de pedagogía, 36, 63-75.https://doi.org/10.56219/rgp.vi36.566

Soto-Decuir, M.A., Mazo-Sandoval, I.C. y López-Cuevas, A. (2022). Formación de estudiantes universitarios en tiempos de pandemia: un acercamiento a la etnografía virtual. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(24). https://doi.org/10.23913/ride.v12i24.1161

Vasquez, D. (2020). Ventajas, desventajas y ocho recomendaciones para la educación médica virtual en tiempos del COVID-19: Revisión de Tema. CES Médica, 34, 14-21. https://revistas.ces.edu.co/index.php/medicina/article/view/5540

Veloso, B. y Mill, D. (2018). Precarização do trabalho docente na educação a distância. Elementos para Pensar a Valorização da Docência Virtual. Educação Em Foco, 23(1), 111-132. https://doi.org/10.22195/2447-524620182320005

Viteri-Santos, M.J., Viteri-Ambrano, M.P., Guevara-Cubillas, E.M. y García-Vera, J.L. (2023). Estudio comparado de gestión académica modalidad presencial y virtual de la maestría tecnología de información. Revista Santiago, 160, 102-114. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5826/4985

Vygotsky, L. S. (1995). Pensamiento y Lenguaje. Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Ediciones Fausto.

Wong, K.M. y Moorhouse, B.L. (2020). The Impact of Social Uncertainty, Protests, and COVID-19 on Hong Kong Teachers. Jorunal of Loss and Trauma, 25(8), 649-655.https://doi.org/10.1080/15325024.2020.1776523

Published

2024-12-12

How to Cite

Trejo Ortíz, P. M., Cristales Sánchez, D. A., Bernal Becerril, M. L., & Regalado Ruíz, L. A. (2024). Teachers’ Experiences with the Socialization-Teaching Process during the COVID-19 Pandemic. Maestro Y Sociedad, 21(4), 2065–2073. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6613

Issue

Section

Artículos