Pedagogical strategies and their impact on the teaching-learning process of the literature of the fifth year basic students of the Jaime Roldós Aguilera Educational Unit, Quinindé Canton
Keywords:
strategies, pedagogical, exploratory, descriptive, skillsAbstract
Introduction: The process of innovation of pedagogical teaching-learning strategies has great existence and stability for the educational process, in this way it would cause great changes and transformations in teachers of different levels and specialties. This research project aims to analyze the perception of teachers and students about pedagogical teaching-learning strategies in their respective classroom for the development of a proposal for improvement. Materials and methods: This research will be carried out at the Jaime Roldós Aguilera Educational Unit in the Los Ángeles community of the Quinindé canton, during the period 2021-2022. The design will be with a qualitative approach through exploratory, descriptive research and with observation techniques and as a necessary instrument the online survey (forms), which has a division of informative data, skills, values and development of skills. The population of study object will be by coexistence. Results: The results of the application of pedagogical strategies will allow the teacher to obtain significant results with critical, reflective, innovative learning-teaching. The permanence of students will be increased with creative, dynamic and innovative teachers who enhance the quality of education at the secondary education level. Discussion: The theoretical foundation of several authors and scientific journals were the driving force for the understanding of active methodologies that teachers can implement, as well as those unknown issues or situations that may arise in students and their learning methods in real situations. Conclusions: To determine the current situation of the teaching-learning process, a survey was conducted to students whose results were those expected in the diagnosis and in this way justify the implementation of the PBL methodology as a teaching guide for the academic improvement of third-year high school students.
References
Abreu, Y., Barrera, A., Breijo, T. y Bonilla, I. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua. MENDIVE, 16(4), 610-623. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1462
Amashta, K. (2018). La construcción del plan de estudio del Centro de Educación Infantil. Colombia
Auquilla, C. (2017). El proceso de la lectura para desarrollar la comprensión lectora en los niños de cuarto año de educación básica de la escuela “García Moreno”, parroquia Yaruquíes, cantón Riobamba, provincia de Chimborazo. Periodo lectivo 2014 – 2015 [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional de Chimborazo]. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/3657
Azuero, A. (2018). Significatividad del marco metodológico en el desarrollo de proyectos de investigación. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 9(8), 110 – 127. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i8.274
Barreno, C. (2019). Estrategias didácticas de lengua y literatura para desarrollar el pensamiento crítico [Tesis de Maestría, Universidad Tecnológica Indoamérica]. http://repositorio.uti.edu.ec//handle/123456789/1101
Binda, N. y Balbastre, F. (2013). Investigación cuantitativa e investigación cualitativa: buscando las ventajas de las diferentes metodologías de investigación. Revista de Ciencias económicas, 31(2), 179 – 187.
Campos, A. (2007). Pensamiento crítico. Técnicas para su desarrollo. Cooperativa Editorial Magisterio. https://bibliotecadigital.magisterio.co/libro/pensamiento-cr-tico-t-cnicas-para-su-desarrollo
Chrobak, R. (2017). El aprendizaje significativo para fomentar el pensamiento crítico. Revista Archivos de Ciencias de la Educación, 11(12), e031. https://doi.org/10.24215/23468866e031
Cuadros, V. (2020). El aprendizaje colaborativo y su incidencia en la enseñanza- aprendizaje de los estudiantes de los décimos años aplicado a la asignatura de lengua y literatura [Tesis de Maestría, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. https://repositorio.pucese.edu.ec/handle/123456789/2379
Díaz, C., Ossa, C., Palma, M., Lagos, N. y Boudon, J. (2019). El concepto de pensamiento crítico según estudiantes chilenos de pedagogía. Sophia: Colección de Filosofía de la Educación, 27, 267 – 288. https://doi.org/10.17163/soph.n27.2019.09
Espinoza, M. (2018). Enseñanza de la escritura en la escuela: qué, cómo y por qué enseñan así los docentes [Tesis de Doctorado, Universidad Diego Portales - Universidad Alberto Hurtado]. http://repositorio.uahurtado.cl/handle/11242/24204
Espinoza, K. y Cortez, V. (2019). Estrategia metodológica para el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje de la Lengua y Literatura desde un enfoque comunicativo [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional de Educación UNAE]. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1118
Medina, A. y Salvador, F. (2009). Didáctica General. PEARSON EDUCACIÓN, S.A. Ribera del Loira. https://ceum-morelos.edu.mx/libros/didacticageneral.pdf
Moreno, W. y Velázquez, M. (2017). Estrategia Didáctica para Desarrollar el Pensamiento Crítico. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 15(2). https://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.003
Oviedo, A. (2021). Juego como estrategia pedagógica para el desarrollo del trabajo cooperativo en educación preescolar [Tesis de licenciatura, Universidad Santo Tomás]. http://hdl.handle.net/11634/35287
Robles, C. (2019). La formación del pensamiento crítico: habilidades básicas, características y modelos de aplicación en contextos innovadores. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales 4(2), 13 – 24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7047154
Roméu, A., Barrera, A., León, I., Zaldivar, A., Hernández, Y., y Triana, Y. (2006). Introducción a la didáctica de la lengua española y la literatura. La Habana, Cuba
Selfa, M. y Villanueva, J. (2015). La enseñanza de la lectura y la escritura hoy Entrevista a Ana Teberosky Coronado. Investigaciones sobre Lectura, (4), 125 – 135. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=446243922008
Toapanta, D. (2016). La comprensión lectora en el desarrollo del pensamiento crítico de los estudiantes de la Unidad Educativa Celiano Monge del cantón Ambato, provincia de Tungurahua [Tesis de Grado, Universidad Técnica de Ambato]. http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/23331
Véliz, P. y Jorma, A. (2014). Evolución histórica y perspectivas futuras de la medicina intensiva y emergencia como especialidad en Cuba. Revista Cubana de Educación Médica Superior 28(3), 592 – 601.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fátima Katherine Conforme Puente , Angelica María Bohórquez Troya, Elida Yesenia Bajaña Quintana, Anabel María García Gómez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.