Use of ICT and its impact on the performance of high school teachers, Educational Unit "Las Naves"

Authors

  • Sulay María Sampedro Mackliff Unidad Educativa Las Naves Universidad Tecnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • Jenniffer Vanessa Chavarria Barberán Unidad Educativa San Carlos, Universidad Tecnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • María Leonor Campana Deca Unidad Educativa 11 de Octubre, Universidad Tecnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • Janeth del Carmen Flores Carrillo Unidad Educativa Nicolas Infante Diaz, Universidad Tecnica Estatal de Quevedo, Ecuador

Keywords:

ICT, teachers, training, tools, learning

Abstract

Introduction: The purpose of this educational development project is to analyze the use of ICT and its impact on the performance of high school teachers at the "Las Naves" Educational Unit, Las Naves Canton, period 2021-2022. The adequate use of ICT today is essential for the training of the population, it allows teachers to develop students' skills, abilities, and criteria that help them function in their daily lives, which is why teachers must constantly prepare themselves. Materials and methods: According to the nature of the research, the methodology used was a qualitative-quantitative approach, which allowed to analyze, describe, and interpret situations related to the technological lack of knowledge of teachers. Results: Through observation of teachers, the misuse of technological tools was detected. Likewise, the research was exploratory and descriptive, because it is oriented towards the problem by describing its elements in depth. To collect data, a survey was applied to the 31 teachers, in order to know the factors that influence the use of ICT, with closed questions through the Google platform and its tool (forms) in a specific, organized, sequenced and structured way. Discussion: The data obtained were compared with the theoretical foundations by applying descriptive statistics by percentage; allowing the development of a training plan aimed at teachers to reinforce their knowledge on the use of ICT. Conclusions: In conclusion, this study allowed to improve the performance of teachers on the use of ICT, using innovative and creative resources that will achieve greater achievements in the process of teaching students.

References

Arias, P., Merino, M., & Peralvo, C. (2017). Análisis de la Teoría de Psico-genética de Jean Piaget: Un aporte a la discusión. Revista Científica Dominio de Las Ciencias, 3, 833–845. https://doi.org/10.23857/dc.v3i3.508

Bismarck, A., & Arana, M. (2017). Utilización de las TIC en el proceso de enseñanza - aprendizaje , una aproximación desde la comunicación Use of ICT in the teaching - learning process , an approach from communication. INNOVA Research Journal, 2(8), 294–306. file:///C:/Users/Usuario/Downloads/380-Texto del artículo-1267-3-10-20190522.pdf

Blanco, A. V., & Amigo, J. C. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 86(2), 103–114.

Cadena, P., Mendel, R., Aguilar, J., Rendón, R., Salinas, E., Cruz, F., & Sangerman, D. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8(7), 1603. https://bit.ly/35lqdV8

Castillo-Retamal, F. (2021). Formación docente en TIC y su evidencia en tiempos de COVID-19. Revista Saberes Educativos, 6, 144. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60715

Chancusig, J., Flores, G., & Constante, M. (2017). Las TIC en la formación docente. Revista Boletín Redipe, 6(2), 174–198. https://bit.ly/3rwLsu3

Fabre Cavanna, J. E., Barrios Palacios, Y. D., Rojas Vera, R. A., Zambrano Miranda, D., & Guerrero Ávila, Z. E. (2021). Conocimiento y frecuencia de uso de las TIC en docentes de la Educación Superior (Tecnocient). Editorial Tecnocientífica Americana. https://doi.org/10.51736/ETA2021TU6

Feria, H., Matilla, M., & Mantecón, S. (2020). La entrevista y la encuesta: ¿Métodos o técnicas de indagación empírica? Revista Didasc@lia - Didáctica y Educación, 11(3), 62–79. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/992/997

Fernández, A. M., Reyes, M. J., & López, M. I. V. (2022). Tecnologías de la información y comunicación (TIC) en formación y docencia. FMC - Formación Médica Continuada En Atención Primaria, 29(3), 28–38. https://doi.org/10.1016/j.fmc.2022.03.004

Garcés, L., Montaluisa, Á., & Salas, E. (2018). El aprendizaje significativo y su relación con los estilos de aprendizaje. Revista Anales, 1(376), 231–248.

Garcilazo Jaimes, H. L. (2020). Uso de herramientas Tic y desempeño docente en Instituciones Educativas de nivel secundaria de la Región Ancash. 1–106. https://repositorio.unh.edu.pe/bitstream/handle/UNH/3665/TESIS-SEG-ESP-FED-2020-GARCILAZO JAIMES.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Guerra García, J. (2020). El constructivismo en la educación y el aporte de la teoría sociocultural de Vygotsky para comprender la construcción del conocimiento en el ser humano. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 21(1), 1–9. https://doi.org/10.46377/dilemas.v32i1.2033

Hernandez, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones, 5(1), 325. https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

Hernández, R. M., Orrego Cumpa, R., & Quiñones Rodríguez, S. (2018). Nuevas formas de aprender: La formación docente frente al uso de las TIC. Propósitos y Representaciones, 6(2), 671. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.248

López, D. C., & Castillo, D. (2020). Las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje desarrollados por maestros tutores de Educación Primaria en la Región de Murcia ICT in the teaching-learning processes developed by Primary Education tutors in the Region of Murcia. 1–14. https://doi.org/https://doi.org/10.6018/riite.432061 Las

Luna-Romero, Á. E., Vega, F. Y., & Carvajal, H. R. (2018). Formación docente en el uso de las TIC. Universidad, Ciencia y Tecnología, 02(2), 46–52. https://uctunexpo.autanabooks.com/index.php/uct/article/view/66

Martín Sandra; Lafuente, V. (2016). Referencias bibliográficas : indicadores para su evaluación en trabajos científicos. Investigación Bibliotecológica, 31(71), 1–30. http://www.scielo.org.mx/article_plus.php?pid=S0187-358X2017000100151&tlng=es&lng=es

Mintel-Ecuador. (2019). Ecuador Digital: Sinergia entre educación y tecnología. https://www.telecomunicaciones.gob.ec/ecuador-digital-sinergia-entre-educacion-y-tecnologia/

Mirete Ruiz, A. B. (2010). Formación Docente En Tics. ¿Están Los Docentes Preparados Para La REvolución Tic? International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 35–44. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832327003.pdf

Morales Pacavita, O. S., & Leguizamón González, M. C. (2018). Teoría andragógica: aciertos y desaciertos en la formación docente en TIC. Praxis & Saber, 9(19), 161–181. https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n19.2018.7926

Nájera, C., & Paredes, B. (2017). Identidad e Identificación: Investigación de Campo como Herramienta de Aprendizaje en el Diseño de Marcas. INNOVA Research Journal, 2(10), 155–164.

Pinto Sudario, G. C., & Plaza Andrade, J. N. (2020). Determinar la necesidad de capacitación en el uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones para la formación docente. Peabody Journal of Education, 6(3), 169–181. https://doi.org/10.1080/01619563709535412

Ramos-Galarza, C. A. (2020). Alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3), 1–6. https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336

Rodríguez, A., & Pérez, A. O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista Escuela de Administración de Negocios, 82, 1–26. https://www.redalyc.org/pdf/206/20652069006.pdf

Zambrano, Q. y. (2021). Las TIC’s como teoría y herramienta transversal en la educación. Perspectivas y realidades. Polo Del Conocimiento, 6(1), 1156–1186.

Zuñiga, L., & Hurtado, R. (2019). Capacitación docente como estrategia para la incorporación de TIC en los procesos de enseñanza del Centro Educativo El Zarzal. Journal o Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Published

2024-08-29

How to Cite

Sampedro Mackliff , S. M., Chavarria Barberán, J. V., Campana Deca, M. L., & Flores Carrillo, J. del C. (2024). Use of ICT and its impact on the performance of high school teachers, Educational Unit "Las Naves". Maestro Y Sociedad, 21(3), 1297–1306. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6494

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)