Cultural and Artistic Education Strategies to develop creative learning in basic secondary education

Authors

  • Mercy del Rocío Bravo Chávez Escuela de Educación Básica Quito, Ecuador

Keywords:

creative learning, strategies, cultural and artistic education, skills, abilities

Abstract

Introduction: Currently, the traditional pedagogical trends on which certain teachers focus their teaching have left aside the development of creativity. Therefore, there are students who tend not to achieve the required learning. Objective: Analyze Cultural and Artistic Education strategies to develop creative learning in basic secondary education. Materials and methods: The research focuses on the qualitative approach, the methods that guide the study have been inductive-deductive, logical-historical and analysis-synthesis, and the modality of the scientific article is the documentary review. Results: Creative learning is the ability of human beings to meet instinctive survival needs. Furthermore, it is a form of learning in which creativity assumes a significant role. Discision: The Cultural and Artistic Education strategies proposed would be, mainly, music, plastic arts, body expression, theater and painting through observation, experimentation, exploration and design. Conclusions: Teachers must apply various strategies that favor the development of students' creative learning in an innovative, motivating, interesting environment where skills can be manifested and skills strengthened.

References

Álamos, J., y Montes, R. (2022). Creatividad y aprendizaje colaborativo en educación secundaria: Una experiencia didáctica en el aula de Música. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(92), 155-183. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14070424007

Blanquiz, Y., y Villalobos, M. (2018). Estrategias de Enseñanza y Creatividad del Docente en el área de Ciencias Sociales de Instituciones Educativas de Media de San Francisco. Revista de Estudios Multidisclinarios Telos, 20(2), 356-375. https://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/2583

Bonilla, M., Cárdenas, J., Arellano, F., y Pérez, D. (2020). Estrategias metodológicas interactivas para la enseñanza y aprendizaje en la educación. Revista Científica, Uisrael. 7(3), 25-36. https://doi.org/10.35290/rcui.v7n3.2020.282

Cárdenas, L. (2019). La creatividad y la educación en el siglo XXI. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 12(2). 211-224. https://doi.org/10.15332/25005421.5014

Fiallos, N., Paucar, I., Vega, Y., Jurado, J., y Vargas, B. (2023). Estrategias para fomentar la Creatividad y la Innovación en el Aula. Revista Científica Multidisciplinar Ciencia Latina, 7(2), 4082-4099. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5631

Gonzales, A., Mora, R., Figueroa, F., y Mejía, O. (2022). Estrategias motivadoras y aprendizaje creativo. Revista Dilemas Contemporáneos, (2), 1-18. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i2.3096

González, A., y Molero, M., (2022). Creatividad y variables relacionadas según la etapa educativa: revisión sistemática. Revista de Educación Alteridad, 17(2), 246-261. https://doi.org/10.17163/alt.v17n2.2022.06

González, C., López, J., y Fernández, J. (2019). Estrategias para fomentar la creatividad en el aula. Revista de Educación, 379, 265-281. 10.4438/1988-592X-RE-2019-379-421

Gordillo, S., Washima, M., y Enrriquez, I. (2019). Estrategias metodológicas de enseñanza-aprendizaje en Educación Cultural y Artística para el desempeño docente de educadores en formación. Revista Académica REEA, II(5), 202-219. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7806117

Huerta, R. (2019). Elementos para entender y aprovechar la educación artística en primaria. Revista de Investigación, Educación artística, (10), 337-339. https://ojs.uv.es/index.php/eari/article/view/15728

Mañero, J. (2021). Educación artística, intercreatividad y postdigitalidad: reflexión crítica sobre sus relaciones y procesos en tiempos del Covid-19. Revista de Investigación, Educación Artística, (12), 76-85. https://doi.org/10.7203/eari.12.20717

Menchén, F. (2018). El Aprendizaje Creativo y el Cerebro. Rescatar el concepto de “Aprehender”. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(2), 47-59. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.2.003

Ministerio de Educación. (2018). Guía de presentación y evaluación de proyectos de educación cultural y artística. Ministerio de Educación del Ecuador.

Molerio, L., y Vázquez, P. (2021). Retos y tendencias contemporáneas en la formación del docente de Educación Cultural y Artística. Revista de Investigación y Pedagogía del Arte, (11), 1-16. https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/4039

Núñez, P., Cutillas, M., y Álvarez, E. (2020). Cine como herramienta de aprendizaje creativo en Educación Primaria. Revista sobre Educación, 38, 233-251. https://doi.org/10.15581/004.38.233-251

Oliveira, L., y de Sá Leitão, M. (2021). Fomentando la creatividad en el aula: Aportes desde el uso de herramientas digitales. Revista Enseñanza y Formación Docente, 99, 1-12. 10.1016/j.tate.2020.103152

Oue, T. (2021). Estrategias motivadoras y el aprendizaje creativo de los alumnos de Taller I de la Facultad de Arquitectura de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas 2018. Tesis de Maestría: Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle.

Pavez, M. (2018). Estrategias docentes para un aprendizaje creativo. Revista Actas de Diseño, 26, 247-250. https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/actas/article/view/2242

Reyes, E. (2022). Creatividad: Un factor clave para el desarrollo de competencias investigativas. Revista Encuentro Educacional, 29(1), 132-152. https://doi.org/10.5281/zenodo.8122082

Rodríguez, E., Vallejo, B., Yenchong, W., y Ponce, M. (2020). Importancia de la psicopedagogía y el aprendizaje creativo. Revista Dominio de las Ciencias, 6(3), 564-581. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1300

Salas, E. (2021). Desarrollo de la creatividad en la educación. Revista Maestro y Sociedad, 320-329. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5466

Troncoso, A., Aguayo, G., Acuña, C., y Torres, L. (2022). Creatividad, innovación pedagógica y educativa: análisis de la percepción de un grupo de docentes chilenos. Revista de Educación Pesqui, 48, 1-21. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248238562

Valero, J. (2019). La creatividad en el contexto educativo: adiestrando capacidades. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 13, 150-171. https://doi.org/10.51302/tce.2019.289

Veintimilla, M. (2019). La educación artística y sus problemas: consideraciones en torno al caso de Ecuador. Revista de Investigación y Pedagogía del Arte, (6), 1-17. https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/2850

Published

2024-07-07

How to Cite

Bravo Chávez, M. del R. (2024). Cultural and Artistic Education Strategies to develop creative learning in basic secondary education. Maestro Y Sociedad, 21(3), 1001–1008. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6467

Issue

Section

Artículos