Project-based learning and its impact on the subject entrepreneurship and management. Colimes Educational Unit

Authors

  • Rosendo Anibal Soledispa Piza Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • Vanessa Viviana Zambrano Almeida Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • Daniela Johanna Antón Arriaga Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • Jaime Amado Rosero Rojas Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador

Keywords:

learning, teaching, entrepreneurship, projects, teaching learning, teaching strategies, meaningful learning

Abstract

Introduction: The present project "Project-Based Learning (PBL) and its impact on the learning of the subject Entrepreneurship and Management of the Third Year students of Unified General Baccalaureate at the Colimes Educational Unit, Colimes canton, school period 2022-2023", aims to: Analyze the incidence of Project-Based Learning and its incidence for improving the learning process of the subject Entrepreneurship and Management of Third Year Baccalaureate students at the Colimes Educational Unit, in the present school period, and achieve the development of cognitive and entrepreneurial skills. Materials and methods: The methodology applied in this project is at a quantitative-qualitative level, therefore information was collected to be analyzed in statistical formulation with tables and graphs, the bibliographic part allowed a better understanding of the contents of the project, the theories or concepts through different authors and reinforce the results; The field method was determined by the pertinent observation to collect timely information, in addition to the application of surveys and interviews applied to students, teachers and directors, in search of the problem. Results: An alternative proposal was developed as an essential part of the solution to the problem, by implementing a Teacher Training Plan on Project-Based Learning, to innovate their professional training actions with the timely and strategic knowledge of this methodology, and to provide students with a better development of competence for the implementation of businesses based on real cases. Discussion: The theoretical foundation of several authors and scientific journals were the driving force for the understanding of active methodologies that teachers can implement, as well as those unknown issues or situations that may arise in students and their learning methods in real situations. Conclusions: To determine the current situation of the teaching-learning process, a survey was conducted to students whose results were those expected in the diagnosis and in this way justify the implementation of the PBL methodology as a teaching guide for the academic improvement of third-year high school students.

References

Belaunzarán, N. (15 de Marzo de 2022). NivelA.edu. Obtenido de https://nive.la/que-es-el-aprendizaje-basado-en-proyectos/

Botella & Ramos, A. y. (Enero-Marzo de 2019). Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos. Scielo, 41(163), 141 páginas. Obtenido de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982019000100127&script=sci_arttext

Cassiani y Zabatela, D. y. (11 de Enero - Junio de 2016). Metodologías utilizadas en la enseñanza de contabilidad internacional: una propuesta1. REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACIÓN, PEDAGOGÍA Y ESTUDIOS CULTURALES, IX(1), 17. doi:ISSN 1657-107X

Chávez, A. (2016). ESTRATEGIAS METODOLÓGICAS EN LA ENSEÑANZA APRENDIZAJE DE LA ASIGNATURA DE CONTABILIDAD EN EL 1ro y 2do AÑO BACHILLERATO DEL COLEGIO “22 DE MARZO. Tesis de grado, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DEL ECUADOR SEDE ESMERALDAS, DIRECCIÓN DE INVESTIGACIÓN Y POSTGRADOS, Esmeraldas.

Espinoza, S. (2018). TÉCNICAS ACTIVAS Y SU INCIDENCIA EN EL APRENDIZAJE DE LA ASIGNATURA DE CONTABILIDAD EN LOS ESTUDIANTES DE BACHILLERATO DE LA UNIDAD EDUCATIVA ZAPOTAL, CANTÓN VENTANAS, PROVINCIA LOS RÍOS. Informe de Proyecto, UNIVERSIDAD TÉCNICA DE BABAHOYO, Babahoyo.

Galeana, L. (2006). Repositorio Universidad de Colima. Revista Ceupromed. Obtenido de https://500historias.com/lecturas/El-aprendizaje-basado-en-proyectos.pdf

Huerta y Pérez, J. y. (2019). Dimensiones Del Proceso Enseñanza Aprendizaje En Educación Superior

Manobanda, L. (2021). Propuesta de guía metodológica microcurricular en base al Aprendizaje Basado en Proyectos para el mejoramiento del desempeño docente en el bachillerato técnico. Tesis, UNIVERSIDAD CATÓLICA DE SANTIAGO DE GUAYAQUIL, Guayaquil. Obtenido de http://201.159.223.180/handle/3317/17061

Melo, M. (2009). EL USO DEL ABP COMO ESTRATEGIA DIDÁCTICA PARA MEJORAR EL PROCESO ENSEÑANZA APRENDIZAJE EN EL MÓDULO DE CONTABILIDAD DE COSTOS ENFOCADO POR COMPETENCIAS EN LOS TERCEROS AÑOS DEL BACHILLERATO TÉCNICO DEL INSTITUTO TECNOLÓGICO TIRSO DE MOLINA. UNIVERSIDAD TÉCNICA DE AMBATO, CIENCIAS HUMANAS Y DE LA EDUCACIÓN. Ambato: CENTRO DE ESTUDIOS DE POSGRADO.

Pozo y Pérez, J. y. (2017). Psicología del aprendizaje universitario. Madrid, España: Editorial Morata S.L. Obtenido de https://books.google.com.ec/books?id=t5kjEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Sáez, J. (2018). Estilos de Aprendizaje y Métodos de Enseñanza. Madrid, España: Editorial UNED. Obtenido de https://books.google.com.ec/books?id=fGVgDwAAQBAJ&dq=qu%C3%A9+es+el+aprendizaje&source=gbs_navlinks_s

Sánchez & Martínez, M. &. (2020). EVALUACIÓN del y para EL APRENDIZAJE: instrumentos y estrategias (1ra. ed.). Coyoacán, México: Editorial Imagia. Obtenido de https://books.google.com.ec/books?id=SYXZDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Seltzer, J. C. (2004). Contabilidad y Docencia. Revista Iberoamericana de Educación, 13.

Toledo y Sánchez, P. y. (Abril-Junio de 2018). APRENDIZAJE BASADO EN PROYECTOS: UNA EXPERIENCIA UNIVERSITARIA. Profesorado, 22(2), 491 páginas. doi:10.30827

Published

2024-12-12

How to Cite

Soledispa Piza, R. A., Zambrano Almeida, V. V., Antón Arriaga, D. J., & Rosero Rojas, J. A. (2024). Project-based learning and its impact on the subject entrepreneurship and management. Colimes Educational Unit. Maestro Y Sociedad, 21(4), 2032–2043. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6607

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)