ICT and its relationship with academic performance in the area of mathematics, Enriqueta Macías Guadamud School

Authors

  • Jefferson Abel Mendoza Ochoa Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • Segundo Jorge Alarcón Carabajo Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • Henry Geovanny Pizarro Chalen Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • Jeens Steven Zamora Vera Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador

Keywords:

Computer applications, skills, resources, technology

Abstract

Introduction: This research work aims to analyze the use of ICT and its relationship with academic performance in the area of mathematics of the students of the Eighth year of Basic General Education at the Enriqueta Macías Guadamud School, Colimes canton, school year 2022-2023. Materials and methods: The work contains a relevant theoretical basis of the subject, based on a theoretical, conceptual and legal foundation. The research design has bibliographic and field characteristics where criteria of various authors on educational technological resources and their influence on academic performance have been analyzed. The qualitative-quantitative methodology was applied, we worked with the entire population consisting of 6 teachers and 25 students, the information was obtained through interviews and surveys with which technological mastery and skills were analyzed. Results: As a result, a low level of knowledge about ICT was obtained among teachers, which has an impact on the use of technological resources for their actions, due to limited training in topics related to educational technology. On the other hand, traditional teaching practice keeps some teachers unaware of the use of digital technological resources. Discussion: With the development of the theoretical and conceptual framework, its relationship with ICT is addressed. It was possible to establish that there are several scientific contents on the subject addressed, therefore, the best criteria updated by the different authors of scientific journals and books have been selected, information that is used for the development of the project and the training plan that contribute a close link with education through change, originality and creativity. Conclusions: In conclusion, it is necessary to promote and strengthen the technological skills of teachers, promoting an innovative culture at the forefront of the current era to achieve better performance and professional training of the institution's teaching staff.

References

Arias, P., Merino, M., & Peralvo, C. (2017). Análisis de la Teoría de Psico-genética de Jean Piaget: Un aporte a la discusión. Revista Científica Dominio de Las Ciencias, 3, 833–845. https://doi.org/10.23857/dc.v3i3.508

Bismarck, A., & Arana, M. (2017). Utilización de las TIC en el proceso de enseñanza - aprendizaje , una aproximación desde la comunicación Use of ICT in the teaching - learning process , an approach from communication. INNOVA Research Journal, 2(8), 294–306. file:///C:/Users/Usuario/Downloads/380-Texto del artículo-1267-3-10-20190522.pdf

Cadena, P., Mendel, R., Aguilar, J., Rendón, R., Salinas, E., Cruz, F., & Sangerman, D. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8(7), 1603. https://bit.ly/35lqdV8

Castillo-Retamal, F. (2021). Formación docente en TIC y su evidencia en tiempos de COVID-19. Revista Saberes Educativos, 6, 144. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60715

Castro Rodríguez, A. S., & Loor Cobeña, J. M. (2021). Aplicación de metodologías activas en el uso de las TIC en el proceso de enseñanza y aprendizaje de los docentes Bachillerato.

Chancusig, J., Flores, G., & Constante, M. (2017). Las TIC en la formación docente. Revista Boletín Redipe, 6(2), 174–198. https://bit.ly/3rwLsu3

Chonata Guilla, I. N. (2018). PROGRAMA DE CAPACITACIÓN EN LAS TICs PARA DOCENTES DE LA UNIDAD EDUCATIVA PCEI PATATE.

Fabre Cavanna, J. E., Barrios Palacios, Y. D., Rojas Vera, R. A., Zambrano Miranda, D., & Guerrero Ávila, Z. E. (2021). Conocimiento y frecuencia de uso de las TIC en docentes de la Educación Superior (Tecnocient). Editorial Tecnocientífica Americana. https://doi.org/10.51736/ETA2021TU6

Feria, H., Matilla, M., & Mantecón, S. (2020). La entrevista y la encuesta: ¿Métodos o técnicas de indagación empírica? Revista Didasc@lia - Didáctica y Educación, 11(3), 62–79. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/992/997

Fernández, A. M., Reyes, M. J., & López, M. I. V. (2022). Tecnologías de la información y comunicación (TIC) en formación y docencia. FMC - Formación Médica Continuada En Atención Primaria, 29(3), 28–38. https://doi.org/10.1016/j.fmc.2022.03.004

Garcés, L., Montaluisa, Á., & Salas, E. (2018). El aprendizaje significativo y su relación con los estilos de aprendizaje. Revista Anales, 1(376), 231–248.

Garcilazo Jaimes, H. L. (2020). Uso de herramientas Tic y desempeño docente en Instituciones Educativas de nivel secundaria de la Región Ancash. 1–106. https://repositorio.unh.edu.pe/bitstream/handle/UNH/3665/TESIS-SEG-ESP-FED-2020-GARCILAZO JAIMES.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Guerra García, J. (2020). El constructivismo en la educación y el aporte de la teoría sociocultural de Vygotsky para comprender la construcción del conocimiento en el ser humano. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 21(1), 1–9. https://doi.org/10.46377/dilemas.v32i1.2033

Hernandez, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones, 5(1), 325. https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

Hernández, R. M., Orrego Cumpa, R., & Quiñones Rodríguez, S. (2018). Nuevas formas de aprender: La formación docente frente al uso de las TIC. Propósitos y Representaciones, 6(2), 671. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.248

Luna-Romero, Á. E., Vega, F. Y., & Carvajal, H. R. (2018). Formación docente en el uso de las TIC. Universidad, Ciencia y Tecnología, 02(2), 46–52. https://uctunexpo.autanabooks.com/index.php/uct/article/view/66

Martín Sandra; Lafuente, V. (2016). Referencias bibliográficas : indicadores para su evaluación en trabajos científicos. Investigación Bibliotecológica, 31(71), 1–30. http://www.scielo.org.mx/article_plus.php?pid=S0187358X2017000100151&tlng=es&lng=es

Mirete Ruiz, A. B. (2010). Formación Docente En Tics. ¿Están Los Docentes Preparados Para La REvolución Tic? International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 35–44. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832327003.pdf

Morales Pacavita, O. S., & Leguizamón González, M. C. (2018). Teoría andragógica: aciertos y desaciertos en la formación docente en TIC. Praxis & Saber, 9(19), 161–181. https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n19.2018.7926

Nájera, C., & Paredes, B. (2017). Identidad e Identificación: Investigación de Campo como Herramienta de Aprendizaje en el Diseño de Marcas. INNOVA Research Journal, 2(10), 155–164.

Ramos-Galarza, C. A. (2020). Alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3), 1–6. https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336

Rodríguez, A., & Pérez, A. O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista Escuela de Administración de Negocios, 82, 1–26. https://www.redalyc.org/pdf/206/20652069006.pdf

Vergara, O., Stayner, M., & Investigación, M. Y. T. D. E. (2017). Métodos y técnicas de investigación.

Zambrano, Q. y. (2021). Las TIC’s como teoría y herramienta transversal en la educación. Perspectivas y realidades. Polo Del Conocimiento, 6(1), 1156–1186.

Zuñiga, L., & Hurtado, R. (2019). Capacitación docente como estrategia para la incorporación de TIC en los procesos de enseñanza del Centro Educativo El Zarzal. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Published

2024-12-09

How to Cite

Mendoza Ochoa , J. A., Alarcón Carabajo, S. J., Pizarro Chalen, H. G., & Zamora Vera, J. S. (2024). ICT and its relationship with academic performance in the area of mathematics, Enriqueta Macías Guadamud School. Maestro Y Sociedad, 21(4), 2013–2022. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6604

Issue

Section

Artículos