Communicative-educational-care performance from the pedagogical training of the Bachelor of Nursing student
Keywords:
Nursing; Communication; Health CommunicationAbstract
Introduction. The training process of Nursing professionals is concerned with diagnosing and treating, in the area of
their competencies, individual and collective responses to the manifestations of the health-disease process. Objective.
Characterize the communicative-educational-care performance from the pedagogical training process of the Bachelor
of Nursing student in terms of its dynamics. Methods. A descriptive longitudinal study and prospective data collection
was carried out, during the 2020-2021 academic year, at the Faculty of Nursing Health Technology of Santiago de Cuba,
in relation to the epistemological analysis of the communicative-educational-care performance during the process. of
pedagogical training for the Bachelor of Nursing student, based on an extensive bibliographic review and regulations of
the Ministry of Public Health related to the subject. An analysis of pre-professional results in healthcare areas was also
included, and of reports on scientific work presented in faculty and other faculty. Other instruments were applied such as: observation guides, interviews with teachers and tutors, and a student survey. Triangulation of the data obtained was carried
out. Results. Limited mastery of educational instruments, inadequate use of effective communication and the development
of health educational actions are revealed. In interviews with teachers and tutors, it is confirmed that the current treatment
of pedagogical work is insufficient in terms of achieving relevant communicative, educational and care relationships. In the
student surveys, the way in which the process is developed is considered irregular, due to little treatment of content related
to the pedagogical topic. Conclusions. Limited systematization of the communicative, educational and care dimensions in
the Nursing Care Process was confirmed, as a scientific method, from the pedagogical training of the future professional.
References
Andrada, J. (2021). Enfermería y educación: un potente instrumento para el cambio. https://www.redaccionmedica.com/opinion/jorge-andrada-8960/enfermeria-y-educacion-un-potente-instrumento-para-elcambio-4891.
Cordero Cabrera, M, Ferro González, B, García Veloz, M, Domínguez Álvarez, J. (2019). Cuidado informal al adulto mayor encamado en un área de salud. Rev. Ciencias Médicas, 23(2), 195 -203. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000200195&lng=es
Cuellar Álvarez, J, García Martínez, M. (2023). Caracterización del estilo comunicativo pedagógico para la motivación estudiantil en adolescentes. Maestro y Sociedad, 20(1), 108-112. https://maestroysociedad.uo.edu.cu
Figueroa Cisneros, G. A. (2020). El efecto de la capacitación docente sobre las prácticas pedagógicas y los aprendizajes. Universidad del Pacifico. https://repositorio.up.edu.pe/bitstream/handle/11354/2644/FigueroaGina_Tesis_Licenciatura_2020.pdf?se.
González González Y. (2022). Competencia comunicativa en la formación del maestro de primaria para una educación. Maestro y Sociedad, 19(4), 164-80. https://maestroysociedad.uo.edu.cu
Jiménez Barrera M, Rodríguez Díaz J L, Cabrera Olvera J L. (2021) Formación del docente de Enfermería en metodologías activas de aprendizajes: ¿Es necesario en los saberes? Rev haban cienc méd; 20(3): e3634. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2021000300019&lng=es
Kancheff IN. (2022). La calidad de la comunicación enfermera-paciente: experiencias en el contexto de la ruralidad en la provincia de Chaco. Rev. salud ciencia tec.; 2(1). https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=109084
López Galindo AA, Licer Lorente MC, Romanos Pérez J. (2022) La comunicación como elemento clave en el personal de enfermería. Rev. Sanitaria de Investigación, 3(9). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8656350.
Marañón Cardonne T, García Céspedes M E, Fuentes González H C, Oropesa Roblejo P, Zaldívar Rosales Y. (2021). La sistematización de protocolos de ensayo clínico en el desarrollo formativo científico-investigativo. Rev. Cub. De Tecnología de la Salud, 12(1). http://revtecnologia.sld.cu
Ministerio de Salud Pública. (2019). Diseño curricular para la formación de licenciados en enfermería. Modelo del profesional de Enfermería. (Material impreso).
Morejón Quintana, R. I., Hernández Cruz Pérez, R. A., & Martínez Zamora, L. E. (2021). La axiología desde la enseñanza de la ciencia: su contextualización en la transformación de concepciones alternativas. Alma. Repositorio Institucional, 2. https://rc.upr.edu.cu/jspui/handle/DICT/3819.
Parra Mejías, X, Antúnez Coca, J, & Torres Leyva, D. (2020). La formación profesional pedagógica en estudiantes de enfermería durante pesquisaje en enfrentamiento a la COVID-19. Revista Cubana de Enfermería, 36. https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/3932.
Ramos Vives M, Mena Lorenzo JA, Ferro González B, Márquez Márquez DR, Blanco Herrera IC. (2020a). Caracterización del proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de Enfermería, desde la formación pedagógica Rev. Mendive, 18(4). http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2204.
Ramos Vives M, Mena Lorenzo JA, Ferro González B, Márquez Márquez DR, Blanco Herrera IC. (2020b). Fundamentos teóricos del proceso de formación pedagógica de los estudiantes de licenciatura en Enfermería. Rev. Ciencias Méd, 24(5). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942020000500014.
Rodríguez León A, Enríquez-González C, García Enríquez ME, Pérez Díaz D, Hernández García M, Rojas Sánchez E. (2022). Virginia Henderson, cuidado paliativo desde una perspectiva holística. Rev. Médica. 5(8), 116. https://revistamedica.com/virginia-henderson-cuidado-paliativo/
Rojas Reyes J, Rivera Álvarez LN. (2018). Aspectos pedagógicos en la formación de enfermería. Revisión integrativa. Enferm. Medellín, 36(3): e03. https://doi.org/10.17533/udea.iee.v36n03.
Sánchez, C. (2019). Estrategias innovadoras en la planificación curricular, un reto de la educación contemporánea. Rev. Rehuso, 4(3), 39-47. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1984.
Tejada S., Ramírez E. J., Díaz R. J., Huyhua, S. C. (2019). Práctica pedagógica en la formación para el cuidado de enfermería. Rev. Enferm. Univ. Mar; 16(1), 41-51. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-70632019000100041&lng=es
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Xiomara Parra Mejías, Yaritza Tardo Fernández, José Antúnez Coca
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.