Methodological strategy to improve the learning of students with mild intellectual disabilities in the fourth year of elementary school
Keywords:
inclusion, intellectual disability, learning, development, skillsAbstract
Introduction: Education is a fundamental right of students without distinction, this gives rise to the fact that in the face of diversity in Ecuador inclusion is guaranteed in the educational system since 2010, this leads to the fact that in the face of cases of mild intellectual disability teachers are forced to seek strategies that compromise the development of learning of students with diversities. The objective of this research was to design a methodological strategy to improve the learning of students with mild intellectual disabilities in the fourth year of basic general education. Materials and methods: It should be noted that a mixed research approach was used, with theoretical methods such as analytic-synthetic and inductive-deductive, as well as empirical methods such as survey, interview and statistical methods such as percentage analysis and Cronbach's alpha. Results: A high percentage of students perceive adequate treatment by teachers, who encourage independent participation and provide support to those with learning difficulties. In addition, most teachers use adapted and creative didactic resources, which favors the development of knowledge and skills in all students. Discussion: Children with mild intellectual disabilities need specific support to achieve academic competencies, which requires the implementation of effective strategies and an inclusive approach in the classroom. Conclusion: This research provides the educational community with a proposal that favors support alternatives for the development of activities that help in the development of the skills of children with mild intellectual disabilities.
References
Albán, J. y Naranjo, T. (2020). Inclusión educativa de alumnos con discapacidad intelectual: un reto pedagógico para la educación formal. 593 Digital Publisher CEIT, 5(4), 56-68. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7898156
Alcívar-López, Y. I. & Navarrete-Pita, Y. (2023). Estrategia metodológica para el fortalecimiento de las competencias digitales docentes. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 11(1), 1-21. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2308-01322023000100005&script=sci_arttext&tlng=pt
American Psychiatric Association–APA. (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-5 (5a. ed.). Editorial Médica Panamericana.
Bedor Espinoza, L. P. (2018). La formación continua de los docentes para la inclusión de los alumnos con necesidades educativas especiales. Espirales. Revista multidisciplinaria de investigación, 2(20), 5-5. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8466438
Bodero Arízaga, L. D. C. (2018). Carencia de metodología pedagógica en la educación inclusiva del ecuador. Espirales. Revista multidisciplinaria de investigación, 2(16), 1-1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8466419
Cuadros, S. V. Z., Zambrano, Y. M. N., Muñoz, J. C. C., Muñoz, G. P. C., & Briones, M. F. B. (2021). La orientación psicopedagógica en el aprendizaje de los estudiantes con discapacidad intelectual. Dominio de las Ciencias, 7(1), 483-495. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8385870
García Alcívar, M. E., y Vegas Meléndez, H. (2019). La importancia de la formación integral en los procesos de inclusión de alumnos con discapacidad cognitiva. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 4(2), 53-65. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S2550-65872019000200053yscript=sci_arttext
García Santana, D. A. y Navarrete Pita, Y. (2022). Estrategia lúdica para el desarrollo de la inteligencia emocional en estudiantes de preparatoria. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 10(3), 70–81. https://revistas.uh.cu/revflacso/article/view/6
Howard-Montaner, S., San Martín, C., Salas-Guzmán, N., Blanco-Vargas, P. M., & Díaz-Cárcamo, C. J. (2018). Oportunidades de aprendizaje en matemáticas para estudiantes con discapacidad intelectual. Revista Colombiana de Educación, (74), 197-219. https://revistas.upn.edu.co/index.php/RCE/article/view/6906
Loor Alcívar, K. K., y Alarcón Barcia, L. A. (2021). Estrategias metodológicas creativas para potenciar los Estilos de Aprendizaje. Revista San Gregorio, 1(48), 1-14. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S252879072021000500001yscript=sci_arttext
López, C. Q., Vera, V. D. G., Montoya, K. A., Aguilar, L. Y. C., Fontalvo, C. L. G., & Villa, L. F. M. (2021). Aproximación al aprendizaje pedagógico en la discapacidad intelectual leve. Poiésis, (41), 157-173. https://revistas.ucatolicaluisamigo.edu.co/index.php/poiesis/article/view/4190
López Soto, K. N., Mancipe Vásquez, L. J., & Reyes Rodríguez, D. A. (2020). La participación en el proceso de aprendizaje en estudiantes con parálisis cerebral en el ciclo inicial. [Trabajo de grado, Fundación Universitaria Los libertadores]. Academicus Repositori. https://repository.libertadores.edu.co/items/9b154924-7c8b-420f-b4ba-27ff60066ffc
Márquez Moreira, G. M., y Cueva Gaibor, D. A. (2020). Alumnos con necesidades educativas especiales. Obstáculo o reto en la educación inclusiva universitaria. Revista Universidad y Sociedad, 12(4), 257-264. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S221836202020000400257yscript=sci_arttextytlng=en
Ministerio de Educación de Ecuador. (2013). Guía de adaptaciones curriculares. Para la educación especial e inclusiva. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/05/Guia-de-adaptaciones-curriculares-para-educacion-inclusiva.pdf
Ministerio de Educación. (2015). Ley orgánica de educación intercultural. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/02/Ley_Organica_de_Educacion_Intercultural_LOEI_codificado.pdf
Miranda Castillo, A. M. (2016). Alfabetización en lectura y escritura en personas en situación de discapacidad intelectual. Revista inclusiones, 3(1), 115-145. https://biblat.unam.mx/es/revista/revista-inclusiones/articulo/alfabetizacion-en-lectura-y-escritura-en-personas-en-situacion-de-discapacidad-intelectual
Naciones Unidas (2023). International Day of Persons. https://www.un.org/es/observances/day-of-persons-with-disabilities/background#:~:text=La%20poblaci%C3%B3n%20mundial%20es%20de,de%20alg%C3%BAn%20tipo%20de%20violencia
Ocampo, A. (2022). La educación inclusiva como problema técnico. Desde el Sur, 14(3). http://dx.doi.org/10.21142/des-1403-2022-0041
Orozco, I. y Moriña, A. (2020). Estrategias Metodológicas que Promueven la Inclusión en Educación Infantil, Primaria y Secundaria. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(1). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/riejs2020.9.1.004
Pisco Román, J. W. y Navarrete Pita, Y. (2021). El fortalecimiento de la lectoescritura: una necesidad en estudiantes de Educación General Básica. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 9(NE-2), 18-34. http://www.revflacso.uh.cu/index.php/EDS/article/view/626/754
Posligua Piguave, Y. I. y Navarrete Pita, Y. (2022). Estrategia metodológica para el fortalecimiento del trabajo colaborativo en los docentes de la Escuela de Educación Básica “República del Ecuador”. Revista Cubana de Educación Superior, 41(3). http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v41n3/0257-4314-rces-41-03-15.pdf
Sacoto Rivera, E. K. (2020). Estrategias de preparación a los docentes para la inclusión de alumnos con discapacidad intelectual en el proceso de enseñanza y aprendizaje en la escuela “Oriente Ecuatoriano”. [Master's thesis, Universidad Nacional de Educación]. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1611
Sarmiento Ortiz, M. E. (2023). Competencias docentes en el proceso de enseñanza aprendizaje de niños con discapacidad intelectual leve en la Educación General Básica [Master's thesis, Guayaquil]. http://repositorio.ulvr.edu.ec/handle/44000/6366
Seade, C., Peñaherrera-Vélez, M., Huiracocha, K., y Vélez-Calvo, X. (2020). Actitudes hacia la educación inclusiva de los padres de alumnos con discapacidad. Educ@ción en Contexto, 6 (Especial III), 214-233. https://educacionencontexto.net/journal/index.php/una/article/view/138
Solís Ibarra, P. V. (2022). Proceso de acompañamiento docente a alumnos con necesidades educativas especiales asociadas a discapacidad intelectual. [Master's thesis, Ambato: Universidad Tecnológica Indoamérica]. https://repositorio.uti.edu.ec/handle/123456789/5712
Solórzano López, J. B., Lituma Alejandro, L. A., y Espinoza Freire, E. E. (2020). Estrategias de enseñanza en alumnos de educación básica. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(3), 158-165. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/322
UNESCO. (2023). Lo que debe saber acerca de la iniciativa de la UNESCO sobre la evolución del derecho a la educación. https://www.unesco.org/es/articles/lo-que-debe-saber-acerca-de-la-iniciativa-de-la-unesco-sobre-la-evolucion-del-derecho-la-educacion
UNESCO. (2023). Acceso para las personas con discapacidad. https://webarchive.unesco.org/web/20230620215421/https://es.unesco.org/themes/acceso-personasdiscapacidad#:~:text=La%20UNESCO%20considera%20fundamental-%20crear,los%20derechos%20de%20las%20personas
Zapata, D., Malasha, J., & Rodríguez, M. (2023). El Animal Kingdom como herramienta para el aprendizaje de niños con discapacidad intelectual. Gente Clave 7(2), 61-66. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9178830
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Shirley Cecilia Cevallos Solórzano, José Raymundo Triviño Sabando
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.