Didactics and its impact on the meaningful learning of Natural Sciences in students in Ecuador

Authors

  • Jessenia Maricel Lino Choez Unidad Educativa Ciudad de Valencia, Ecuador
  • Cruz Alexandra Bravo Loor Unidad Educativa Ciudad de Valencia, Ecuador
  • Jennit Amparo Oña Jiménez Unidad Educativa Ciudad de Valencia, Ecuador
  • Andira Monserrate Alcívar Moreira Unidad Educativa Ciudad de Valencia, Ecuador

Keywords:

student, learning, teaching strategies, didactics, teacher

Abstract

Didactics as a general theory of teaching investigates a particular discipline of pedagogy: the teaching-learning process. The objective is to analyze didactics and its impact on the meaningful learning of Natural Sciences in students of the Manuel Viteri Camacho Educational Unit. It is proposed the following objective in this research: Analyze the incidence of Didactics in the significant learning in Natural Sciences of the students, of the Manuel Viteri Camacho Educational Unit. The research is framed in the qualitative-quantitative approach, of a documentary and field modality; The survey was used to collect information. The selected sample is 166 students, 18 teachers and one director of the institution. For the analysis of the statistical test, the hypothesis was taken into account: “If we use didactic methods, it will allow the improvement of significant learning in the area of natural sciences of the students of Basic General Education of the “Manuel Viteri Camacho” Educational Unit. For the statistical analysis, several questions have been taken that are directly related to the hypothesis, which was demonstrated. According to the result obtained after having carried out the respective quantifiable analysis, it has emerged that when applying the survey to teachers and students they approve with 57 %, you must know the teaching methods, which will allow you to improve significant learning to obtain positive results in teaching-learning of students of the Manuel Viteri Camacho Educational Unit, Cantón Quevedo, Province of Los Ríos. Republic of Ecuador.

References

Ballester, A., Gayoso, P., Payeros, J., & Vicens, G. (2010). El Aprendizaje Significativo en la Práctica Docente de Geografía. Prácticas del seminario de aprendizaje significativo. Revista educación y Pedagogía, XIV(34), 100-103.

Carrasco, J. B. (2004). Una Didáctica para hoy. Cómo enseñar mejor. RIALP, S.A.

Castañeda Jiménez, J., Centeno Flores, J. S., Lomelí Urquieta, L. M., Lasso Sánchez, M. d., & Navas Haro, M. d. (2007). Aprendizaje y Desarrollo. Editorial Umbral.

D´Addario, M. (2014). Pedagogía y Didáctica (Aula creativa e inteligente). Lulu.com.

Díaz Alcaraz, F. (2002). Didáctica y Currículo: Un enfoque constructivista. Editorial Universidad Castilla la Mancha.

Echeverría, R. (2010). Escritos sobre aprendizaje: recopilación (primera ed.). Buenos Aires, Argentina: Granica.

González Ornelas, V. (2003). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Pax México. Librería Carlos Cesarman, S.A.

Guerrero Sánchez, M. d. (2014). Metodologías activas y aprendizaje por desscubrimiento. Las Tic. y la educación. (M. i. S.L., Ed.)

Medina Rivilla, A., & Salvador Mata, F. (2009). Didáctica General. Pearson Educación.

Rodríguez, L., Moreira, M., Caballero, M., & Greca, I. (2008). La Teoría del Aprendizaje Significativo en la perspectiva de la Psicología Cognitiva. Octaedro, S.L.

Ruiz Ortega, F. J. (Julio- Dicienbre de 2007). Modelos Didácticos para la Enseñanza de las Ciencias Naturales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 3(2), 41-60.

Vega Zavala, A. (2010). La Didáctica. Universidad José Faustino Sánchez Carrión.

Veglia, S. M. (2007). Ciencias naturales y aprendizajes significativos: Claves para la reflexión didáctica y la

planificación. Noveduc Libros.

Published

2023-11-14

How to Cite

Lino Choez, J. M., Bravo Loor, C. A., Oña Jiménez, J. A., & Alcívar Moreira, A. M. (2023). Didactics and its impact on the meaningful learning of Natural Sciences in students in Ecuador. Maestro Y Sociedad, 20(4), 1030–1037. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6265

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)